فواید بی نظیر استفاده از مکمل کلاژن

کلاژن یکی از پرتعدادترین پروتئین ها در بدن انسان است.

فواید بی نظیر استفاده از مکمل کلاژن

کلاژن به صورت طبیعی در بدن ساخته می شود و نقش مؤثری در ترمیم بافت ها و درخشش پوست دارد؛ اما با بالا رفتن سن، مقدار آن کاهش یافته و همین امر موجب بروز چین و چروک روی پوست می شود. این ماده در استحکام استخوان ها، تاندون ها و رباط های بدن نیز مفید است.

استفاده از مکمل ­های کلاژن فواید بسیاری دارد که در ادامه این مطلب به آن­ها اشاره می ­کنیم:

بهبود سلامت پوست

با کاهش تولید کلاژن در اثر افزایش سن، حالت ارتجاعی پوست از دست رفته و موجب خشکی و پیری پوست می ­شود. مصرف مکمل های کلاژن با افزایش رطوبت و حفظ حالت کشسانی از چین‌وچروک‌های پوستی جلوگیری کرده و موجب حفظ سلامت و شادابی پوست می­ شوند.

تقویت استخوان­ها و مفاصل

با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر می ­شود و همچنین استخوان ­ها ضعیف­تر شده و زودتر آسیب می­ بینند. از طرفی دیگر ترمیم استخوان­ های آسیب‌دیده در افراد مسن با فرایند کندتری انجام می­ شود. مصرف مکمل­ های کلاژن به تقویت بافت استخوان­ ها کمک می­ کند.

همچنین این پروتئین در غضروف ­ها نیز وجود دارد و موجب کاهش درد آرتروز مفاصل و مشکلات ناشی از آسیب ­های غضروفی می­ شود.

تاثیر بر سلامت مو

کراتین، پروتئینی مهم در ساختار تار‌های مو است که با استفاده از آمینواسید‌ها تولید می ­شود. مصرف مکمل ­های کلاژن با افزایش میزان آمینواسید‌های بدن موجب تقویت تار‌های مو می­ شوند. با افزایش سن ریزش و شکنندگی مو به‌ ویژه در خانم­ ها بیشتر می­ شود. مکمل­ های کلاژن از طریق بهبود سلامت و ساختار مو از ریزش، شکنندگی و خشکی مو جلوگیری می ­کنند.

تقویت ناخن­ ها

پروتئین کلاژن در ساختار ناخن­ ها نیز حضور دارد و موجب افزایش استحکام آن­ها می­ شود. در برخی افراد ساختار ناخن ­ها ضعیف ­تر بوده و زودتر می ­شکند. با استفاده از مکمل­ های کلاژن می­ توان مانع از آسیب ناخن ­ها و شکنندگی آن­ها شد و به حفظ سلامت و زیبایی ناخن­ ها کمک کرد.

بهبود عضلات

برخی از ورزشکاران به‌ ویژه بدنساز‌ها از مکمل­ های کلاژن برای کمک به افزایش حجم عضلات استفاده می ­کنند. کلاژن با قرارگیری در بافت عضلات می ­تواند موجب افزایش قدرت و حجم آن­ها شود. البته تاثیر افزایش عضلات در اثر مصرف کلاژن محدوده بوده و در مطالعات اثبات نشده است.

بهبود سلامت قلب

یکی از ترکیبات مهم در بافت سلول­های خونی رشته ­های کلاژن است. از همین رو مصرف مکمل ­های کلاژن می­ تواند موجب سلامت قلب و عروق شود و از ابتلا به بیماری­ های قلبی جلوگیری کند.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار