علائم چربی خون بالا و خطرات + روش های درمان خانگی

کلسترول ماده ای شبیبه به موم است که در خون وجود دارد و برای ساخت سلول های سالم در بدن ضروری است، البته افزایش سطح کلسترول می تواند باعث مشکلاتی در بدن شود. کلسترول بالا وضعیتی است که در آن چربی بیش از حد در خون شما وجود دارد و به آن هیپرلیپیدمی یا هیپرکلسترولمی نیز می گویند.

علائم چربی خون بالا و خطرات + روش های درمان خانگی

کلسترول خوب و بد

البته انواع مختلفی از لیپیدها وجود دارد. اصلی‌ترین‌هایی که احتمالاً در مورد آنها شنیده‌اید «کلسترول خوب» و «کلسترول بد» هستند. کلسترول خوب لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) نامیده می شود. HDL های شما کلسترول را به کبد منتقل می کنند. کبد شما سطح کلسترول شما را متعادل نگه می دارد. کلسترول کافی برای تامین نیازهای بدن شما تولید می کند و بقیه را از بین می برد. شما باید HDL کافی برای انتقال کلسترول به کبد داشته باشید. اگر HDL شما خیلی پایین باشد، کلسترول زیادی در خون شما در گردش است. کلسترول بد لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) نامیده می شود. این مقصری است که باعث ایجاد مانع در شریان های شما می شود. داشتن LDL بیش از حد می تواند به مرور زمان منجر به بیماری قلبی شود.

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. در بیشتر موارد، فقط باعث بروز حوادث اضطراری می شود. به عنوان مثال، حمله قلبی یا سکته مغزی می تواند در نتیجه آسیب ناشی از کلسترول بالا باشد. این رویدادها معمولاً تا زمانی که کلسترول بالا منجر به تشکیل انسداد در شریان‌های شما نشود، رخ نمی‌دهند. انسداد می توانند شریان ها را باریک کنند تا خون کمتری از آن عبور کند. انسداد باعث تغییر آرایش دیواره شریانی شما می شود. این می تواند منجر به عوارض جدی شود.

آزمایش خون

آزمایش خون تنها راه برای تشخیص اینکه آیا کلسترول شما بیش از حد بالا است یا خیر. این بدان معناست که سطح کلسترول کل خون بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) باشد. پیشنهاد می شود از پزشک بخواهید بعد از ۲۰ سالگی آزمایش کلسترول را به شما بدهد. سپس هر ۴ تا ۶ سال یکبار کلسترول خود را مجدداً چک کنید. همچنین ممکن است در صورت داشتن سابقه خانوادگی کلسترول بالا، پزشک به شما پیشنهاد کند که بیشتر اوقات کلسترول خود را چک کنید.

علل کلسترول بالا

عوامل سبک زندگی و ژنتیک هر دو در ایجاد کلسترول بالا نقش دارند. عوامل سبک زندگی عبارتند از:

 

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار