اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح؛

محدودیت ضابطان قضایی برای استفاده از سلاح برداشته می‌شود

محدودیت ضابطان قضایی برای استفاده از سلاح برداشته می‌شود

بنا بر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس جزییات طرح «اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری» به اتمام رسید و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت اصلاح قانون بکارگیری سلاح توسط مأمورین نیروهای مسلح در موارد ضروری در مجلس، اظهار کرد: پس از اتفاقی که در شیراز و حمله به مامور فرماندهی انتظامی  رخ داد، مجلس به موضوع حمل و به کارگیری سلاح توسط نیروهای انتظامی ورود کرد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون حمل و استفاده اسلحه توسط ضابطان قضایی در مواقع ضروری طرحی را تدوین کرده بودند، افزود: در زمان بررسی این طرح مسئولانی از دولت و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی نیز در جلسات حضور داشتند و این طرح مورد حمایت آنها نیز بوده و نقطه نظرات مسئولان دستگاه‌های مربوطه نیز در طرح گنجانده شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: کار بررسی بر روی جزئیات این طرح به اتمام رسیده و طرح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه شده و در حال حاضر در نوبت دستور کار صحن مجلس است.

نوش‌آبادی با بیان اینکه قانون سابق محدودیت‌هایی را برای بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع ضروری ایجاد کرده بود اضافه کرد: با طرح جدید بسیاری از این محدودیت‌های قبلی بر طرف شده اما از سوی دیگر شرایط استفاده سلاح برای ضابطان سخت‌تر شده اما دست ضابطان نیز به طور کامل بسته نیست.

وی تاکید کرد: طبق این طرح استفاده از سلاح در موارد اضطرار با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی مجاز است و به نوعی محدودیتی که باعث می‌شد برخی از نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی از سلاح استفاده کنند با شرایطی اجازه به کارگیری سلاح به آنها داده شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: بر اساس اصلاح به وجود آمده نه آنقدر دست نیروهای مسلح و ضابطان بسته است که جرأت استفاده از سلاح را برای حمایت از خود و مکان یا اشخاصی که باید از آنها حمایت کند، نداشته باشد و از طرفی نمی تواند به هر بهانه‌ای از سلاح استفاده کند.

نوش‌آبادی تصریح کرد: البته پس از تصویب این طرح و تایید آن از سوی شورای نگهبان آیین‌نامه اجرایی آن از سوی دستگاه‌های مربوطه تدوین شده و شرایط استفاده از سلاح توسط ضابطان در آن مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این طرح تلاش شده تا با حضور مسئولان مربوطه به نیازهای جدید نیروی انتظامی توجه و آنها را بر‌طرف کنیم، گفت: در این طرح قانون حمل اسلحه برای ضابطان قضایی با توجه به شرایط امروز جامعه و نظر دستگاه‌های مربوطه اصلاح شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا در این طرح شرایطی برای محیط بانان به منظور استفاده از سلاح تعیین شده، اظهار کرد: قطعا برخی از محیط‌بانان نیز مجاز به حمل و استفاده از سلاح هستند که طبق این طرح محدودیت‌های قبلی نیز برای آنها برداشته می‌شود اما شرایط جدید نیز شامل آنها می‌شود  که در آیین‌نامه‌ای که برای این قانون تدوین می‌شود معیارها برای این قشر نیز تعیین می‌شود.

 

منبع: تسنیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار