روز «همدان» در تقویم رسمی جای گرفت

بنا بر اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر نامگذاری یک روز به نام همدان که به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شده بود به تصویب رسیده و یکم شهریور در تقویم رسمی به نام "روز همدان" مصوب شد.

روز «همدان» در تقویم رسمی جای گرفت

مسعود ویژه اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی استان همدان سال گذشته ۶۷ جلسه با ۱۲۰ دستور کار و ۳۵۰ مصوبه در ۹ شهرستان استان برگزار کرد که ۲ مورد از مهمترین مصوبات این جلسات پیشنهاد مصوبه نامگذاری روز همدان و سند مهندسی فرهنگی استان است ضمن اینکه ۶۰ درصد مجموع مصوبات اجرایی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه سال گذشته در نهاوند هشت جلسه با ۵۴ مصوبه با تشکیل ۹ کمیته تخصصی برگزار شده است تصریح کرد: برای اجرای مصوبات سه ایراد کلی وجود دارد برخی از آنها پشتوانه مالی می‌خواهد که در این زمینه ما دارای امکانات مالی و اعتبارات ویژه نیستیم.

به گفته وی دومین نقص مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی این است که از پشتیبانی اجرایی لازم برخوردار نیست که در این زمینه نیاز به قانون بالادستی است.

ویژه، ورود شورای فرهنگ عمومی به مسائل ریز و جزیی را از دیگر ضعف‌ها عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود که با هدف اصلی شورا سازگار نیست.

وی به برنامه های استان در بحث فرهنگی پرداخت و گفت: امسال در ۶ محور برنامه‌های فرهنگی را در استان پیگیری و اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به محورهای ۶گانه فرهنگی در دست اجرا گفت: کادرسازی هنری مانند تاسیس دانشگاه فرهنگ و هنر، بحث اقتصاد فرهنگ و راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و هنری، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه فرهنگ و هنر، ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرینی، برگزاری جشنواره و رویدادها، تقویت بنیه اعتقادات دینی و اقدامات فرهنگی و هنری در کنگره شهدا محورهای اصلی برنامه های استان در حوزه فرهنگ است.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند از ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار است گفت: تعدادی از رویدادهای فرهنگی و هنری استان با محوریت نهاوند برگزار می‌شود.

اول شهریور زادروز حکیم و اندیشمند بزرگ پارسی زبان «شیخ الرییس ابوعلی سینا» پزشک شهیر هزاره قبل است که با عنوان روز پزشک نامگذاری شده است و سالیانی متمادی است که همدان شهر حکیم هزاره ها ایستاده به قامت پور سینا در جهان رخ می دهد.

اول شهریورماه روز تولد ابوعلی سینا به عنوان اندیشمند و فیلسوفی فرزانه که با پشتکار فراوان، عزت و سربلندی را برای ایران و ایرانی در سراسر این گیتی پهناور رقم زد در تقویم رسمی کشور برای بزرگداشت این اندیشمند، تحت نام «پزشک و همدان» ثبت و ضبط شده است.

 

منبع: رکنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار