مصرف مشروبات الکلی چطور باعث مرگ می‌شود؟

متخصص سم‌شناسی ضمن هشدار نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر مصرف هر نوع مشروبات الکلی گفت: روش خانگی برای تشخیص متانول و اتانول از یکدیگر وجود ندارد و مصرف مقادیر اندکی از متانول نیز می‌تواند باعث بروز عوارض شدید و حتی مرگ شود.

مصرف مشروبات الکلی چطور باعث مرگ می‌شود؟

دکتر امیر بقایی با بیان اینکه تقریباً هیچ ارگانی در بدن وجود ندارد که الکل روی آن اثر سوء نداشته باشد؛ با هشدار نسبت به مصرف هر نوع مشروبات الکلی اظهار کرد: متأسفانه در هفته‌های گذشته شاهد مسمومیت تعدادی از افراد با متانول بر اثر مصرف مشروبات الکلی هستیم؛ متانول با اتانول کاملاً تفاوت دارد و باعث مسمومیت فرد مصرف‌کننده می‌شود.

وی توضیح داد: برخی افراد تولیدکننده مشروبات الکلی، آگاهانه یا ناآگاهانه با تصور این که درصد الکل موجود در ماده تولیدشده را افزایش دهند، به جای اتانول، به مشروبات الکلی، متانول (الکل صنعتی) اضافه می‌کنند که این کار باعث بروز مسمومیت مرگبار در افراد مصرف‌کننده می‌شود.

عوارض وحشتناک مصرف متانول چیست؟

این متخصص سم‌شناسی با اشاره به عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیر مصرف مشروبات حاوی متانول تصریح کرد:‌ عوارض متانول شامل التهاب مغز، تاری دید، کوری چشم، عارضه کبدی و نارسایی کلیوی حاد است و مصرف مقادیر اندکی از متانول نیز می‌تواند باعث بروز این عوارض و حتی منجر به مرگ شود.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه تشخیص اتانول و متانول از یکدیگر، دستگاه کروماتوگرافی در آزمایشگاه‌ها است، متذکر شد: اینکه برخی فکر می‌کنند می‌توانند از طریق رنگ شعله، اتانول و متانول را از یکدیگر تشخیص دهند نیز تصور اشتباهی دارند زیرا ناخالصی‌های موجود در الکل‌ها می‌تواند باعث تغییر رنگ شعله شود؛ کیت‌ها و راهکارهای خانگی برای تشخیص این دو ماده از یکدیگر وجود ندارد و بنابراین مردم نباید به روش‌های خانگی برای تشخیص نوع مشروبات اکتفا کنند و باتوجه به مضرات مصرف مشروبات، به طور کلی باید از مصرف انواع مشروبات الکلی پرهیز کنند.

راهی برای تشخیص ظاهری متانول و اتانول وجود ندارد

این متخصص سم‌شناسی متذکر شد: متانول و اتانول از نظر رنگ و بو هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و بنابراین هیچ راهی برای تشخیص ظاهری متانول از اتانول وجود ندارد؛ در صنایع برای ایجاد اختلاف ظاهری بین اتانول و متانول، به متانول رنگ زرد اضافه می‌کنند که موجب ایجاد این تصور اشتباه در بین مردم شده است که رنگ متانول زرد است در حالی که این طور نیست و از نظر ظاهری تفاوتی بین رنگ اتانول و متانول وجود ندارد.

منبع: تسنیم
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار