سرطان در کمین افراد چاق و دارای اضافه وزن

بیتا بردبار متخصص فیزیولوژی ورزشی گفت: فرایند مویرگ زایی در بدن تا آخر عمر ادامه دارد و متوقف نمی‌شود.

سرطان در کمین افراد چاق و دارای اضافه وزن

او در پاسخ به نقش مویرگ‌ها در بدن افزود: ما در بدن دو نوع رگ داریم. شاهراه‌های اصلی عبور خون که همان سرخ رگ و سیاه رگ هستند و چون جریان انتقال خون در این رگ‌ها بسیار بالا است، نمی‌توانند مواد غذایی و اکسیژن را به خوبی به بافت‌ها و عضلات بدن انتقال دهند.

بردبار ادامه داد: نوع دوم رگ‌ها که مویرگ‌ها هستند نسبت به رگ‌های دیگر قطر کمتری دارند، ولی سرعت جریان خون در این رگ‌ها پایین است. این رگ‌ها غذایی و اکسیژن را به بافت‌ها و عضلات بدن مواد انتقال می‌دهد و موارد زائد را از آن‌ها می‌گیرد.

متخصص فیزیولوژی ورزشی در باره نحوه مویرگ زایی در بدن و عوامل موثر بر آن گفت : مویرگ زایی در بدن به دو نوع سالم و ناسالم اتفاق می‌افتد. مویرگ زایی سالم در نتیجه فعالیت‌های بدنی مثل ورزش کردن و شرایطی که بافت‌های عضلانی دچار استرس عضلانی می‌شود و عضلات به اکسیژن و مواد معدنی زیادی نیاز پیدا می‌کند اتفاق می‌افتد.

او تصریح کرد: اما مویرگ زایی ناسالم در هنگام بیماری‌هایی مثل سرطان که تومور سرطانی به تغذیه نیاز دارد و سلول‌های آن درمحیط بسته تومور نیاز به اکسیژن بیشتر دارند اتفاق می‌افتد. همچنین مویرگ‌زایی در افراد چاق که بافت‌های چربی در بدن آن‌ها بیش از حد معمول است و بافت‌ها به مواد معدنی واکسیژن نیاز دارند نیز رخ می‌دهد.

بردبار گفت: فرایند مویرگ زایی در بدن تا آخر عمر ادامه دارد و متوقف نمی‌شود، ولی بر اساس شرایط فیزیکی و نیاز بدن شدت آن کم و زیاد می‌شود برای مثال در ورزشکاران شدت آن بیشتر از افراد سالمند است.

او به عوامل موثر بر مویرگ زایی سالم در بدن اشاره کرد و گفت: از عواملی که باعث تحریک مویرگ زایی در بدن می‌شوند می‌توان به ورزش و فعالیت‌های بدنی اشاره کرد که معمولا شدت آن در ورزش‌های هوازی نسبت به ورزش‌های قدرتی بیشتر است. تغذیه و استفاده از یک سری مکمل‌ها می‌تواند باعث تحریک مویرگ زایی در بدن شود.

منبع: صد آنلاین
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار