یبوست| درمان یبوست| رفع یبوست

درمان اصلی یبوست پیدا شد | انجام پنج کار اساسی برای از بین بردن یبوست + ویدئو

درمان یبوست تنها با تغذیه و روش زندگی امکان‌پذیر است. هیچوقت برای درمان یبوست نباید دارو بخورید تا مواد دفع شوند.

درمان اصلی یبوست پیدا شد | انجام پنج کار اساسی برای از بین بردن یبوست + ویدئو

یبوست یک وضعیت است که در آن فرد مشکلی در تخلیه معمول مدفوع دارد. افراد مبتلا به یبوست ممکن است دچار تاخیر در تخلیه مدفوع شوند و مدفوع‌هایشان خشک و سفت باشد. مشکل یبوست معمولاً به علت کاهش حرکت معده و روده، نامنظمی در تغذیه، کمبود مایعات یا علل دیگری ایجاد می‌شود. برخی از راه‌های مدیریت یبوست شامل افزایش مصرف فیبر، میوه و سبزیجات، مصرف آب کافی، و اجرای فعالیت‌های ورزشی منظم است.

درمان یبوست تنها با تغذیه و روش زندگی امکان‌پذیر است. هیچوقت برای درمان یبوست نباید دارو بخورید تا مواد دفع شوند. برای اینکه روده کار کند باید پنج کار اساسی را انجام بدهید.

در ویدئوی زیر کارهای اساسی که برای رفع یبوست باید انجام بدهید را ببینید.

یبوست چیست؟

یبوست عارضه ای است که به علت کند شدن حرکات روده و جذب بیشتر آب مایه داخل روده بزرگ و سفت شدن مدفوع یاتفاق میافتد. هر فردی در طول زندگی خود حتما چندباری تجربه یبوست را دارد. قبل از هرچیز باید بدانیم که هر فردی الگوی دفع خود را دارد، مثلا فردی معمولا روزی سه بار ولی فرد دیگری هفته ای سه بار دفع دارد.

یکی از مشکلات شایعی که زندگی مدرن امروز با خود به ارمغان آورده است، عارضه یبوست می باشد. با مدرنیزه شدن، تحرک افراد کم شده و اکثر مسافت ها با ماشین طی می شود، همچنین فست فود و تنقلات جای میوه و سبزیجات را در سبد غذایی گرفته است.

اگر شما دارای چند علامت از علائم زیر هستید، دچار یبوست شده اید و باید در صدد رفع آن باشید.

بعد از دفع احساس کنید که کامل تخلیه نشده اید

دفعات دفع مدفوع شما کمتر از دفعات همیشگی باشد

سردرد داشته باشید

مدفوع شما سفت باشد

نفخ و درد داشته باشید

هنگام دفع نیاز به زور زدن داشته باشید

عوامل به وجود آورنده یبوست

باید به این نکته توجه کنید که یبوست خود به خود ایجاد نمی شود بلکه عواملی هستند که این عارضه را به وجود می آورند،این عوامل عبارتند از:

نداشتن خواب کافی، مصرف کم آب و مایعات، مصرف کم میوه و سبزیجات (فیبرها)، مصرف زیاد کافئین، بی تحرکی یا کم تحرکی، افزایش سن، استرس، چاقی، اختلالات هورمونی، مصرف بیش از حد ملین ها (منجر به تنبلی روده می شود)، مصرف بعضی از داروها (مانند داروهای فشارخون بالا، داروهای آنتی اسید، آهن، داروهای ضد افسردگی و…) و…

یبوست

چه زمانی یبوست خطرناک است؟

زمانی که دچار یبوست به همراه درد شکم و احساس پری بوده، همچنین دفع گاز روده و مدفوع نداشته باشید باید فورا به پرستار یا پزشک خود مراجعه کنید.همچنین زمانی که تهوع و استفراغ و خونریزی از مقعد و سرگیجه و ضعف عمومی با یبوست همراه باشد، هرگز خوددرمانی نکرده و سریعا به پزشک متخصص گوارش و معده مراجعه کنید.

مسئله مهم در مورد این عارضه این است که، شما حواستان باشد که در صورت همراه بودن با موارد زیر، حتما با دکتر یبوست خود مشورت کنید:

تغییر الگوی دفع (دفعات و چگونگی دفع مدفوع)، برای بیش از دو هفته

وجود خون همراه مدفوع

وجود درد هنگام دفع

کاهش وزن ناگهانی و یا بدون رژیم لاغری

قطر مدفوع شما کم شده باشد

پیشگیری از یبوست

جمله معروفی که راجع به سلامتی و بیماری ها به کار برده می شود، این جا نیز کاربرد دارد: پیشگیری بهتر از درمان است.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار