طرز تهیه غذای قیمه بوشهری

یکی از خورشت‌های ایرانی خوشمزه قیمه بوشهری است که به شهر بوشهر تعلق دارد. در ادامه می‌توانید این آموزش آشپزی جنوبی را در سایت ما مشاهده کنید.

طرز تهیه غذای قیمه بوشهری

مواد لازم قیمه بوشهری برای ۴ نفر

گوشت سر دست  ۵۰۰ گرم

لپه  ۲۵۰ گرم

پیاز  ۱ عدد درشت

رب گوجه فرنگی  ۲ قاشق غذاخوری

سیب زمینی  ۱ عدد درشت

گرد لیمو عمانی  ۱ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده  ۲ قاشق غذاخوری

دارچین  ¼ قاشق مرباخوری

نمک و فلفل سیاه  به مقدار کافی

روغن و زردچوبه  به مقدار کافی

 

دستور پخت قیمه بوشهری

مرحله اول

به منظور تهیه خورش قیمه بوشهری، لپه‌ها را به مدت ۲ ساعت در آب بخیسانید؛ با این کار نفخ آنها گرفته می‌شود. پس از آن پیازهایی را که نگینی خرد شده‌اند همراه با مقداری روغن در یک قابلمه مناسب بریزید و بر روی حرارت ملایم قرار دهید .

مرحله دوم

پیاز را کمی تفت دهید تا سبک شود، پس از آن فلفل سیاه، زردچوبه، و دارچین را به پیاز بیفزایید و مجددا تفت دهید تا جایی که ادویه‌ها با پیاز یک‌دست شوند. سپس گوشت خرد شده را به پیاز اضافه کنید.

مرحله سوم

گوشت را تا جایی تفت دهید که تغییر رنگ دهد؛ پس از آنکه گوشت مفداری سرخ شد، لپه‌هایی را که آبکشی شده‌اند به گوشت اضافه کنید و مجددا تفت دهید. پس از گذشت یک دقیقه، سه پیمانه آب جوش را به مواد درون قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.

مرحله چهارم

بعد از ۱ ساعت، یک سیب زمینی را پوست بگیرید و بدون اینکه آن را برش بزنید، کامل آن را در قابلمه بیندازید تا بپزد. در این مرحله نیز درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا لپه و گوشت حدود چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت دیگر بپزند و به‌طور کامل نرم شوند.

مرحله پنجم

هنگامی که پخت گوشت کامل شد، آب گوشت را صاف کرده، کنار بگذارید. در این مرحله گوشت و لپه را در قابلمه دیگری بریزید و با هم بکوبید؛ همچنین می‌توانید با استفاده از گوشتکوب برقی مواد را کاملا پوره کنید تا مواد کاملا یک‌دست شوند.

مرحله ششم

پس از آن به اندازه یک لیوان آب گوشت به مخلوط گوشت و لپه اضافه کنید؛ قابلمه را روی حرارت بگذارید و مرتبا مواد را به هم بزنید تا یک قیمه کش‌دار به دست بیاید. پس از آن، آب گوشت باقیمانده را نیز به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

مرحله هفتم

سیب زمینی را نیز جداگانه له کنید و به مواد درون قابلمه اضافه کنید. پس از آن رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن درون یک تابه مناسب تفت دهید؛ تا حدی تفت دهید تا مزه خامی رب گرفته شود. پس از آن رب را به سایر مواد اضافه کنید.

مرحله هشتم

مواد خورش را خوب با هم مخلوط کنید تا مخلوط گوشت و لپه با سیب زمینی و رب یک‌دست شوند. در این مرحله کمی نمک، گرد لیمو عمانی و زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید و همچنان به هم زدن ادامه دهید تا مواد خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله نهم

هم زدن خورش را باید تا جایی ادامه داد که آب اضافی خورش کشیده شده و خورش کش‌دار شود. در نظر داشته باشید که این خورش بایستی به صورت کم آب سرو شود. پس از آماده شدن خورش، می‌توان آن را همراه با کته یا برنج سرو کرد.

نکات پخت قیمه بوشهری

کشدار شدن خورش

از جمله نکات مهم تهیه خورش قیمه بوشهری، کش‌دار شدن خورش در پایان پخت است. یک نکته ساده برای داشتن یک خورش کش‌دار و غلیظ این است که با استفاده از میکسر یا گوشتکوب برقی لپه و گوشت را به‌طور کامل پوره کنید.

منبع: رضیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار