ده سال به عمر خود اضافه کنید! | عادت‌های ساده و افزایش طول عمر

در این مقاله، عادت‌هایی را بررسی می‌کنیم که ممکن است چند دهه به زندگی شما اضافه کنند.

ده سال به عمر خود اضافه کنید! | عادت‌های ساده و افزایش طول عمر

بشر از گذشته‌های دور همواره به دنبال اکسیر جوانی بوده است و آن را معمایی دست‌نیافتنی می‌دانسته، اما طبق تحقیقات جدید، راز زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر در عادات روزانه ما نهفته است. فراتر از قلمروی ژنتیک و پیشرفت‌های علم پزشکی، انتخاب‌های به‌ظاهر ساده روزمره ماست که سرنوشتمان را می‌سازد.  با ما همراه باشید.

کدام عادت‌ها باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

بر اساس تحقیقات جدید، بعضی عادات باعث افزایش طول عمر شما می‌شوند. حتی اگر این عادت‌ها را بعد از ۴۰سالگی به سبک زندگی خود اضافه کنید، عمرتان چند دهه بیشتر می‌شود. برای ایجاد چنین تغییر مهمی در زندگی خود باید هدفمند بمانید و پشتکار داشته باشید. ۸ عادتی که چند دهه به عمر انسان اضافه می‌کنند عبارت‌اند از:

سیگار نکشیدن؛

فعالیت بدنی منظم؛

رعایت بهداشت خواب؛

پرهیز از مصرف الکل؛

رژیم غذایی سالم؛

غلبه بر استرس؛

روابط اجتماعی مثبت؛

اجتناب از مصرف مواد مخدر.

طبق تحقیقات، میان‌سالانی که این عادات را به زندگی خود اضافه کرده‌اند، طول عمرشان افزایش چشمگیری یافته است. مردان و زنانی که در ۴۰سالگی این ۸ عادت را در روتین زندگی خود گنجانده‌اند، ۲۲ تا ۲۴ سال بیشتر از افرادی عمر کرده‌اند که هیچ‌کدام از این موارد را رعایت نمی‌کردند. هرکدام از این عادات به نحوی خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهند، اما ترکیبشان با هم چند برابر تأثیر دارد.

اثرگذاری این عادات چطور بررسی شده است؟

برای بررسی اثرگذاری سبک زندگی بر طول عمر، بیش از ۷۱۹هزار نفر در این تحقیقات شرکت کردند. این افراد ۴۰ تا ۹۹ساله بودند و تأثیر هریک از ۸ عادت بر طول عمر آنها بررسی شد. وقتی محققان داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل کردند، متوجه شدند فعالیت بدنی کم، مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات بیشترین اثر منفی را بر طول عمر افراد می‌گذارند. این ۳ عامل احتمال مرگ زودرس را ۳۰ تا ۴۵درصد افزایش می‌دهند. بهداشت نامناسب خواب، نوشیدن زیاد الکل و استرس نیز هرکدام ۲۰درصد احتمال مرگ را بیشتر می‌کنند. فقدان روابط اجتماعی سالم هم با افزایش ۵درصدی این احتمال همراه بود.

محققان نتایج این آزمایش را منتشر و بیان کردند که چگونه انتخاب‌های بهتر سبک زندگی سبب افزایش سال‌های زندگی سالم افراد می‌شوند. به‌گفته محققان، برای شروع سبک زندگی سالم هرگز دیر نیست و حتی پس از ۴۰سالگی هم اگر بخواهید می‌توانید این ۸ عادت را به زندگی روزمره خود اضافه کنید تا عمرتان چند دهه بیشتر شود و وضعیت سلامت‌تان بهبود یابد.

چرا این عادات طول عمر را افزایش می‌دهند؟

بیماری‌های قلبی و سرطان از علل اصلی مرگ زودرس‌اند که مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز آنها شناخته‌شده و قابل‌پیشگیری‌اند. فشار خون و کلسترول بالا، دیابت، مصرف دخانیات، استرس، چاقی مفرط و ضعف عضلانی شما را در معرض این بیماری‌های کشنده قرار می‌دهند.

بین این عوامل استعمال دخانیات نقش پررنگ‌تری دارد و باعث بیماری‌های مزمن متعددی می‌شود. مصرف سیگار و سایر مواد مخدر احتمال سکته قلبی، سرطان ریه، سرطان مری، بیماری‌های مزمن ریوی و دیابت را به‌شدت افزایش می‌دهد. بیماری‌های مزمن بیشترین عوارض و نرخ مرگ‌ومیر را دارند. هزینه مراقبت‌های پزشکی از این بیماران نیز زیاد است. علاوه‌بر این، بیمار چندین سال درد و رنج زیادی را تحمل می‌کند. بنابراین بهتر است با حذف عوامل زمینه‌ساز بیماری و رعایت نکاتی که سلامت شما را بهبود می‌دهند از ایجاد این بیماری‌ها جلوگیری کنید.

به‌گفته متخصصان قلب‌وعروق، وقتی تصمیم می‌گیرید در زندگی خود از این ۸ عادت پیروی کنید، بزرگ‌ترین قدم را برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن برداشته‌اید. تغذیه سالم، ورزش منظم، غلبه بر اضطراب و پرهیز از دخانیات خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهند و سلامت شما را برای چندین دهه تضمین می‌کنند.

چطور به این عادات پایبند بمانیم؟

برای ایجاد تغییرات پایدار و مؤثر باید این عادات را با سبک زندگی خود تطبیق دهید. با توجه به شرایط خود، این موارد را شخصی‌سازی کنید و با تمرین و تکرار آنها را در روتین خود بگنجانید. مثلا ممکن است مادر در دوران نوزادی فرزندش موقتا خواب کافی و منظمی نداشته باشد، اما می‌تواند روی رژیم غذایی و تغذیه خود تمرکز بیشتری داشته باشد یا روابط اجتماعی مثبتی با اطرافیان برقرار کند و رضایت اجتماعی خود را افزایش دهد.

محققان می‌گویند ثبات مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود این ۸ عادت بر طول عمر شما اثر مثبت بگذارند. بنابراین باید آگاهانه و واقع‌بینانه با این موارد روبه‌رو شوید و آنها را تبدیل به عادت کنید. یکی از اقداماتی که به‌کمک آن می‌توانید ثابت‌قدم بمانید، استفاده از ابزارهای مدرن و ساده برای تمرین عادت‌هاست. می‌توانید از برنامه‌هایی کمک بگیرید که فعالیت بدنی و تغذیه‌تان را ثبت و ارزیابی می‌کنند. علاوه‌بر این، شرکت در کلاس‌های گروهی نیز سبب می‌شود عادات مفید را راحت‌تر به زندگی خود اضافه و در مسیر آنها حرکت کنید.

سخن آخر

اغلب عادات به‌ظاهر ساده ما تعیین می‌کنند که چند سال زندگی می‌کنیم و میان‌سالی خود را چطور می‌گذرانیم. از غذایی که می‌خوریم گرفته تا ارتباطی که با دوستان خود داریم بر طول عمر ما اثر می‌گذارد. بنابراین بهتر است به سبک زندگی خود آگاه باشیم و با برنامه‌ریزی درست عاداتی سالم ایجاد کنیم که عمرمان را چند دهه بیشتر می‌کنند. فراموش نکنید که هیچ‌وقت برای شروع این مسیر دیر نیست. از همین امروز تصمیم بگیرید و زندگی طولانی‌تر و شادتری برای خود بسازید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار