علائم حساسیت به گلوتن + لیست مواد غذایی دارای گلوتن

حساسیت به گلوتن یک نگرانی نسبتاً رایج است که با واکنش های نامطلوب به گلوتن مشخص می شود. در این خصوص شما ممکن است احساس خستگی، حالت تهوع یا نفخ کنید. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، چاودار و سایر غلات یافت می شود. البته گلوتن در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های رایج از جمله پاستا، غلات و آبجو وجود دارد.

علائم حساسیت به گلوتن + لیست مواد غذایی دارای گلوتن

علل عدم تحمل گلوتن

دلایل دقیق حساسیت به گلوتن به خوبی شناخته نشده است. برخی تحقیقات نشان می دهد که افراد ممکن است به گلوتن حساس نباشند، اما به کربوهیدرات خاصی که در بسیاری از غذاها وجود دارد حساس باشند. بدن آنها آنطور که باید کربوهیدرات را جذب نمی کند. در روده آنها می ماند و تخمیر می شود و باعث بیماری می شود. تحقیقات دیگر نشان می دهد که گندم ممکن است بر پوشش دستگاه گوارش برخی افراد تأثیر بگذارد. این غشا معمولاً از نشت باکتری ها از روده شما جلوگیری می کند. اما در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن، این غشا ممکن است آنطور که باید کار نکند و باکتری‌ها را وارد خون یا کبدشان کند و باعث التهاب شود.

علائم حساسیت به گلوتن

بسیاری از این علائم در مدت کوتاهی پس از مصرف گلوتن رخ می دهد. با این حال، ترکیب دقیق علائم می تواند متفاوت باشد. افرادی که عدم تحمل گلوتن را گزارش می کنند، هنگامی که غذاهای گلوتن دار را در رژیم غذایی معمول خود قرار می دهند، به علائم زیر به عنوان برخی از رایج ترین علائم اشاره می کنند.

اسهال و یبوست

کسانی که عدم تحمل گلوتن را گزارش می کنند می گویند که موارد منظم اسهال و یبوست یک علامت رایج است. گاهی اوقات داشتن چنین مشکلات گوارشی طبیعی است، اما تجربه آنها در بیشتر روزها می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک (یک اختلال آلرژی و خودایمنی روده باریک) نیز ممکن است اسهال و یبوست را تجربه کنند. آنها همچنین ممکن است مدفوعی که بوی نامطبوعی دارد داشته باشند ، زیرا این وضعیت باعث جذب ضعیف مواد مغذی می شود.

نفخ

یکی دیگر از علائم بسیار رایجی که افراد در موارد عدم تحمل گلوتن گزارش می کنند نفخ است. این به احساس پر بودن معده اشاره دارد که ناراحت کننده و ماندگار است. همچنین احساس انباشته شدن گاز معمول است. پرخوری شایع ترین دلیل نفخ است، اما نفخ کردن ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن، احساس نفخ ممکن است بسیار منظم رخ دهد و لزوماً به مقدار غذایی که می خورند مربوط نمی شود.

درد شکم

به طور مشابه، چندین علت مختلف می تواند منجر به درد شکم شود. اما، باز هم، کسانی که عدم تحمل گلوتن را گزارش می کنند، اغلب به تجربه درد شکم مکرر و بدون دلیل واضح دیگری اشاره می کنند.

خستگی

خستگی یکی دیگر از علائمی است که ممکن است تشخیص آن برای افراد دشوار باشد، زیرا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بسیاری از آنها به هیچ وضعیت پزشکی مربوط نمی‌شوند. افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ممکن است احساس خستگی مداوم داشته باشند که عملکرد روزانه را مختل می کند.

حالت تهوع

افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن نیز ممکن است حالت تهوع را تجربه کنند، به ویژه پس از مصرف یک وعده غذایی حاوی گلوتن. حالت تهوع می تواند دلایل زیادی داشته باشد، اما اگر اغلب پس از خوردن گلوتن رخ دهد، می تواند نشانه عدم تحمل گلوتن باشد.

سردرد

تجربه سردردهای منظم یکی دیگر از علائمی است که می تواند در افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن رخ دهد.

علائم دیگر

افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتن ممکن است چندین مورد از این علائم را به طور منظم تجربه کنند. همچنین ممکن است علائم دیگری با عدم تحمل گلوتن رخ دهد، اگرچه کمتر شایع هستند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

✅ درد مفاصل و عضلات

✅ افسردگی یا اضطراب

✅ گیجی

✅ درد شدید شکم

✅ کم خونی

✅ درمان و پیشگیری

درمان

هیچ درمانی برای عدم تحمل گلوتن وجود ندارد. اما بیشتر افراد با پیروی از یک رژیم غذایی بدون گلوتن از علائم تسکین می یابند. شما باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و یک متخصص تغذیه برای برنامه ریزی رژیم غذایی خود کار کنید. گلوتن ها پروتئین هایی هستند که گندم و سایر غلات را قادر می سازند آب را جذب کنند، به هم بچسبند و چسبناک و کشسان باقی بمانند. گندم، جو و چاودار حاوی گلوتن هستند که ممکن است در موارد زیر وجود داشته باشد:

✅ نان ها

✅ کوکی ها و بیسکویت ها

✅ پاستا

✅ محصولات بر پایه سمولینا

✅ دانه های کوسکوس

✅ مقداری آبجو

گلوتن همچنین ممکن است در محصولاتی که به وضوح بر پایه غلات نیستند یافت شود، مانند:

✅ چاشنی ها

✅ سس ها

✅ سوپ ها

✅ مواد غذایی کنسرو شده

✅ ادویه ها

می پرسید پس چه غذاهایی می توانم بخورم؟ غذاهایی که گلوتن ندارند عبارتند از:

✅ میوه ها و سبزیجات

✅ گوشت ساده، مرغ و محصولات ماهی

✅ حبوبات، مانند لوبیا و عدس

✅ برنج

✅ کینوآ

✅ سیب زمینی

✅ برخی از محصولات جو دوسر

نشانه های روی مواد غذایی

فردی که به دنبال پرهیز از گلوتن است باید حتما برچسب مواد غذایی را به دقت بررسی کند. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که سوپ، سس و سس سالاد را در خانه درست کنید. محصولاتی که روی برچسب آنها “بدون گلوتن” وجود دارد، حاوی گلوتن کافی برای ایجاد علائم بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن نیستند. تولیدکنندگان ممکن است گلوتن را از آرد گندم حذف کنند یا از یک جایگزین مانند آرد جو دوسر یا نخود استفاده کنند.

سوال از پزشک

همچنین می توانید از پزشک خود در مورد افزودن پروبیوتیک ها به رژیم غذایی خود سوال کنید. پروبیوتیک ها به افزایش باکتری های خوب در روده شما کمک می کنند. آنها ممکن است علائم نفخ، گاز یا یبوست را کاهش دهند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف آنزیم های خاص ممکن است به شما در هضم گلوتن کمک کند. اما کارشناسان همچنان در حال بررسی این درمان هستند. قبل از مصرف هر گونه آنزیم با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

منبع: چی شی
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار