ارتباط باور نکردنی باکتری‌های روده و تشخیص آلزایمر

تشخیص مراحل اولیه بیماری آلزایمر می‌تواند دشوار باشد. تغییرات در مغز می‌تواند یک دهه یا بیشتر، قبل از بروز هرگونه مشکل حافظه یا تفکر آغاز شود. هنگامی که اولین علائم ظاهر می‌شوند، می‌توانند مانند فراموشی عادی به نظر برسند. تحقیقات اخیر بر روی میکروبیوم روده راه جدیدی را برای تشخیص زودهنگام این بیماری نشان می‌دهد، زمانی که درمان می‌تواند موثرتر باشد.

ارتباط باور نکردنی باکتری‌های روده و تشخیص آلزایمر

 برای این تحقیق، 164 شرکت‌کننده از نظر شناختی نرمال در محدوده سنی 68 تا 94 سال از طریق اسکن مغزی PET و MRI و تجزیه و تحلیل مایع مغزی نخاعی غربالگری شدند.

 محققان به دنبال توده‌هایی از پروتئین‌های آمیلوئید بتا و تاو بودند که از ویژگی‌های متمایز آلزایمر حتی در مراحل پیش‌بالینی محسوب می‌شوند. تقریباً یک سوم این علائم آلزایمر اولیه را داشتند.

با نگاهی به نمونه‌های مدفوع، محققان دریافتند که حتی با وجود اینکه همه آزمودنی‌ها اساساً از یک رژیم غذایی پیروی می‌کردند، آن‌هایی که تجمع آمیلوئید بتا و تاو داشتند، باکتری‌های روده کاملاً متفاوتی با همتایان «سالم» خود داشتند. تیم تحقیقات هفت گونه از باکتری‌ها را شناسایی کردند که "به طور قابل‌توجهی توانایی ما را برای پیش‌بینی اینکه آیا یک فرد مبتلا به آلزایمر پیش‌بالینی است یا خیر، بهبود بخشید."

در این بیماری معمولاً تخریب عصبی درگیر است و بازگشت از آن دشوار است. و تشخیص زودهنگام شانس بهتری برای بیمار برای بهره‌مندی از درمان‌های مختلف، از جمله داروها و تغییرات سبک زندگی، مانند کنترل فشار خون، ترک سیگار، ورزش بیشتر و فعال ماندن ذهنی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

یکی از نویسندگان این تحقیق زمانی را پیش‌بینی می‌کند که افراد ممکن است بتوانند نمونه مدفوع تهیه کنند و متوجه شوند که آیا در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند یا خیر.

در این مرحله، نمی‌توان گفت که آیا تغییرات میکروبی در روده نتیجه بیماری آلزایمر است یا این تغییرات می‌تواند بر خود بیماری تاثیر بگذارد. و از آنجایی که شرکت‌کنندگان در این تحقیق اساساً رژیم غذایی مشابهی می‌خوردند، نمی‌توان در مورد اینکه آیا رژیم ممکن است بر خطر زوال عقل تاثیر بگذارد یا خیر نتیجه گرفت.

تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه خوردن یا اجتناب از یک غذای خاص می‌تواند از بیماری آلزایمر یا زوال شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند، وجود ندارد. اما رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و غلات و گوشت قرمز و قند کم به کاهش خطرات زوال عقل کمک می‌کند.

محققان یک تحقیق پیگیرانه پنج ساله را با هدف تعیین اینکه آیا تفاوت در میکروبیوم روده یک علت یا نتیجه تغییرات مغزی دیده شده در بیماری آلزایمر اولیه است، راه‌اندازی کرده‌اند.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار