بازی های دسته جمعی برای کودکان | بازی های گروهی کودکان | ایده های بازی در خانه برای کودکان

شب یلدا با این بازی ها بچه ها رو سرگرم کنین که میز دکور رو بهم نزنن!

اگر مایلید در شب یلدا، کودکان را به شکلی که دلخواه آنهاست سرگرم کنید، پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا شمارو با این بازی های دسته جمعی آشنا کنیم!

شب یلدا با این بازی ها بچه ها رو سرگرم کنین که میز دکور رو بهم نزنن!

بازی های دسته جمعی برای کودکان چیزهای زیادی را به بچه ها یاد می‌دهند که به رشد آن ها نیز کمک زیادی میکند. همچنین در برخی مناسبات مثل شب یلدا انجام برخی از این بازی ها هم آن ها را سرگرم میکند و هم بزرگترها میتوانند راحت تر به کار خود برسند! حال فکر میکنید بازی های دسته جمعی برای کودکان شامل چه بازی هایی است؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی به معرفی برخی از هیجان انگیزترین بازی های دسته جمعی برای کودکان پرداخته‌ایم.

1- بازی دسته جمعی حدس بزن

این بازی کودکان را به فکر کردن و استفاده از زبان هوشمندانه ترغیب می کند و همچنین به بچه ها یاد میدهد که آگاهانه و بعد از فکر کردن دقیق جواب دهند.

یک نفر به خارج از اتاق فرستاده می شود.

بقیه در اتاق بر روی یک اقدام یا فعالیت مثل دوچرخه سواری، غذا خوردن، خوابیدن، رقصیدن، خواندن و غیره تصمیم می گیرند.

بعد آن ها یک واژه اتفاقی مثل صخره، خرس عروسکی، هلو و غیره را انتخاب میکنند که کلمه را با آن جایگزین می کنند.

شخصی که بیرون رفته به درون اتاق می‌اید و سوالاتی را می پرسد تا بفهمد آن واژه چیست.

و بازیکن های درون اتاق هم باید جواب هایی با جایگزین کردن اون واژه با واژه برگزیده شده بدهند.

به عنوان نمونه، درصورتی که اون فعالیت دوچرخه سواری باشد:

فرد سؤال کننده:چه وقتایی این فعالیت را انجام می دهند؟

فرد درون اتاق و جواب دهنده:من هرروز “خرس عروسکی ” را موقع مدرسه و هر موقع که احساس می کنم، انجام میدم.

فرد سؤال کننده:آیا در زمان شب هم “خرس عروسکی ” رو انجام میدید؟

فرد جواب دهنده:بله

فرد سؤال کننده:آیا شما “خرس عروسکی ” را در خانه هم داری؟

فرد جواب دهنده:بله

و ادامه سؤال های دیگر.

بچه ها در جواب به پرسش ها باید مواظب باشند تا واژه حقیقی را اشکار نکنند.

2- بازی گروهی شاد و مفرح دستمال پشتی:

تعداد شرکت کنندگان این بازی از ۴ تا ۱۵ نفر یا چه بسا بیش تر است. بچه ها به صورت دایره روی زمین می نشینند. یکی از کودکان گرگ میشود و دور دایره پشت سر سایرین می چرخد.او بی سرو صدا و بدون اینکه کسی بفهمد، دستمالی راکه در دست دارد، پشت سر یکی از بچه ها می اندازد. آن هاباید حواس شان را جمع کنند و وی را زیر نظر داشته باشند تا درصورتی که دستمال را پشت سرشان انداخت، بفهمند.

 

 

نفری که گرگ دستمال را پشتش می اندازد، باید آنرا بردارد و دنبال گرگ بدود، درصورتی که او را بگیرد، برنده میشود و نفر نخست در جای او می نشیند.

 

 

در حال تعقیب و گریز گرگ، کودکان با هلهله و هیجان دوست شان را ترغیب میکنند که گرگ را بگیرد. حالابرنده جای گرگ را می گیرد و دور دایره می چرخد و دستمال را پشت یکی از کودک های دیگر می اندازد.

 

 

درصورتی که کودکی که دستمال پشتش انداخته شده، نفهمد و بازیکن یک دور بچرخد، کودکان با هم می خوانند:" تخم مرغ گندیده/ یکی ز ما رنجیده" و آنکه نفهمیده دستمال را پشت سر وی انداخته اند، باید در وسط دایره بنشیند.

 

 

این بازی در گذشته یکی از سر گرمی های بچه ها بود و جای اسباب بازی های گوناگون امروزی را می گرفت، ولی با هدف مشخصی انجام نمی شد. امروزه، میتوان بچه ها را با هدف تقویت سرعت عمل، توجه و کنجکاوی، تقویت حواس و تمرکز و لذت و هیجان به انجام این بازی ترغیب کرد.

 

 

3- بازی گروهی کودکان روی خط:

یکی دیگر از بازی‌های گروهی کودکان، با استفاده از یک خط است، یک نفر به عنوان داور باید یک خط بکشد و سپس تمامی کودکان حاضر در بازی باید روی خط بایستند؛ سپس با طرح سوالاتی که جوابی درست یا غلط دارند باعث شود هم آموزه‌ها و اطلاعات عمومی کودکان بالا رود و هم یک حس رقابت را بین آن‌ها ایجاد کند.

 

 

در این بازی اگر کودکان جواب سوال مطرح شده را درست دانستند به طرف خط و اگر جواب را غلط دانستند به طرف دیگر بروند، اگر کودکی اشتباه سوال را پاسخ دهد یعنی اشتباه در قسمت درست یا غلط برود، باید به عقب برود و بشیند، بازی باید تا سوختن آخرین کودک ادامه پیدا کند.

4- یک قل دو قل

برای سرگرمی شب یلدا می توانید به سراغ یک قل دو قل بازی نوستالژیک بروید، تنها کافیست که یک جمع دوستانه و چند قطعه سنگ ریز و گرد در دسترستان قرار گیرد. این بازی برای کودکان بسیار مهیج است.

5- تیله بازی

تیله بازییکی از بازی های مهیج برای شب یلداست که از گذشته تا به امروز در بین مردم ایران رایج و پرطرفدار است. تیله بازی در شب یلدا شما را به دوران شیرین کودکی برده و خاطرات خوشی را برای شما رقم می زند و همچنین کودکان از شما این بازی را می آموزند.

6- گل یا پوچ

اگر جمع شب یلداییتان پر تحرک نیست و کودکان و بزرگترها نمی توانند در بازی های پر شور شرکت کنند، پیشنهاد ما گل یا پوچ است که یک بازی کم زحمت و جذاب، مناسب و لذت‌بخش برای دورهمی‌های خانوادگی، بزرگترها و کودکان می باشد.

 7- صندلی بازی

صندلی بازی یکی دیگر از سرگرمی های گروهی برای کودکان است که حداقل تعداد نفرات باید 4 نفر باشد، در این بازی نیاز به تعدادی صندلی است. تمامی بازیکنان در یک گروه قرار می‌گیرند و یک داور برای خود انتخاب می‌کنند، داور تعداد بازیکنان را می‌شمارد، به عنوان مثال اگر تعداد آنها 5 نفر باشد، 4 صندلی منظم و در یک ردیف می‌گذارد، بازیکنان جلوی صندلی ها به صف می‌ایستند.

با سوت داور بچه ها شروع به دویدن به دور صندلی ها می‌کنند، این چرخیدن و دویدن تا شنیدن صدای سوت داور ادامه پیدا می‌کند، پس از شنیدن صدای سوت بازیکنان باید به سرعت بر روی صندلی ها بنشینند. با نشستن بازیکنان بر روی صندلی ها، یک نفر جا برای نشستن پیدا نمی‌کند و باید از بازی خارج شود، در هر مرحله تا انتها بازی باید یک صندلی کمتر شود.

در دور آخر با صدای سوت داور هر کسی که زودتر بر روی صندلی بنشیند، به عنوان برنده بازی معرفی می‌شود.اگر مایلید در این شب، کودکان را به شکلی که دلخواه آنهاست سرگرم کنید، پس حتما این بازی را به خاطر بسپارید!

8- بازی پانتومیم

پانتومیم یکی از سرگرمی های گروهی برای کودکان یا حتی بزرگسالان است. در این بازی هر تعداد نفراتی که باشید باید 2 گروه تقسیم شوید، هر گروه یک جمله یا کلمه انتخاب می‌کند و آن کلمه یا جمله را برای افراد گروه خود به صورت پانتومیم، بدون اینکه حرف بزند و با ایما و اشاره اجرا می‌کند تا افراد گروهش بتوانند آن را به خوبی حدس بزنند. هر گروهی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده بازی محسوب می‌شود.

9- بازی گروهی نمایش خلاق

این بازی باعث افزایش مهارت کودکان و اطلاعات عمومی آنها می‌شود. برای انجام این بازی از یک کیف یا جعبه کمک بگیرید، سپس کارهایی را روی کاغذ بنویسید و داخل جعبه قرار دهید. از بچه‌ها بخواهید یک دایره درست کنند و نوبت به هر کدام از آنها که رسید، یک کاغذ از داخل جعبه بیرون بکشند و کاری که در کاغذ نوشته شده را انجام دهند.

برخی از این کارها می‌تواند: صدای گربه، صدای زنبور، صدای خروس، صدای بوق، آواز خواندن، مسواک زدن، پریدن از روی طناب، راه رفتن مثل اردک و کلی ایده های جذاب و متفاوت دیگر که بازی را برای بچه ها شاد و هیجان انگیز می‌کند.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار