سرماخوردگی| پیشگیری از سرماخوردگی

بهترین روش های پیشگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی تا حدودی از درمان آن راحت‌تر است. به همین دلیل باید با رعایت چند نکته ساده بدن خود را از ابتلا به این ویروس محافظت کنید.

بهترین روش های پیشگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی تا حدودی از درمان آن راحت‌تر است. به همین دلیل باید با رعایت چند نکته ساده بدن خود را از ابتلا به این ویروس محافظت کنید. سرماخوردگی از بیماری‌های شایعی است که هر فرد در طول سال احتمالا 2 تا 3 بار به آن مبتلا می‌شود. در کودکان امکان ابتلا بیشتر از این میزان است.

این بیماری به‌طور کلی خطرناک نیست و حدودا یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد تا فرد بهبود یابد. اما برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌تواند علائم شدیدی به همراه داشته تا جایی‌که شخص را از انجام فعالیت‌های روزمره بازدارد.

پیشگیری از سرماخوردگی چه مزیت‌هایی دارد؟

سرماخوردگی باعث دردهای عضلانی، خستگی، تب و سردرد می‌شود که برای همه‌ی مبتلایان آزاردهنده است. این بیماری در افرادی که دچار تنگی نفس و آسم یا دارای سیستم ایمنی ضعیف می‌باشند باعث ایجاد عارضه‌های خطرناکی مانند ذات‌الریه و برونشیت می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است راه‌کارهای مهم پیشگیری از سرماخوردگی را یاد گرفته و آن‌ها را انجام دهیم. برای آشنایی با این روش‌ها با ما همراه باشید.

از تماس با افراد مبتلا جلوگیری کنید

اگر در فردی علائم سرماخوردگی را مشاهده کردید تا حد امکان از ملاقات با او خودداری کنید. ویروس سرماخوردگی به‌راحتی از طریق تنفس، سرفه، عطسه و حتی با نشستن روی اجسام و تماس این اشیاء با دست، افراد را مبتلا می‌کند.

بهتر است فرد مبتلا در اتاقی جداگانه استراحت کند و بعد از بهبود نیز وسایل شخصی او که امکان آلوده شدن آن‌ها وجود داشته شست‌وشو داده شود. دوری از افراد سرماخورده به‌خصوص برای پیشگیری از سرماخوردگی کودکان که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند اهمیت دارد.

شست‌وشوی مرتب دست ها برای پیشگیری از سرماخوردگی

ویروس همان‌طور که روی اجسام می‌نشیند به‌راحتی توانایی زندگی روی دست‌های شما را نیز دارد. برای از بین بردن آن باید مرتب دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو داد.

روش صحیح شستن دست‌ها را به کودکان بیاموزید زیرا آن‌ها بیشتر در معرض ابتلا به ویروس هستند. سعی کنید از تماس دست‌ها با دهان، بینی و چشم تا حد زیادی جلوگیری کنید زیرا ویروس از این راه به‌راحتی وارد بدن می‌شود.

 مصرف ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین‌ یک ماده‌ی مفید برای بدن است که در انواع مختلف وجود دارد. در میان آن‌ها ویتامین سی در بالابردن مقاومت سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر دارد.

اگر می‌خواهید بدن خود را در مقابل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی حفظ کنید استفاده از مرکباتی را که دارای ویتامین سی هستند در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. از مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی می‌توان به پرتقال، کیوی، لیمو و همچنین سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای و کلم‌بروکلی اشاره کرد.

 

بهترین روش های پیشگیری از سرماخوردگی

بهترین روش های پیشگیری از سرماخوردگی

 

استحمام روزانه برای پیشگیری از سرماخوردگی

 

دوش گرفتن باعث سرحال شدن و تنظیم دمای بدن می‌شود. افرادی که مرتب حمام می‌کنند، باعث از بین بردن میکروب‌های احتمالی روی بدن می‌شوند که این موضوع خود در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثر است.

مرطوب نگه‌داشتن هوا در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی

در فصل‌های خنک که احتمال سرماخوردگی بالا می‌رود می‌توان با استفاده از دستگاه بخور سرد، فضای خانه‌ را مرطوب کرد تا مجاری تنفسی دچار خشکی نشود. درواقع خشکی مجاری تنفسی باعث ایجاد و طول عمر بیشتر بیماری می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور یا به روش‌ سنتی از خشکی راه تنفس جلوگیری کنید.

مصرف ویتامین D  و تاثیر آن بر سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد افرادی که روزانه میزان ویتامین D دریافتی آن‌ها برای بدن، کامل است، نسبت به سایر افراد احتمالا کمتر به سرماخوردگی دچار شوند.

ویتامین‌ دی به‌خوبی توان مقابله با عفونت‌های ایجاد شده توسط ویروس عامل بیماری را دارد. سعی کنید استفاده از آن را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

البته بهترین منبع دریافت ویتامین ‌دی نور خورشید است. اما مواد غذایی مانند ماهی سالمون، گوشت گاو، تخم‌ مرغ، پنیر، قارچ، آب پرتقال و قرص‌‌های مکمل‌ نیز منابع خوبی برای تامین ویتامین‌ دی مورد نظر بدن است.

مصرف زینک را افزایش دهید

زینک یا روی با بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی بدن نه‌تنها باعث کاهش علائم بیماری سرماخوردگی می‌شود، در پیشگیری از ابتلا به آن نیز تاثیر زیادی دارد.

افرادی که زینک مصرفی آن‌ها اندازه باشد کم‌تر از سایرین در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند. این ماده‌ی مقوی در مواد غذایی مانند گوشت، عدس و سویا به‌خوبی یافت می‌شود. همچنین استفاده از مکمل‌های روی البته با تایید پزشک توصیه می‌شود.

به میزان کافی مایعات مصرف کنید

اگر بدن دچار کم‌آبی شود فرد سریع‌تر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شود. مصرف روزانه 6 تا 8 لیوان آب یا نوشیدنی‌های مفید برای اکثر افراد توصیه می‌شود. این کار باعث از بین بردن سریع ویروس‌های موجود در بدن و همچنین تامین آب لازم برای آن می‌شود.

    

از ورزش کردن غافل نشوید

ورزش تاثیرات مثبت زیادی روی زندگی افراد دارد که یکی از آن‌ها تقویت سیستم ایمنی بدن است. با این کار بدن در مقابل انواع ویروس‌ها مانند ویروس عامل سرماخوردگی تا حد زیادی مقاوم می‌شود.

تاثیر استراحت و خواب کافی در پیشگیری از سرماخوردگی

محققان دریافته‌اند که بدن در حین خواب و استراحت از خود موادی ترشح می‌کند. این مواد باعث ترمیم و بالا بردن مقاومت آن می‌شود.

اگر می‌خواهید کمتر به سرماخوردگی مبتلا شوید یا حتی در صورت ابتلا، در مدت زمان کوتاهی بهبود یابید، استراحت و خواب کافی را فراموش نکنید.

 لباس مناسب بپوشید

استفاده از لباس‌های مناسب و گرم به‌خصوص در فصل سرما تا حد زیادی از بدن شما مراقبت می‌کند. همچنین باید فضای خانه و محیط اطراف را با استفاده از بخاری، شومینه یا هر وسیله‌ گرمایشی دیگر کاملا معتدل رو به گرم نگه‌دارید. این کار برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مناسب است.

از مصرف سیگار بپرهیزید

به‌طور کلی استعمال دخانیات باعث خشک شدن راه تنفس و در نتیجه ورود آسان میکروب و ویروس عامل بیماری به بدن می‌شود. این موضوع سبب بالا رفتن میزان ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه دمنوشی بخوریم ؟

دمنو‌ش‌های گیاهی زیادی وجود دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی می‌شود. همچنین مصرف آن‌ها باعث هیدراته شدن بدن نیز می‌شود. از این دمنوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب عسل و آب‌لیمو
  • ترکیب آویشن و عسل
  • دمنوش نعنا تند
  • دمنوش چایی سبز
  • ترکیب عسل، لیمو و زنجبیل

عسل با دارا بودن خواص ضدالتهابی، ضد باکتری و ضد قارچی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و امکان ترکیب آن با اکثر دمنوش‌های گیاهی وجود دارد. این محصول علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی برای درمان علائمی مانند سرفه و گلودرد نیز موثر است.

جمع‌بندی

پیشگیری از سرماخوردگی راه‌حل مناسب‌تری از درمان آن است. این بیماری با توجه به علائمی که دارد باعث ایجاد مشکلاتی در انجام کارهای روزانه می‌شود. همچنین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و مشکلات تنفسی در صورت ابتلا به سرماخوردگی ممکن است دچار بیماری‌های خطرناکی مانند ذات‌الریه شوند.

این افراد و همه‌ی کسانی که به دلایل مختلف مایل‌اند کمتر دچار ابتلا به سرماخوردگی شوند باید با رعایت بهداشت، دوری از اشخاص مبتلا به بیماری، مصرف مواد غذایی دارای زینک و ویتامین‌های ‌دی و سی، مصرف آب کافی و دمنوش‌های مفید و... تا جایی که امکان دارد سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار