کشف قطره بینی برای بهبود سکته مغزی

در حال حاضر، اگر فردی ظرف چند ساعت پس از سکته مغزی تحت درمان قرار نگیرد، شانس بهبودی او به شدت کاهش می ‌یابد. با این حال، به لطف قطره های بینی که به تازگی تولید شده است، ممکن است روزی دیگر چنین نباشد.

کشف قطره بینی برای بهبود سکته مغزی

 این دارو از طریق همکاری بین دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ سوئد، دانشگاه کلن آلمان و آکادمی علوم چک ساخته شده است. این قطره حاوی یک پپتید به نام C3a است که به طور طبیعی در سیستم عصبی مرکزی تولید می شود. یافته های تحقیقات قبلی نشان داد که این پپتید می تواند به بازیابی عملکرد حرکتی در قربانیان سکته کمک کند.

به عنوان بخشی از مطالعه فعلی، قطره های بینی هفت روز پس از تجربه سکته مغزی به موش ها تزریق شد. در ادامه هنگامی که متعاقباً با یک گروه کنترل درمان نشده مقایسه شد، مشخص کرد، آن موش‌ ها عملکرد حرکتی را سریع‌ تر و به میزان بیشتری بهبود می ‌بخشند.

علاوه بر این، اسکن ام آر آی از مغز موش ها افزایش در شکل گیری اتصالات جدید بین سلول های عصبی را نشان داد. علاوه بر این، به نظر می‌ رسد که C3a افزوده شده عملکرد سلول‌هایی به نام آستروسیت‌ها را که برخی از عملکردهای سلول‌های عصبی را کنترل می ‌کنند، تقویت کرده است.

اثر مفید قطره های بینی پس از پایان درمان تا مدت ها ادامه داشت. با این حال، دانشمندان بر این باورند که اگر این قطره ها خیلی زود پس از سکته مغزی تجویز شوند، ممکن است با افزایش تعداد سلول های التهابی در مغز، اثر مضری داشته باشند.

پروفسور مارسلا پکنا (Marcela Pekna) از یو گوتنبرگ که این مطالعه را رهبری می کرد، گفت: با این روش، نیازی به اقدام سریع نیست. اگر این قطره در مرحله بالینی استفاده شود، همه بیماران سکته مغزی می توانند آن را دریافت کنند، حتی آنهایی که برای ترومبولیز یا ترومبکتومی خیلی دیر به بیمارستان می رسند.

گفتنی است، حتی کسانی که پس از برداشتن لخته ناتوانی باقی مانده دارند، می توانند با این درمان نیز بهبود پیدا کنند. پروفسور پکنا در خاتمه اضافه می کند، اکنون آزمایش ‌های بالینی روی انسان در حال برنامه ‌ریزی است.

شرح کامل این تحقیق در مقاله ای که اخیراً در مجله تحقیقات بالینی منتشر شده است، توضیح داده شده است.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار