تمیز کردن شیشه

تمیز کردن شیشه پنجره دیگر سخت نیست! | بهترین روش تمیز کردن شیشه و براق کردن آن

شاید تمیز کردن شیشه ها و آینه‌های خانه کار بسیار دشواری باشد؛ در این مطلب از خبر ملت، با نکات و ترفندهای تمیز کردن شیشه و آینه آشنا می شوید.

تمیز کردن شیشه پنجره دیگر سخت نیست! | بهترین روش تمیز کردن شیشه و براق کردن آن

تمیز کردن شیشه‌ها بخش مهمی از کارهای خانه است که روش‌های بسیاری برای انجام آن وجود دارد و در کنار مرتب بودن وسایل و تمیز بودن فرش، مبل، پرده و … باید به آن توجه داشته باشید. شیشه و آینه جایی است که نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و کثیف بودن آن می‌تواند تاثیر منفی روی ظاهر زیبای خانه داشته باشد؛ اما تمیز کردن آن کار راحتی نیست. حتی اگر وسواس بیش از اندازه هم نداشته باشید، باید هم باید با اصول پاک کردن شیشه آشنایی داشته باشید تا رد دستمال شما روی آن باقی نماند و کاملا تمیز شود. اگر تمیز کردن شیشه پنجره را به‌درستی انجام دهید، شیشه از تمیزی برق خواهد زد.  شاید تمیز کردن شیشه ها و آینه‌های خانه کار بسیار دشواری باشد؛ در این مطلب از خبر ملت، با نکات و ترفندهای تمیز کردن شیشه و آینه آشنا می شوید. اگر تمیز کردن شیشه پنجره را به‌درستی انجام دهید، شیشه از تمیزی برق خواهد زد .

بهترین روش تمیز کردن شیشه و براق کردن آن در خانه تکانی

تمیز کردن شیشه با شیشه پاک‌کن خانگی یا بازاری

یکی از راه‌های پیش رو برای تمیز و براق کردن شیشه و آینه، استفاده از شیشه پاک کن است. شما می‌توانید آن را از بازار خریداری کنید و یا از محلول‌های شیشه پاک کن خانگی استفاده کنید.

ترکیب سرکه سفید با آب و یا ترکیب آب لیمو با آب ولرم یکی از همین محلول‌های تمیزکننده خانگی است. ترکیب مورد نظر خود را آماده کنید، آن را داخل بطری اسپری بریزید و روی شیشه یا آینه افشانه کنید. این روش برای پاک کردن لکه کرم پودر یا مواد چرب از روی شیشه و آینه مناسب است.

راه حل بهتر برای پاک کردن شیشه استفاده از محلولی است که آن را با استفاده از شامپو نرم کننده موی سر تهیه کرده باشید. برای این کار به اندازه یک قاشق چای‌خوری شامپو نرم کننده موی سر را با دو لیوان آب ولرم ترکیب کند و داخل بطری افشانه بریزید. آن را خوب هم بزنید و سپس روی شیشه یا آینه اسپری کنید. در آخر هم با یک دستمال آبگیر خشک و تمیز پاک کنید.

استفاده از دستمال میکروفایبر

تمیز کردن شیشه

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن شیشه و آینه استفاده از دستمال‌های میکروفایبر اصل در بازار است. این نوع دستمال قدرت فوق‌العاده بالایی در جذب آب دارد. در عین حال می‌توانید بلافاصله بعد از شستشو با آب، آن را مچاله کنید تا آب آن کامل گرفته شود. سپس همانطور که نم‌دار است، برای تمیز کردن شیشه و آینه از آن استفاده کنید.

مزیت استفاده از دستمال میکروفایبر برای تمیز کردن آینه‌ها و شیشه، عدم نیاز به محلول شیشه پاک کن است. البته باید قبل از استفاده حتما آن را با آب ولرم و صابون تمیز بشویید تا چربی و مواد آلاینده قبلی به طور کامل از روی دستمال پاک شود. چند بار آن را فشار دهید تا آب آن گرفته شود و فقط کمی مرطوب باشد. سپس روی شیشه و آینه بکشید تا تمیز شود.

این دستمال برای تمیز کردن کاغذ دیواری هم کاربرد دارد.

تمیز کردن شیشه با روزنامه

روزنامه هم برای تمیز کردن شیشه کاربرد دارد؛ اما باید حتما تازه و نرم باشد. روزنامه‌های قدیمی و خشک برای پاک کردن شیشه مناسب نیستند. روزنامه هایی که تازه‌تر هستند و بافت کاغذ نرم‌تری دارند، روی شیشه خط و خش به جا نمی‌گذارند. همچنین برای از بین بردن کثیفی، جدا کردن حشرات چسبیده به شیشه و کثیفی های باقی مانده از قبل عملکرد خوبی دارند.

تمیز کردن شیشه دوجداره

یک سطل آب گرم، صابون، تی دسته بلند و اسفنج تمام چیزی است که برای تمیز کردن این شیشه‌ها نیاز دارید. کار خود را از فریم پنجره شروع کنید؛ اسفنج را در آب گرم فرو ببرید و آن را به آرامی روی فریم بکشید. پس از تمام شدن کار نظافت فریم‌ها، تی را داخل آب گرم فرو ببرید و آب اضافی را بگیرید تا قطرات آن روی فریم نچکد. تی مرطوب را به صورت مارپیچ از بالا به پایین بکشید تا تمام سطح شیشه خیس شود.

یک دستمال جدید یا تی خشک را بردارید و در همان جهت، با حرکات S روی شیشه بکشید تا آن را خشک کند. بهتر است از بالا گوشه سمت چپ شروع کنید و به آرامی به سمت پایین حرکت کنید.  پس از پایان کار، دستمال یا تی را بفشارید تا آب اضافی آن خارج شود و چکه نکند.

پس از تمیز کردن کامل شیشه دوجداره، آن را یک دور بررسی کنید تا رد آب یا لکه روی آن نمانده باشد. اگر رد دستمال یا آب روی آن باقی مانده بود، از حرکات اریب و مورب استفاده کنید. توجه داشته باشید که فشار دست روی دستمال باید ملایم و یکنواخت باشد.

پاک کردن این شیشه‌ها کمی با تمیز کردن آینه متفاوت است و باید از هر دو طرف تمیز شود تا رد هیچ لکه‌ای روی آن باقی نماند. ابتدا شیشه پنجره را از داخل تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ لکه و کثیفی از این طرف روی آن باقی نمانده است. اگر پنجره به تراس و بالکن راه دارد، کار شما بسیار ساده خواهد شد و از داخل تراس به راحتی می‌توانید آن را از جهت دیگر تمیز کنید. در غیر این صورت با همان دستمال و یا به کمک تی‌های دسته بلند، از همان جا که هستید می‌توانید سمت دیگر پنجره را تمیز کنید. در زمان انجام این کار جانب احتیاط را رعایت کنید.

الگوریتم تمیز کردن شیشه ماشین

تمیز کردن شیشه

تمیز کردن شیشه ماشین به دو روش امکان پذیر است؛ استفاده از مایع شیشه‌پاک‌کن و شستشو با آب.

چند برگ روزنامه، یک دستمال خشک و یک اسپری شیشه پاک‌کن آماده کنید.

در صورتی که شیشه خودرو شما بیشتر از حد معمول کثیف و دودگرفته است، پیش از هرکاری آن را با آب کامل بشویید.

کمی از محلول پاک‌کننده را روی شیشه جلو اسپری کنید.

یک برگ روزنامه تا کنید و با حرکات مستقیم بالا و پایین روی شیشه بکشید.

توجه داشته باشید که محلول پاک‌کننده باید بر اساس میزان کثیفی شیشه و نوع لکه‌ها انتخاب شود. اگر تنها خط و خش، کثیفی یا چرک های باقی مانده از قبل روی شیشه مشاهده می‌کنید، محلول‌های خانگی مناسب هستند. همچنین اگر آن را به تازگی تمیز کرده‌اید و فقط لکه‌های آب روی آن باقی مانده است، بهتر است از پ.لیش شیشه برای براق کردن آن استفاده کنید.

تمیز کردن شیشه

تمیز کردن شیشه خودرو با آب

چند برگ روزنامه، یک دستمال نرم (ترجیحا یک حوله میکروفیبری) و یک گالن آب گرم آماده کنید.

دستمال را داخل آب گرم فرو ببرید و بعد از خارج کردن آن را کمی بفشارید تا فقط کمی مرطوب باشد.

دستمال نم‌دار را به آرامی و با حرکات منظم بالا به پایین روی پنجره‌ها و شیشه جلو بکشید.

یک برگ روزنامه را تا کنید و با حرکات منظم بالا به پایین (هم جهت با جهت کشیدن دستمال) روی شیشه بکشید تا کاملا خشک شود.

لکه بر قوی شیشه

محصولات متنوعی در بازار موجود هستند که تحت عنوان لکه‌بر شیشه معرفی می‌شوند. برخی از آن‌ها بر پایه آمونیاک هستند و برخی دیگر غیر آمونیاکی هستند. لکه برهای شیشه مبتنی بر IPA نیز نوع دیگری از این محصولات هستند که بر پایه ایزوپروپیل الکل تولید می‌شوند. با این حال برای از بین بردن لکه‌های مختلف بهتر است از محلول‌های خانگی استفاده کنید که دسترسی به آن‌ها ساده‌تر است و بسته به نوع لکه می‌توانید نوع آن را تعیین کنید.

در ادامه چند نمونه از این محلول‌های لکه‌بر خانگی برای شیشه را معرفی کرده‌ایم.

پاک کردن لکه چربی از روی شیشه با الکل

شیشه‌ و آینه‌هایی که در آشپزخانه قرار دارند، بیشتر مستعد ایجاد لکه‌های چرب هستند. برای تمیز کردن لکه‌های چربی که مدت زمان زیادی از ایجاد آن‌ها می‌گذرد، به شوینده‌های چربی‌زدای قوی نیاز دارید. اما اگر به تازگی روی شیشه یا آینه ایجاد شده باشد، با همان روش قبلی هم می‌توانید آن‌ها را تمیز کنید.

الکل سفید یکی از مواد پاک‌کننده قوی برای از بین بردن چربی‌ها از روی شیشه است. برای این کار باید الکل سفید را با کمی آب ترکیب کرده و داخل بطری اسپری بریزید. بعد هم این محلول را روی شیشه اسپری کنید و در آخر با دستمال میکروفایبر یا دستمال‌های آبگیر خشک و تمیز کنید.

تمیز کردن شیشه

پاک کردن سیمان: تمیز کردن شیشه با سرکه

احتمالا بعد از تعمیرات خانه با لکه سیمان روی شیشه یا آینه مواجه شده‌اید؛ در این مواقع چه کاری از دستتان برمی‌آید؟ وقتی تکه‌های سیمان کاملا خشک شده باشد، کندن آن از روی شیشه یا آینه کمی سخت می‌شود. برخی از افراد به اشتباه از کاردک یا بدتر از آن، از چاقوی نوک تیز استفاده می‌کنند تا بتوانند سیمان خشک شده را جدا کنند.

اما بهترین راه برای تمیز کردن لکه‌های سیمان از روی شیشه و آینه، استفاده از سرکه است. البته نحوه استفاده از این محلول هم مهم است؛ ابتدا مقداری سرکه را بجوشانید تا حسابی داغ شود و در همان حالت داغ روی لکه‌های سیمان آینه یا شیشه اسپری کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سیمان کمی نرم شود و مجددا مقداری سرکه داغ روی لکه سیمان اسپری کنید.

بعد از این می‌توانید با استفاده از اسفنج به راحتی لکه سیمان را از روی آینه یا شیشه پاک کند. توجه داشته باشید که برای پاک شدن کامل شیشه یا آینه باید این کار را چندین مرتبه تکرار دهید.

پاک کردن رسوب آب از روی شیشه

در مناطقی که آب لوله کشی حاوی مقدار زیادی املاح و رسوب باشد، این مواد روی شیشه باقی می‌ماند. ممکن است این شیشه مربوط به درب و پنجره باشد و یا ظروف شیشه ای که ظاهر بسیار بدی پیدا می‌کنند. برای پاک کردن لکه و رسوب آب از روی شیشه و آینه بهتر است از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید.

برای این کار یک فنجان جوش شیرین را با چند قاشق سرکه ترکیب کنید تا به حالت خمیر نرم درآید. دستکش بپوشید و با کمک اسفنج یا اسکاچ این خمیر را روی شیشه قرذار دهید، به طوری که تمام سطح آن را بپوشاند. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا لکه‌های رسوب روی شیشه از بین برود و بعد با دستمال مرطوب خمیر روی شیشه را پاک کنید.

همچنین می‌توانید مقداری محلول جوهر نمک را در محل‌های رسوب اسپری کنید، برای مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با دستمال آن را پاک کنید تا سطح شیشه کاملا تمیز و براق شود.

نکات مهم برای تمیز کردن شیشه ساختمان

 

علاوه بر روش‌های ذکر شده، نکات دیگری هم برای تمیز کردن شیشه و آینه وجود دارد که بهتر است پیش از آغاز کار به آن توجه داشته باشید:

ابتدا گرد و غبار را از روی شیشه و آینه پاک کنید و سپس شروع به تمیز کردن آن کنید.

بهتر است این کار را در روزهای ابری انجام دهید که نور خورشید مستقیم نمی‌تابد و مواد پاک‌کننده فرصت کافی دارند تا به آرامی خشک شوند.

از دستمال‌های کاملا تمیز برای پاک کردن شیشه و آینه استفاده کنید. اگر دستمال کثیف یا چرب باشد، تلاش شما بی‌فایده خواهد بود.

پیش از این نیز اشاره کردیم که روزنامه هم برای تمیز کردن شیشه کاربرد دارد؛ اما به شرط اینکه تازه و نرم باشد. روزنامه‌های قدیمی و خشک برای پاک کردن شیشه مناسب نیستند.

برای تمیز کردن آینه و شیشه از پارچه‌های نرمی که کهنه شده‌اند، استفاده نکنید. این پارچه‌ها پرز می‌دهند و تمام زحمتتان برای از بین بردن لکه‌های روی شیشه بی‌فایده خواهد بود.

برای پاک کردن لکه جوهر از روی شیشه هم می‌توانید یک اسکاچ آغشته به مایع ظرفشویی را روی لکه بکشید. بعد از پاک شدن لکه، با یک دستمال نرم آن را تمیز کنید.

برای پاک کردن هر نوع لکه از روی شیشه همیشه از سمت بالا به پایین حرکت کنید. اگر از پایین شیشه شروع کنید، با ریزش قطرات شیشه پاک کن یا آب به سمت پایین، دوباره از نو باید این قسمت را تمیز کنید.

مواد شوینده مختلف را با هم ترکیب نکنید و از استفاده همزمان آن‌ها با هم بپرهیزید.

مواد شوینده را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار