تشخیص بیماری‌های قلبی با هوش مصنوعی هیجان‌انگیز می‌شود

هوش‌مصنوعی با ورود در حوزه پزشکی، بسیاری از موانع پیش روی آن را برداشته است به طوری که تشخیص بیماری قلبی توسط این فناوری گام بزرگی را در این حوزه برداشته است.

تشخیص بیماری‌های قلبی با هوش مصنوعی هیجان‌انگیز می‌شود

هوش مصنوعی در حال زیرورو کردن رشته پزشکی بوده و یکی از حوزه‌هایی که هوش مصنوعی گام‌های بزرگی در آن برداشته، موضوع تشخیص بیماری قلبی است. این فناوری در حال فراهم کردن یک رویکرد جامعه برای شناسایی، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی است و بدین‌وسیله همه‌چیز را در بهداشت و سلامت قلب و عروق تغییر می‌دهد.

نقش هوش مصنوعی در تشخیص بیماری‌های قلبی یک نقش چندجانبه است. همه‌چیز با جمع‌آوری داده‌ها شروع می‌شود، که در آن الگوریتم‌های هوش مصنوعی حجم عظیمی از اطلاعات مربوط به بیمار شامل سابقه پزشکی، فاکتورهای سبک زندگی و داده‌های ژنتیکی را آنالیز می‌کنند. این حجم از اطلاعات، که اغلب حجمشان بسیار بیشتر از چیزی است که انسان‌ها قادر به آنالیزشان باشند، توسط هوش مصنوعی پردازش می‌شوند و از آن‌ها برای شناسایی الگوها و همبستگی‌هایی استفاده می‌شود که ممکن است نشان‌دهنده ریسک یک بیماری قلبی باشند.

بعد از جمع‌آوری داده، هوش مصنوعی وارد فاز تشخیص می‌شود. در این مرحله، هوش مصنوعی از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته برای شناسایی علائم اولیه بیماری قلبی استفاده می‌کند. مثلاً هوش مصنوعی می‌تواند «ای‌سی‌جی‌ها» را آنالیز کند، «ای‌سی‌جی» نوعی اشعه مافوق صوت است که از آن برای عکس‌برداری از قلب، تشخیص اختلالاتی که ممکن است نشان‌دهنده ناراحتی قلبی باشند استفاده می‌شود. توانایی هوش مصنوعی در آنالیز این تصاویر با دقت و سرعت فراتر از توانایی انسان‌ها است و همین آن را به ابزار بسیار ارزشمندی در تشخیص اولیه تبدیل می‌کند.

یادگیری ماشینی، زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی به‌خصوص از این نظر مفید است. یادگیری ماشینی از موارد قبلی برای بهبود دقت تشخیصی به‌مرورزمان استفاده می‌کند. این بدین معنا است که داده‌های بیشتری را پردازش می‌کند، و این باعث می‌شود که بهتر بیماری‌های قلبی را تشخیص دهد. استفاده از یادگیری ماشینی در تشخیص بیماری‌های قلبی یک تحول هیجان‌انگیز است، چون نوید بهبود مستمر دقت و سرعت تشخیص را به ما می‌دهد.

نقش هوش مصنوعی در مرحله تشخیص به پایان نمی‌رسد. هوش مصنوعی همچنین نقش بسیار مهمی را در برنامه‌ریزی درمان ایفا می‌کند. بعد از تشخیص یک ناراحتی قلبی، هوش مصنوعی می‌تواند به پزشکان در تهیه یک برنامه درمان شخصی‌سازی‌شده کمک کند. هوش مصنوعی این کار را با آنالیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد شخص و مقایسه آن‌ها با داده‌های موارد مشابه انجام می‌دهد. این به پزشکان اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی کنند که ممکن است بیمار چگونه به درمان‌های مختلف واکنش نشان دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا مؤثرترین درمان را انتخاب کنند.

هوش مصنوعی همچنین نقش مهمی را در مانیتورینگ بیماران مبتلابه ناراحتی قلبی ایفا می‌کند. فناوری پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند و ردیابی تناسب‌اندام، می‌توانند داده‌های آنی درباره ضربان قلب بیمار، فشارخون و سایر علائم حیاتی را جمع‌آوری کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با آنالیز این داده‌ها هرگونه تغییری که ممکن است نشان‌دهنده یک شرایط نامطلوب باشد را شناسایی کند.

 

منبع: آنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار