کمک های اولیه هنگام گرمازدگی که باید بدانید

با فرا رسیدن فصل گرما، اصطلاح گرمازدگی زیاد شنیده می‌شود، اما گرمازدگی چیست؟ گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

کمک های اولیه هنگام گرمازدگی که باید بدانید

کمک های اولیه گرمازدگی چیست؟

اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده، با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان ببرید. هر نوع تاخیر در کمک پزشکی می‌تواند به شدت خطرناک باشد.

    در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک‌های اولیه را آغاز کنید.

        اگر مشکوک هستید که فردی دچار گرمازدگی شده، با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان ببرید. هر نوع تاخیر در کمک پزشکی می‌تواند به شدت خطرناک باشد.

    شخص را به سایه و یک محیط خنک منتقل کنید و لباس‌های غیر ضروری او را دربیاورید.

    در صورت امکان، دمای بدن او را اندازه‌گیری و کمک‌های اولیه را برای خنک کردن او آغاز کنید.

این روش‌های خنک‌کننده را انجام بدهید:

    پوست بیمار را با مرطوب کنید.

    زیر بغل، کشاله ران، گردن و پشت بیمار کمپرس یخ قرار بدهید. این نواحی سرشار از رگ‌های خونی هستند و خنک کردن دمای بدن کمک می‌کنند.

    بیمار را در وان آب خنک غوطه‌ور کنید.

    اگر فرد جوان و سالم است و هنگام ورزش شدید دچار گرمازدگی شده، از حمام یخ برای خنک کردن بدن او استفاده کنید.

    از یخ برای بیماران مسن، کودکان خردسال، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن یا افرادی که به دلیل ورزش دچار گرمازدگی نشده‌اند، استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد.

    برای دستورالعمل‌های بیشتر با اورژانس تماس بگیرید.

عوامل خطر گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی به احتمال زیاد افراد مسن‌تر را که در آپارتمان‌ها یا خانه‌هایی زندگی می‌کنند که تهویه مطبوع یا جریان هوای خوبی ندارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند، بیماری‌های مزمن دارند یا مقادیر زیادی الکل مصرف می‌کنند، جزو سایر گروه‌های پرخطر هستند.

گرمازدگی با شاخص گرما ارتباط دارد. رطوبت نسبی 60درصد یا بیشتر، تبخیر عرق و توانایی بدن برای خنک کردن خود را مختل می‌کند.

در طول موج گرما به شاخص گرما توجه کنید و به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل، شاخص گرما را تا 15درجه افزایش می‌دهد.

سایر عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های مرتبط با گرما عبارتند از:

1- سن

نوزادان و کودکان تا سن 4سال و بزرگسالان بالای 65سال نسبت به هوای گرم بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

2- شرایط سلامتی

بیماری‌های قلبی، ریوی یا کلیوی، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روانی، اعتیاد به الکل، آفتاب‌سوختگی و شرایطی که باعث تب شود، شما را به گرما حساس‌تر می‌کند.

3- داروها

آنتی‌هیستامین‌ها، قرص‌های لاغری، دیورتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای تشنج، داروهای قلبی و فشار خون و داروهای بیماری‌های روانپزشکی مانند داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی، شما را به گرما حساس‌تر می‌کنند.

با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا شرایط سلامتی و داروهایتان بر توانایی شما برای مقابله با گرما و رطوبت شدید تاثیر می‌گذارد، یا نه.

پیشگیری از گرمازدگی چگونه است؟

زمانی که شاخص گرما زیاد است، بهتر است در محیطی با تهویه مطبوع بمانید. اگر مجبورید از خانه بیرون بروید، این کارها را انجام دهید:

    لباس‌های سبک، رنگ روشن و راحت بپوشید و از کلاه لبه‌پهن استفاده کنید.

    از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید.

    مایعات بنوشید. لازم است در طول روز حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات مصرف کنید.

    برخی از بیماری‌های مرتبط با گرما می‌توانند ناشی از کاهش نمک باشند، بنابراین در دوره‌های گرما و رطوبت شدید، نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت را جایگزین آب کنید.

    هنگام ورزش، حتی اگر احساس تشنگی ندارید، باید هر 20 دقیقه آب مصرف کنید.

    در ساعات اوج گرما در منزل بمانید.

راهکارهای دیگر برای پیشگیری از گرمازدگی

    بر رنگ ادرار، نظارت کنید. ادرار تیره، نشانه کم‌آبی بدن است.

    نظارت بر وزن از دست رفته در طول فعالیت بدنی می‌تواند به شما در تعیین مقدار مایعات مورد نیاز برای نوشیدن کمک کند.

    از مصرف مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، چون باعث از دست دادن مایعات بیشتر و بدتر شدن بیماری‌های مرتبط با گرما می‌شوند.

    از مصرف قرص نمک خودداری کنید، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

    اگر صرع یا بیماری قلبی، کلیوی یا کبدی دارید، قبل از افزایش مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنید.

    اگر در آپارتمان یا خانه‌ای بدون پنکه یا تهویه مطبوع زندگی می‌کنید، حداقل 2ساعت در روز را در یک محیط تهویه مطبوع بگذرانید. در خانه، در گرم‌ترین ساعات روز پرده‌ها را بکشید و شب‌ها پنجره‌ها را در دو طرف ساختمان باز کنید تا تهویه متقاطع ایجاد شود.

خلاصه

گرمازدگی می‌تواند به مغز و سایر اندام‌های داخلی آسیب برساند. اگر چه گرمازدگی بیشتر افراد بالای 50سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ورزشکاران جوان و سالم هم ممکن است گرمازده شوند.

این مشکل، ناشی از قرار گرفتن طولانی در دمای بالا و همراه با کم‌آبی است که منجر به از کار افتادن سیستم کنترل دمای بدن می‌شود. علائم شایع آن عبارتند از حالت تهوع، تشنج، گیجی، بی‌نظمی ضربان قلب و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما. در مواجهه با چنین شرایطی با اورژانس تماس بگیرید و کمک‌های اولیه گرمازدگی را که در این مطلب گفتیم، انجام دهید.

منبع: صدانلاین
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار