دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به سه کشور آفریقایی؛

هدف رئیسی از سفر به زیمبابوه چه بود؟

در ادامه سفر رئیس‌جمهور به کشورهای آفریقایی از جمله زیمبابوه، 12 سند همکاری و تفاهم‌نامه بین ایران و این کشور به امضا رسید.

هدف رئیسی از سفر به زیمبابوه چه بود؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای انجام سفری منطقه‌ای راهی آفریقا شده بود، پس از سفر به «کنیا» و «اوگاندا»، صبح پنج‌شنبه ۲۲ تیر، وارد زیمبابوه شد و در فرودگاه شهر «هراره» پایتخت «زیمبابوه» مورد استقبال رسمی «امرسون منانگاگوا» رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

در فرودگاه هراره علاوه بر حضور مردم زیمبابوه برای استقبال از رئیسی، در حضور روسای جمهور دو کشور ایران و زیمبابوه سرود «سلام فرمانده» اجرا شد.

پس از آن روسای جمهور دو کشور راهی کاخ ریاست جمهوری زیمبابوه شدند و با یکدیگر به صورت خصوصی گفت‌وگو کردند.

دیدار رئیسی و منانگاگوا

در ادامه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار شد. در این نشست رئیسی با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و زیمبابوه به میزان سطح دوستی و مودت فیمابین نیست، بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تجارت و همکاری‌ها در حوزه معدن، صدور خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، علم و فناوری، تجهیزات پزشکی و دارویی و مبادلات کالاهای تولیدی میان دو کشور تاکید کرد.

امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهور زیمبابوه هم در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیسی به این کشور، این سفر را در توسعه تعاملات دو کشور بسیار موثر دانست و از شرکت‌های ایرانی برای استفاده از ظرفیت‌های کشورش در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن و کشاورزی دعوت کرد.

نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و زیمبابوه به ریاست روسای جمهور دو کشور

پس از آن مراسم امضای ۱۲ سند و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و زیمبابوه توسط مقامات دو کشور و در حضور رئیسی و منانگاگوا برگزار شد. همکاری در زمینه‌های نفت و انرژی، مخابرات و فناوری اطلاعات، تامین اجتماعی و بیمه، کار و اشتغال، آموزش عالی و علوم و تحقیقات و فناوری، کشاورزی و شیلات، غذایی و دارویی، تامین، توزیع و تولید تجهیزات پزشکی، ایمنی حرفه‌ای و کاهش آسیب‌های مربوط به کار، حمایت‌های اجتماعی و حمایت از کودکان، توانمندسازی افراد معلول و تفاهم‌نامه همکاری میان شرکت تراکتورسازی ایران و شرکت ماگای زیمبابوه محور اسناد همکاری امضا شده میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه بود.

این اسناد همکاری میان وزاری امور خارجه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر کار و معاون بین‌الملل شرکت تراکتورسازی ایران و از سوی زیمبابوه هم توسط سرپرست وزارت خارجه، وزیر اراضی و کشاورزی، رئیس سازمان غذا و داروی زیمبابوه و نماینده شرکت ماگا به امضا رسید.

 

در این مراسم رئیسی در سخنانی با بیان اینکه شاید رابطه دوستی ما به آفریقا و زیمبابوه مورد پسند برخی‌ها نباشد، گفت: برای ما مهم نیست که کسی این روابط را بپسندند یا نه، بلکه مهم این است که محور این روابط تلاش برای تامین منافع دو ملت و کشور ایران و زیمبابوه است. تاکید ما بر تسریع در اجرای تفاهم‌نامه‌ها و اسناد همکاری امضاءشده میان دو کشور است تا نتایج آنها در عمل به تامین منافع دو ملت بیانجامد.

امضای اسناد و تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و زیمبابوه

رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین برنامه سفر خود به زیمبابوه، با حضور در بنای یادبود مبارزین و قهرمانان استقلال زیمبابوه به مقام آنها ادای احترام کرد.

ادای احترام رئیسی به مبارزین و قهرمانان استقلال زیمبابوه

در پایان این سفر رئیس دولت سیزدهم با بدرقه رسمی امرسون منانگاگوا رئیس‌جمهور زیمبابوه، هراره را به مقصد تهران ترک کرد.

بدرقه رئیسی در فرودگاه هراره

رئیس دولت سیزدهم بامداد جمعه ۲۳ تیر به ایران بازگشت و در فرودگاه مهرآباد تهران با بیان اینکه هدف این سفر تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران بود، اظهار کرد: گسترش ارتباط با کشورهای قاره آفریقا از اهداف این سفر بود؛ چرا که آفریقا قاره فرصت‌های ارزشمند، منابع سرشار طبیعی، معادن و زمینه‌ها و استعدادهای فراوان است.

رئیسی همچنین با اشاره به علاقه‌مندی این کشورها برای خرید محصولات دانش‌بنیان ایرانی گفت: تسهیل تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی با قیمت مناسب و امکان اجرای طرح کشت فراسرزمینی در این کشورها از دیگر اهداف این سفر بود که با موفقیت دنبال و توافق شد که به شکل تهاتری و در ازای فروش محصولات و مواد پتروشیمی، کالاهای اساسی مورد نیاز ایران از این کشورها وارد شود.

 

منبع: ایسنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار