معرفی میوه‌هایی که عطش شما را در تابستان برطرف می‌کند

به گفته عضو هیات علمی گروه علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، میوه‌ها به مثابه یکی از بهترین گروه‌های غذایی می‌تواند مشکل عطش افراد در تابستان را برطرف کند و خطر ابتلا به گرمازدگی را کاهش دهد.

معرفی میوه‌هایی که عطش شما را  در تابستان برطرف می‌کند

 پروانه صانعی  با بیان اینکه سهم قابل توجهی از حجم میوه‌ را آب تشکیل می دهد، افزود: بسته به نوع میوه، میزان آب آنها متفاوت است بطوریکه بخش عُمده از برخی میوه‌ها مانند هندوانه، خربزه، گرمک و طالبی را آب تشکیل می‌دهد و با توجه به فیبر محلولی که در آنها وجود دارد می تواند بخوبی و به مدت طولانی، آب را در بدن فرد نگه دارند و به رفع عطش کمک کند.

وی با بیان اینکه مصرف میوه‌هایی مانند توت فرنگی نیز می‌تواند آب بدن را به مدت طولانی حفظ کند، اضافه کرد: درواقع می توان گفت که همه انواع میوه در فصل تابستان برای رفع تشنگی مناسب است البته مصرف میوه های تازه برای رفع گرمازدگی ارجحیت دارد.

این متخصص علوم تغذیه خاطرنشان کرد: برخی افراد ممکن است به مشکلاتی مانند اختلالات گوارشی مبتلا باشند و نتوانند همه انواع میوه را مصرف کنند بعنوان مثال هندوانه را که نفخ بیشتری ایجاد می کند نمی‌توانند براحتی تحمل کنند.

صانعی ادامه داد: بنابراین انتخاب میوه باید با مزاج این قبیل افراد همخوانی داشته باشند و میوه هایی را که از نظر گوارشی برای آنها مناسب‌تر است، مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: میوه‌های تابستانه زرد و نارنجی مانند زردآلو و طالبی نسبت به میوه‌های قرمز و بنفش مانند توت سیاه، مواد مغذی زیادی در خود دارند و می توان آنها را بصورت روزانه مصرف کرد،البته درشت یا ریز بودن میوه‌ها هیچ تاثیری در ارزش غذایی آنها ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد از یک سالگی به بالا می‌توانند همه میوه‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهند، تصریح کرد: برخی میوه‌ها مانند خربزه ممکن است برای کودکان زیر یک سال حساسیت‌زا باشد بنابراین بهتر است با احتیاط مصرف شود.

صانعی همچنین گفت: بهتر است در سبد غذایی خانواده، در هر هفته حداقل ۲ نوع میوه گنجانده شود و بطور ترجیحی هفته به هفته، نوع میوه‌ها تغییر کند تا اعضای خانواده مواد غذایی مختلف را دریافت کنند مثلا در یک هفته طالبی یا خربزه و خرما و هفته دیگر هندوانه و زردآلو مصرف شود.

وی، میزان مناسب مصرف میوه در روز برای هر فرد بزرگسال را بین دو تا چهار واحد دانست و خاطرنشان کرد: هر واحد میوه به اندازه مُشت بسته یک فرد بزرگسال یعنی به اندازه یک سیب معمولی یا یک لیوان هندوانه و طالبی است.

وی با تاکید بر اینکه در کنار مصرف انواع مواد غذایی مانند میوه باید به مصرف مناسب آب نیز توجه کرد، گفت: دست‌کم در هر روز باید ۶ لیوان آب مصرف و در فصل تابستان بهتر است تخم شربت نیز به آن اضافه شود تا آب در بدن به مدت طولانی بماند.

این متخصص علوم تغذیه اظهار داشت: مصرف چای غلیظ و قهوه در تابستان نه تنها به رفع عطش کمک نمی‌کند بلکه سبب از دست رفتن آب بیشتری از بدن می شود بنابراین بهتر است چای رقیق و قهوه کمتری مصرف شود.

با توجه به اهمیت میوه در سبد غذایی انسان، اول جولای مصادف با دهم تیر به نام" روز جهانی میوه" نامگذاری شده است. این موضوع نخستین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط دانشجویان سابق مددکاری اجتماعی از دانشگاهی در برلین که گردهم آمدند تا یک وعده غذایی از میوه‌ها و سبزیجات را به اشتراک بگذارند، مطرح شد.

منبع: بهداشت نیوز
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار