یک وعده قلیان مضرتر از استعمال ۱۰۰ نخ سیگار است

کارشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: میزان ابتلا به استرس و غم‌ و اندوه در مصرف‌کنندگان قلیان بیش از کسانی است که از قلیان استفاده نمی‌کنند و باید گفت یک وعده قلیان مضرتر از استعمال ۱۰۰ نخ سیگار است.

یک وعده قلیان مضرتر از استعمال ۱۰۰ نخ سیگار است

عبدالرحمن انصاری روانشناس و کارشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با اشاره به مضرات مصرف قلیان در گفت و گو با خبرنگار مفدا ایرانشهر بیان کرد: افراد در هر بار مصرف قلیان، دود بسیار زیادتری را در مقایسه با کشیدن یک نخ سیگار دریافت می‌کنند که این یک بحران و فاجعه برای افراد است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی امسال کارزار جهانی سال ۲۰۲۳ را برای روز جهانی بدون دخانیات، تمرکز بر رشد محصولات غذایی پایدار به جای تنباکو اعلام کرده است.

وی گفت: یک نخ سیگار ۷ تا ۱۰ پک را شامل می‌شود، ولی یک وعده قلیان شامل ۷۰ تا ۱۰۰ پک است یعنی به طور متوسط ۱۰۰ برابر دود بیشتر وارد ریه فرد می‌شود.

کارشناس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر اظهار کرد: مصرف یک وعده قلیان برابر با ۱۰۰ نخ سیگار است، براساس مستندات علمی یک پک به سیگار با خلا و مکشی که در دهان فرد حاصل می‌کند در مقایسه با یک پک قلیان با خلا و مکشی که در قفسه سینه توسط دیافراگم و عضلات بین دنده‌ای فرد حاصل می‌کند، ۱۰ برابر مضرتر و خطرناک‌تر است.

وی خاطر نشان کرد: میزان ابتلا به استرس و غم‌ واندوه در مصرف‌کنندگان قلیان بیش از کسانی است که از قلیان استفاده نمی‌کنند و مصرف کنندگان قلیان جدا از دریافت مقادیر زیادی دود، برابر سه لیتر مونوکسیدکربن که ناشی از سوختن ناقص ذغال سر قلیان است را نیز وارد ریه خود می‌کنند.

انصاری ادامه داد: این تصور که سمی بودن دود قلیان پس از عبور از درون آب از بین می‌رود، یک باور اشتباه است، زیرا دود قلیان به دلیل نوع توتون و تنباکو دارای فلزات سنگینی است و با عبور دود قلیان از میان آب نه تنها تصفیه‌ای انجام نمی‌شود بلکه مرطوب شدن دود زمینه را برای جذب دود و در پی آن مشکلات ریوی و خونی در بدن فرد سریع‌تر مهیا می‌کند.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار