هرآنچه از اثر پروانه ای باید بدانید! + جزئیات جالب

اثر پروانه‌ای چیست و چه کاربردی در زندگی شما دارد؟

هرآنچه از اثر پروانه ای باید بدانید! + جزئیات جالب

در یکی از شاخه های ریاضیات نظریه ای به نام آشوب وجود دارد که به مطالعه سیستم های دینامیکی و آشوبناک توجه ویژه ای دارد. به عبارتی دیگر نظریه آشوب مبتنی بر فیزیک، ریاضی و فلسفه است که توجیه کننده پدیده های اتفاقی تلقی می شود. 

در نظریه آشوب، اثر وابستگی حساس به شرایط اولیه است که در طی آن یک تغییر کوچک در یک سیستم اعم از سیاره زمین قادر است زمینه ساز تغییرات بزرگ گردد. 

یکی از پیشگامان نظریه ی آشوب، ریاضی دان و هواشناس آمریکایی به نام ادوارد لورنز است. وی دربیانیه های نخست بیان کرد که حتی بال زدن یک مرغ دریایی در نقطه ای از جهان، می تواند سرنوشت آب و هوای جهان را دگرگون سازد. 

وی همچنین بیان کرد اثر پروانه ای در یک مثال گردباد، تحت تأثیر آشفتگی های جزئی اعم از پروانه ای که در دور دست و در هفته های گذشته بال های خود را تکان می دهد، مشتق شده است. 

ایده ی ادوارد لورنز در خصوص تأثیراتی که یک علت کوچک در آب و هوا ایجاد می کند، قبل از لورنز به وسیله یک مهندس و ریاضی دان فرانسوی به نام هانری پوانکاره شناخته شده بود.

جالب است دانید نوربرت وینر، ریاضی دان و فیلسوف آمریکایی در نظریه آشوب کمک شایانی کرده است. علاوه بر این، نخستین ایده ای که حاکی از ایجاد تغییرآشوب توسط پروانه دارد برای اولین بار در قالب یک داستان کوتاه به نام آوای تندر توسط ری بردبری به نگارش درآمده است.

اوارد لورزن مفهوم ناپایداری اتمسفر زمین را بر روی پایه های کمی قرار داد و بین مفهوم ناپایداری و ویژگی های سیستم دینامیکی ارتباط برقرار کرد. دسته های بزرگ سیستم های دینامیکی در معرض دینامین هرج و مرج قطعی و غیرخطی قرار دارند. 

بدین ترتیب نظریه آشوب یا بی نظمی بر این باور است که یک تغییر جزئی در شرایط اولیه قادر است تغییرات پیش بینی نشده و گسترده ای را در ستاده های سیستم به ارمغان آورد.

در این نظریه در تمام پدیده های جهان نقطه ای در نظر گرفته می شود که با تغییری ناچیز زمینه ساز تغییرات بزرگ خواهد بود. 

توجه داشته باشید که تحلیلگران ملزم هستند سیستم های سازمانی، اقتصاد، اجتماعی و سیاسی را به مثابه ی سیستم های جوی از اثر پروانه ای در نظر بگیرند. 

مفهوم اثر پروانه ای در فرهنگ عامه 

butterfly-effect-02

در فرهنگ عامه اثر پروانه ای حاکی از لحظه های کوچکی دارد که تعیین کننده سرنوشت انسان هستند. گذر زمان زنجیره ای از علت و معلول های جهان را آشکار کرده است. 

در دیدگاه آخر به اول یک اتفاق بزرگ در نظر گرفته می شود و تلاش می شود تا اثر کوچکی که زمینه ساز شکل گیری این اتفاق بزرگ است، پیدا گردد. 

جالب است بدانید اثر پروانه ای به این معنی نیست که ما قادر هستیم به شناسایی ریشه های یک عامل بپردازیم. بلکه بر اساس نظریه اثر پروانه ای علم از قابلیت شناسایی تمام عوامل یک پدیده محروم است. 

اثر پروانه ای در تعامل انسان ها نقش بسزایی دارد. طبق تئوری اثر پروانه ای، اعمال انسان آغازگر واکنش هایی است که دربردارنده ی انعکاس های مختلف است. این واکنش ها آینده فرد را تحت تأثیر قرار می دهند. 

بدین ترتیب انسان می تواند برای اخذ تصمیم های مهم، به پیامد های احتمالی فکر کند و یک ارتباط را بین زمان حال و آینده برقرار سازد. 

مهم ترین ویژگی های اثر پروانه ای

به طور کلی اثر پروانه ای بیانگر وابستگی پاسخ رفتار یک سیستم در شرایط اولیه به تغییرات جزئی می باشد. این اثر ضمن تأثیر تغییرات کوچک در شکل گیری رویداد های بروز، به احتمال شکل گیری سرنوشت های متفاوت در اثر تغییرات جزئی شرایط اولیه در قالب یک سیستم تمرکز دارد. 

در خصوص رؤیت اثر پروانه ای در یک سیستم ضرورت دارد مدل استاندارد دارای دو ویژگی اصلی باشد. 

نخستین ویژگی تابعیت وضعیت های لحظه ای سیستم از لحظات قبل است. دومین ویژگی نیز برای قابلیت مشاهده اثر پروانه ای در یک سیستم مستلزم رفتار غیرخطی است. 

عملکردهای اثر پروانه ای

برای مشاهده اثر پروانه ای می توانید بر روی کار های کوچک با نتایج بلند مدت تمرکز نمایید. اکثر کارمندان هدف مشخصی را دنبال می کنند. این امر در کاهش اتلاف زمان و افزایش کارایی نقش چشمگیری دارد. 

مهم ترین عملکرد های اثر پروانه ای به شرح ذیل است:

• کارهای کوچک و اخذ نتایج بزرگ 

• عدم وجود تضمین برای موفقیت 

• نتایج نامحسوس 

• هدف های بلند مدت 

• اثر پروانه ای در سیستم های فیزیکی 

اثر پروانه ای در سیستم های فیزیکی 

آب و هوا 

آب و هوا به عنوان یک سیستم فیزیکی از اثرپروانه ای برخوردار است. در واقع در مدل های استاندارد پیش بینی آب و هوا اثر پروانه ای مشهود است. 

دانشمندان آب و هوا اعم از ویلیام کانولی و جیمز عنان بر این باور هستند که هرج و مرج در توسعه روش های پیش بینی |آب و هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علاوه بر این بین وجود یک پروانه که بال های خود را به هم می زند هیچ ارتباط مستقیمی با پیش بینی های آب و هوا وجود ندارد. زیرا زمان بسیار زیادی طول می کشد تا چنین آشفتگی کوچکی به اندازه چشمگیری بروز پیدا کند. بدین ترتیب تأثیر مستقیم پر زدن پروانه بر پیش بینی آب و هوا تا حدودی اشتباه می باشد. 

مکانیک کوانتومی 

اثر پروانه ای یک پتانسیل وابستگی حساس به شرایط اولیه است که در سیستم های فیزیکی نظیر کوانتومی و نیمه کلاسیک اعم از اتم ها مورد مطالعه واقع شده است. به استناد از استدلال های عده ای از نویسندگان، وابستگی شدید به شرایط اولیه در درمان های کوانتومی خالص وجود ندارد. با این وجود وابستگی حساس به شرایط اولیه حرکت کلاسیک بیانگر آن است که درمان های نیمه کلاسیک توسعه یافته است. 

وجه ارتباطی اثر پروانه ای و سفر در زمان 

butterfly-effect-04

بدون شک سفر به گذشته در مقایسه با سفر به آینده از دشواری های گسترده ای  برخوردار است. 

همان طور که بیان کردیم در اثر پروانه ای بال زدن یک پروانه نقش بسزایی در شکل گیری تغییرات بزرگ دارد. بدین ترتیب اثرپروانه ای به زمان " حال" اختصاص می یابد. 

به طور مثال اگر در سال 2022 به سال 2002 بازگردید، حتی یک اشتباه ناچیز قادر است تغییرات چشمگیری را در زمان حال ایجاد کند. 

در فیلم هاوانا محصول سال 1990 شخصیت اصلی فیلم رو به شخصیت دیگری می گوید: " بال زدن پروانه ای روی یک گل در کشور چین قادر است باعث شکل گیری یک طوفان سهمگین در کارائیب گردد."

همچنین در سال 2004 یک فیلم به نام "اثر پروانه ای" به تولید رسید. شخصیت اصلی فیلم با سفر به گذشته سعی در ایجاد تغییرات در تصمیمات کودکی دارد و خواستار بهبود وضعیت فعلی می باشد. 

جالب است بدانید گروه موسیقی کره ای به نام اکسو در آلبوم Obsession یک آهنگ به نام اثر پروانه ای دارد. علاوه بر این، ژاک برمن وبستر دوم ملقب به تراویس اسکات آهنگی به نام اثر پروانه ای در آلبوم Astroworld خوانده است. 

وجه تمایز اثر پروانه ای و اثر مرکب 

اثر مرکب اشاره به فعالیت های کوچکی دارد که هر انسان به صورت مداوم در طول زمان انجام می دهد. اثر مرکب زمینه ساز شکل گیری تغییرات بزرگ با دو جنبه مثبت و منفی می گردد. 

به طور مثال فردی به صورت روزانه در بازه زمانی 30 دقیقه به مطالعه کتاب های گوناگون می پردازد، در مقال فردی دیگر دنبال کننده رسانه های اجتماعی با محتوای زرد است. حدود دو سال بعد فرد دنبال کننده محتوا زرد درباره باگ های رسانه های ارتباط جمعی آگاهی دارد و فرد مطالعه کننده به موفقیت های والایی دست یافته است. 

این در حالی است که اثر پروانه ای در زمان حال شکل می گیرد و بیانگر رابطه علت و معمولی میان رویداد ها است. 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار