سرماخوردگی

موقع سرماخوردگی این چیزا رو نباید بخوری |‌ خوراکی هایی که در سرما خوردگی ممنوع هستن

سرماخوردگی بیماری ایست که با پرهیز غذایی و مراقبت؛ سریع تر بهبود پیدا کنیم. اما از چه غذاهایی باید پرهیز کنیم؟ در این مقاله اطلاعات زیادی در این باره برایتان جمع آوری کرده ایم.

موقع سرماخوردگی این چیزا رو نباید بخوری |‌ خوراکی هایی که در سرما خوردگی ممنوع هستن

ما می دانیم برای سرماخوردگی چه چیزهایی باید بخوریم اما آیا چیزهایی که درباره پرهیز غذایی در سرماخوردگی میدانیم درست است؟ نقش تغذیه در هر بیماری از سرماخوردگی تا هر بیماری دیگری بسیار پررنگ است . اگر بایدها و نبایدهای خوراکی هایی که میخوریم را بدانیم بیماریمان زودتر رو به بهبود میرود.

مواد غذایی مضر برای سرماخوردگی

آبنبات و شیرینی جات

آبنبات سرشار از قند است و در نتیجه باید برای سلامت بیشتر از بدن در دوران سرماخوردگی از آن دوری کنید زیرا عاملی برای التهابات و کاهش سیستم ایمنی بدن می باشد و گلبول های سفید را ضعیف می کند.

توت فرنگی

توت فرنگی یک غذای بسیار کامل است اما ممکن است عاملی برای گرفتگی بینی باشد و همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مخاط ایجاد کند و احساس ناراحتی را در بینی و سینوس های آن ها به وجود بیاورد.

خواص لبو برای درمان سرماخوردگی

شیر

شیر یکی از غذاهایی است که هنگام سرماخوردگی و یا عفونت های این چنینی باید از آن دوری کنید. محصولات لبنی به طور موقت مخاط را ضخیم می کند که برای آلرژن های موجود در بدن مضر هستند.

شیرینی‌ها

مصرف زیاد قند می‌تواند سیستم ایمنی را سرکوب کند. قند این پتانسیل را دارد که مانع عملکرد ایمنی بدن علیه عفونت شود و گلبول‌های سفید خون را ضعیف کند. ضمناً قند، تعداد مارکرهای التهابی به نام سیتوکین‌ها را افزایش می‌دهد که می‌توانند در بدن التهاب ایجاد کنند. پس سعی کنید حداقل وقتی که سرما خورده‌اید سراغ شیرینی‌ها نروید (از جمله آبمیوه‌های شیرین شده) تا حالتان بهتر شود.

متخصصان از نوشابه، عمدتاً به دلیل داشتن قند زیاد، به عنوان یکی از بدترین غذاهایی که در هنگام بیماری می‌توان مصرف کرد، نام می‌برند؛ زیرا با تضعیف سلول‌های سفید خون، مانع مبارزه‌ی بدن شما با عفونت‌ها می‌شوند.

شلغم آنتی بیوتیک طبیعی برای درمان سرماخوردگی

کربوهیدرات‌های ساده

وقتی سرما خورده‌اید، پاستا و نان تست و ... می‌خورید؟ نباید این کار را بکنید. کربوهیدرات‌های تصفیه شده فوراً تبدیل به قند می‌شوند و مثل نوشیدنی‌های قندی و اسنک‌های شیرین، قند خونتان را زود بالا می‌برند و تأثیرات التهابی در بدن دارند. البته همه‌ی کربوهیدرات‌ها بد نیستند. کربوهیدرات‌هایی که شاخص گلیسمی‌شان پایین است مانند نان گندم، غلات کامل و یا هر چیزی که فیبر بالایی دارد می‌تواند از التهاب بدن کم کند. البته اگر ناراحتی معده دارید، کربوهیدرات‌های ساده می‌توانند کمکتان کنند چون راحت‌تر هضم می‌شوند.

غذاهای تند

اگر سرما خورده‌اید یا علائمی در سیستم تنفسی فوقانی‌تان دارید، بهتر است غذاهای تند مصرف کنید؛ زیرا غذای تند می‌تواند راه‌های هوایی‌تان را پاکسازی کند زیرا دارای کپسایسین است که همان عامل تندی فلفل می‌باشد. اما اگر همراه با ناخوشی‌تان دچار ناراحتی معده نیز هستید، از خوردن غذای تند صرف‌نظر کنید تا ناراحتی معده‌تان بدتر نشود.

مرکبات

حتماً شما هم به محض اینکه احساس سرماخوردگی می‌کنید، سراغ آب پرتقال می‌روید؛ اما باید بدانید مرکبات شامل پرتقال و گریپ فروت و لیموترش می‌توانند مخاط معده را تحریک کرده و ناراحتی معده ایجاد کنند. اگر حالت تهوع دارید بهتر است مرکبات مصرف نکنید تا معده‌تان بهتر شود. می‌توانید تا آن زمان از مکمل ویتامین Cاستفاده کنید.

قهوه

ممکن است در این دوران قهوه احساس آرامش به شما بدهد اما این لذت کاملاً زودگذر است زیرا قهوه بدن را خشک می کند و در نتیجه درد عضلانی را در دوران سرماخوردگی بیشتر می کند ، سیستم ایمنی هم برای کارکرد بهتر باید رطوبت خود را حفظ کند.

نان

اگر به مصرف گلوتن آلرژی خفیفی هم دارید، حتما باید از مصرف نان هنگام سرماخوردگی خودداری کنید. در چنین شرایطی مصرف گندم باعث ایجاد التهاب در دوران سرماخوردگی می شود و مخاط را افزایش خواهد داد.

غذاهای چرب

وقتی بدنتان در حال مبارزه با علائم سرماخوردگی است، اشتهایتان کم می‌شود و غذاهای چرب مانند انواع فست‌فود و غذاهای سرخ‌کرده می‌توانند حالتان را بدتر کنند زیرا التهاب برانگیزند. وقتی بیمارید، بدنتان سعی می‌کند به شما بگوید خوردن غذای چرب برایتان خوب نیست. به چیزی که بدنتان می‌گوید اعتماد کنید!

گوشت قرمز

وقتی سرما خورده‌اید، مخصوصاً اگر حالت تهوع و ناراحتی‌های گوارشی هم دارید، از گوشت قرمز صرف‌نظر کنید. گوشت قرمز نسبت به سایر انواع پروتئین دارای چربی بیشتری است و انتخاب خوبی برای روزهای سرماخوردگی‌تان نیست.

تن ماهی

حتماً از مصرف تن ماهی در دوران سرماخوردگی خودداری کنید زیرا انواع تن های ماهی حاوی هیستامین هستند که التهابات را افزایش می دهند و ممکن است گرفتگی بینی شما را سریع تر کنند و در نتیجه تنفس سخت تر خواهد شد.

بادام زمینی

بادام زمینی ها یکی از رایج ترین مواد آلرژی زا می باشند و تولید هیستامین را افزایش می دهند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار