خواص باور نکردنی گوجه فرنگی برای بدن

یکی از توصیه‌های متخصصان تغذیه به افرادی که می‌خواهند الگوی غذایی سلامت‌محور داشته باشند، این است که روزانه حداقل یک عدد گوجه‌فرنگی مصرف کنند. گوجه‌فرنگی حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی را در خود دارد. افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد و فعالیت آنها در بدن، علاوه بر سرعت‌بخشی به روندهای پیری، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند انواع سرطان یا بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

خواص باور نکردنی  گوجه فرنگی برای بدن

 گوجه‌فرنگی آنتی‌اکسیدان ارزشمندی با نام لیکوپن دارد که دریافت آن به تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. جالب است بدانید که جذب لیکوپن از طریق مصرف گوجه‌فرنگی پخته یا مصرف گوجه‌فرنگی همراه با یک منبع غذایی حاوی چربی افزایش پیدا می کند.

1. افزایش دریافت پتاسیم با مصرف گوجه‌فرنگی

علاوه بر لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، ترکیب ارزشمند دیگری با نام پتاسیم هم در آن وجود دارد و به همین دلیل هم متخصصان تغذیه گوجه‌فرنگی را جزو بهترین خوراکی‌ها برای حفظ سلامت قلب دسته‌بندی می‌کنند. دریافت پتاسیم کافی در طول روز به تنظیم فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی یا بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی کمک می‌کند. از این‌رو، افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند، می‌توانند روزانه یک تا 2 عدد گوجه‌فرنگی را به‌منظور حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند.

2. حفظ سلامت پوست با مصرف گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از نوع خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها با نام «کاروتنوئید» است. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که دریافت کاروتنوئیدها در روزهای گرم و آفتابی سال از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت می‌کند. مطالعات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف روزانه و منظم گوجه‌فرنگی در تابستان باعث پیشگیری از آفتاب‌سوختگی پوست و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به تومورهای پوستی ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشیدی از نوع UVB می‌شود.

3. بهبود خلق‌وخو با مصرف گوجه‌فرنگی

نتیجه مطالعه گسترده‌ای که در سال 2013 در آمریکا منتشر شد، ثابت کرد که سالمندانی که حداقل در طول هر هفته بین 2 تا 6 عدد گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند، حدود 46 درصد کمتر از سالمندانی که علاقه‌ای به مصرف گوجه‌فرنگی ندارند، در معرض خطر ابتلا به افسردگی خفیف تا شدید قرار می‌گیرند. محققان بر این باورند که به احتمال زیاد، لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو شود.

4. افزایش جذب آهن با مصرف گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی می‌تواند ماده غذایی ارزشمندی برای بیماران مبتلا به کم‌خونی هم باشد. ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی به افزایش جذب آهن غذا کمک می‌کند. زمانی که جذب آهن مواد غذایی توسط بدن افزایش پیدا می کند، هموگلوبین و میوگلوبین بیشتری در بدن ساخته می‌شود و درنتیجه اکسیژن‌رسانی به تمامی سلول‌های بدن با سرعت و کیفیت بیشتری انجام می‌گیرد. بهتر است بدانید که تقریبا هر یک لیوان گوجه‌فرنگی حدود 27 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار