نگهداری بلندمدت حبوبات در خانه | نگهداری حبوبات در خانه

نکات کاربردی برای نگهداری بلندمدت حبوبات در خانه؛ راه‌هایی برای حفظ تازگی و کیفیت آن‌ها

آیا می‌دانید چگونه باید از حبوبات در منزل نگهداری کرد؟

نکات کاربردی برای نگهداری بلندمدت حبوبات در خانه؛ راه‌هایی برای حفظ تازگی و کیفیت آن‌ها

یکی از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین مواد غذایی در سبد خانوار ایرانیان، انواع حبوبات است. در صورتی که حبوبات به درستی و در شرایط مطلوب نگهداری نشود، ممکن است به سرعت خراب شده و حشره بزند.

معمولاً نگهداری از این اقلام در محیط باز و مرطوب، موجب خرابی زود هنگام آن‌ها خواهد شد. در صورت خرابی آن‌ها، رنگ، بو و شکل حبوبات تغییر می‌کند. اما چطور می‌توان این اقلام ضروری را برای مدت طولانی در منزل نگهداری کرد؟ چطور باید از خراب شدن آن‌ها، جلوگیری نمود؟ روش نگهداری حبوبات در منزل چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوالات، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

نکات مهم در نگهداری از حبوبات

حبوبات تازه خریداری شده را نباید با حبوباتی که از قبل در منزل موجود هستند، مخلوط کرد. زیرا ار حبوبات قبلی حشره داشته باشند یا خراب باشند، این خرابی و تخم حشرات به حبوبات جدید نیز سرایت می‌کند.

بهتر است قبل از نگهداری از حبوبات در ظروف مخصوص، آن‌ها را از نظر وجود اجسام یا تخم حشرات مورد بررسی قرار داد و هرگونه جسم خارجی غیرمعمول را از آن‌ها جدا کرد. 

هیچگاه نباید برای نگهداری طولانی مدت حبوبات، آن‌ها را شستشو داد، زیرا باقی ماندن رطوبت در دانه‌ها، موجب فساد و خرابی زود هنگام آن‌ها خواهد شد. پس شستشو را باید به زمان مصرف آن‌ها موکول کرد.

بهترنی ظروف برای نگهداری از حبوبات و غلات، ظروف شیشه‌ای، استیل و پلاستیکی است. همچنین ظروف را باید در مکان‌های خشک و خنک نگهداری کرد. در صورت استفاده از ظروف استیل و فلزی برای نگهداری از دانه‌ها، باید توجه داشت که این ظروف، عاری از هرگونه زنگ‌زدگی باشند زیرا زنگ‌زدگی نشان از وجود رطوبت در ظرف دارد.

توصیه می‌شود در محل نگهداری از حبوبات از چند قرص زغال فعال استفاده شود تا از رشد حشرات در این مکان‌ها جلوگیری گردد.

بهتر است از خرید مقادیر زیاد حبوبات پرهیز کنید زیرا هرچه مقدار حبوبات بیشتر باشد، احتمال وجود آلودگی و رشد حشرات در آن‌ها بیشتر شده و همچنین باید حبوبات را برای مدت طولانی‌تری نیز نگهداری کرد. در صورت وجود مقدار زیاد دانه‌ها، بهتر است این مقدار در یخچال و در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ نگهداری کرد.

اگر تخم حشرات یا علائمی از حمله آفات در حبوبات مشاهده شود، می‌توان آن‌ها را به مدت ۴ روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار داد تا بدین ترتیب تخم حشرات و آفات، غیرفعال شوند.

مدت زمان نگهداری از حبوبات در منزل جقدر است؟

در صورتی که تمامی نکات گفته شده در بالا رعایت شوند و شرایط برای نگهداری از حبوبات مناسب باشد، می‌توان آن‌ها را تا ۲۴ ماه در منزل به دور از خرابی و آفات نگهداری کرد.

البته بیشتر از این مدت نیز امکان نگهداری دانه‌ها وجود دارد ولی ممکن است آثار کهنگی بر روی آن‌ها پدیدار گردد. تا یکسال هیچ‌گونه تغییری در حبوبات دیده نمی‌شود و کاملاً تازه به نظر می‌رسند، فقط مقداری از رطوبت خود را از دست داده و وزن آن‌ها کمتر می‌شود.

بهترین شرایط برای نگهداری از حبوبات

دشمن حبوبات در زمان نگهداری طولانی مدت از آن‌ها، سه عامل زیر است:

رطوبت

گرمای بیش از اندازه

نور مستقیم خورشید یا نور مصنوعی زیاد

در نتیجه بهترین شرایط برای نگهداری از حبوبات، شرایطی است که این سه عامل در آن وجود نداشته باشد. بهتر است حبوبات در مکانی تاریک، خشک و خنک نگهداری شوند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار