محمد رستمی صفا | محمد رستمی صفا کارآفرین برتر ایران

محمد رستمی صفا کارآفرین برتر ایران | موفقیتی حاصل تلاش، خلاقیت و عشق به ایران

محمد رستمی صفا موسس گروه صنعتی صفا در خرداد ۱۳۲۶ در خانواده ای صنعتگر و بازرگان در محله خانی آباد تهران چشم به جهان گشود، پدر وی از فعالان صنعت و تجارت فولاد بود و زمانیکه ۱۱ سال داشت پدرش به دلیل بیماری قلبی برای مدتی دست از کار کشید و محمد که تنها پسر خانواده بود تصمیم گرفت مانع از وقفه در کار پدر گردد.

محمد رستمی صفا کارآفرین برتر ایران | موفقیتی حاصل تلاش، خلاقیت و عشق به ایران

محمد رستمی صفا موسس گروه صنعتی صفا در خرداد ۱۳۲۶ در خانواده ای صنعتگر و بازرگان در محله خانی آباد تهران چشم به جهان گشود، پدر وی از فعالان صنعت و تجارت فولاد بود و زمانیکه ۱۱ سال داشت پدرش به دلیل بیماری قلبی برای مدتی دست از کار کشید و محمد که تنها پسر خانواده بود تصمیم گرفت مانع از وقفه در کار پدر گردد.

بنابراین هر روز صبح تا ظهر به مدرسه و بلافاصله بعد از مدرسه در محل کار پدرش حاضر می شد و تا پاسی از شب امور جاری را دنبال می کرد و از آن زمان تاکنون طی۶۶ سال کار شبانه روزی منشا آثار ارزشمندی گردیده است.

محمد رستمی صفا برترین کار آفرین ایران

حاصل این تلاش ها ایجاد چندین کارخانه بزرگ در زمینه لوله، پروفیل و مصنوعات فولادی است و بسیاری از پروژه های ملی در زمینه های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی مرهون زحمات شبانه روزی ایشان است.

محمد رستمی صفا در سال ۱۳۵۴ در رشته مدیریت بازرگانی موفق به اخذ مدرک کارشناسی از دانشکده مدیریت بازرگانی گردید. طی بیش از ۶ دهه فعالیت حدود ۵۵۰۰ نفر از جوانان این مرز و بوم در کنار ایشان کار کرده و آموخته اند و تعداد قابل توجهی از این جوانان امروزه در صنایع مرتبط در نقاط مختلف دنیا در حال مدیریت و فعالیت می باشند.

علیرغم ناملایمات فراوان و فراز و نشیب بسیار به عشق ایران عزیز بارها پیشنهادات اغوا کننده خارجی را جهت همکاری و فعالیت رد نموده و امید به آن دارد که به زودی با سعی و تلاش همگان می توانیم ایرانی آباد، صنعتی و بدون وابستگی به خارج را ساخته و دین خود را به این آب و خاک اداء نمائیم.

کارآفرینی، استراتژی و آینده‌نگری:

استراتژی و آینده‌نگری محمد رستمی صفا همواره زبانزد کسانی است که او را می­شناسند و اندیشه و تفکراتش را در خصوص روند فعالیت‌های تولیدی به خوبی درک می­کنند. وی همواره برنامه‌ها، استراتژی‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی خود را برای ۵۰ سال آینده برنامه­ریزی می­کند.

او معتقد است فعالیت در عرصة تولید می­بایست بسیار دقیق و برنامه­ریزی شده آغاز و در بستری مناسب و با روندی متبحرانه ادامه یابد که با بهره­گیری از تکنولوژی­های نوین و تجارب مفید بتوان به تحولی شگرف دست یافت و از تمام گذرگاه­های آسیب‌پذیر اقتصادی با جدیت و پشتکار گذر کرد و به نظر وی، این کار به مثابة آتشی است که می‌بایست از آن عبور کرد و حتی مواقعی برای عبور از این آتش باید تن به سوختن داد که در نتیجه به پیشرفتی روزافزون در جهت افزایش بهره­وری اقتصادی منجر گردد و بتوان به هدف دلخواه رسید.

قابلیت‌های ذهنی و شناخت هر فرد، آخرین کاری است که ما انسان‌ها به آن می­پردازیم. زنجیره­ای از حوادث تکراری در زندگی همة ما، مانند یک برنامه از پیش تعیین شده، سبب شده که ماشین‌وار در مسیری حرکت کنیم که گویی تخطی از آن، گناهی نابخشودنی در زندگی است. این جذاب‌ترین گناه، خلاقیت نام دارد.

کارآفرین برتر ایران

دنیا در حال پیشرفت و تعالی است. جامعة بشری بسیاری از دستاوردها،    ره­آوردها و نتایج متعالی و پیشرفت‌های ارزشمند خود و هرگونه بهبود و رشدی و در مخلص کلام، تمدن غنی و عظیم انسانی با همة مظاهر و درخشش و شگفتی­هایش را مدیون خلاقیت‌ها، نواندیشی‌ها، اندیشه‌های ناب و بی‌بدیل، تلاش­های سخت و طاقت‌فرسای شبانه­روزی، روحیة متعالی و توفیق­گرایانه و استقلال‌طلبانه، تقبل مخاطرات و ابهامات دشوار افرادی است که کارآفرینان ارزش‌آفرین نام داشته و در تاریخ بشریت پیشگامان، پیش‌قراولان و جلوداران حرکات امیدآفرین و دگرگون­ساز جوامع بشری بودند.

کارآفرینان کسانی هستند که با تولید محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، به پاداش‌های اقناع‌کننده دست می‌یابند؛ از هیچ، کسب‌وکاری جدید خلق می‌کنند؛ به رغم مخاطرات بسیار، مبدع کارهای جدید می‌شوند؛ به تنهایی و بدون دخالت مدیریت، تصمیم‌ می‌گیرند که چه مقدار از سرمایة خود را گسترش دهند، یا آن را محدود کنند؛ آن‌ها بنیان‌گذاران شرکت‌ها و پدیدآورندگان مفاهیم و ایده‌های جدیدند؛ با تمام نیرو و اراده از عقاید خود دفاع می‌کنند؛ و باورهای خود را با اراده‌ای خلل‌ناپذیر پیش می‌برند و در برابر آنچه دیگران غیرممکن یا ناکارآمد می‌پندارند، ایستادگی می‌‌کنند. آن‌ها ضمن پرهیز بیش‌تر، به خود «نه» گفته‌اند و مشکلات بیش‌تری را از سر راه برداشته‌اند. مهارت در سرمایه‌گذاری و مدیریت مدبّرانة کسب‌وکار، توزیع مجدد ثروت را تضمین می‌کند.

برترین تولید کننده ایران

کارآفرینان می‌دانند به کجا می‌خواهند بروند، آن‌ها تصور و دیدگاهی از آیندة سازمان خود دارند، البته بسیاری اوقات این تصور از ابتدا وجود ندارد و در طی زمان شکل می‌گیرد که شرکت چه هست و چه می­تواند باشد. گرچه کارآفرین ممکن است مجبور به برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و مقطعی باشد، ولی داشتن چنین دیدگاهی می­تواند این برنامه‌های کوتاه‌مدت را در یک جهت برای رسیدن به آینده و هدف هماهنگ سازد. کارآفرین اغلب با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و ممکن است که در ادامة کار خود دچار تردید و تزلزل شود، ولی با اعتمادی که به خود دارد در حل مشکلات تلاش می­کند. این حس باعث می‌شود که دیگران نسبت به خلاقیت و نوآوری خوش‌بین باشند و حس اطمینان در سازمان پدید آید.

کارآفرینی دربرگیرندة عقاید مختلف و تبدیل آن‌ها به محصولات یا خدمات و ایجاد کسب‌وکار برای ارائة آن‌ها در بازار است. کارآفرینی‌ از دیدگاه­های‌ مختلف‌ مورد بررسی‌ قرار گرفته‌، به ‌طوری‌ که‌ نظرات‌ متفاوت‌ و گوناگونی‌ در خصوص‌ مفهوم‌ کارآفرینی‌ ارائه‌ کرده‌اند.

برخی‌ از محققان‌ در مورد هدف‌ و انگیزة کارآفرینان‌ و بعضی‌ دیگر خصوصیات‌ و ویژگی‌های‌ آنان‌ را مورد مطالعه‌ قرار داده‌اند. «‌پیتر دراکر» کارآفرینی‌ را از دیدگاه‌ فردی‌ مورد توجه‌ قرار داده‌ و کارآفرینان‌ را صرفاً‌ عامل‌ تغییر نمی‌داند، بلکه‌ می‌گوید: آنان‌ افرادی‌ هستند که‌ از فرصت‌های‌ پیش‌ آمده‌ در زمینه‌های مختلف از جمله تکنولوژی، سلیقه‌های‌ مصرف‌کننده، مزیت‌های‌ اجتماعی‌ و … به‌ خوبی‌ استفاده‌ کرده‌ و با ایجاد تغییراتی،‌ چیزهای‌ جدیدی‌ را می‌آفرینند.

‌کارآفرینان‌ دارای‌ رفتار پیچیده­ای هستند و هیچ‌ نظریه‌ای‌ نمی‌تواند رفتار آنان‌ را تشریح‌ کند. شاید این مهم، اولین‌ و مهم‌ترین‌ نظریه‌ مربوط‌ به‌ زمینه‌های‌ روانی‌ کارآفرینان است. کارآفرینان‌ افرادی‌ هستند که‌ نیاز فراوانی‌ به‌ موفقیت‌ دارند و مخاطرات‌ بالایی‌ را می‌پذیرند و چنین‌ ریسک­هایی‌ آنان‌ را به‌ فعالیت‌ مداوم‌ تحریک‌ می‌کند.

در جوامعی‌ که‌ گرایش‌ به‌ تولید بیشتر باشد، افراد نیاز بالایی‌ برای‌ موفقیت‌ دارند؛ و کارآفرینی نمایانگر یک رفتار سازمانی است که عناصر کلیدی کارآفرینی عبارت‌اند از: ریسک‌پذیری، پیش­نگری و نوآوری.

کارآفرینان‌‌ نگرش­های‌ خلاقانه­ای را‌ برای‌ حل‌ مسائل‌ اجتماعی‌ جهت‌ ایجاد ارزش‌ اجتماعی‌ به‌ کار می‌برند و دارای‌ خصوصیات‌ و ویژگی‌های‌ خاص‌ خود یعنی‌ عاملان‌ تغییر در بخش‌ اجتماعی، پذیرش‌ مأموریت‌ برای‌ ایجاد و بقای ارزش‌ اجتماعی، شناسایی‌ و ترغیب‌ فرصت‌های‌ جدید، به‌کارگیری‌ فرآیند مستمر نوآوری‌ و اقدام‌ جدی‌ به ‌وسیله‌ منابع‌ در دسترس‌ که‌ در نهایت‌ به‌ ارزش­‌سازی‌ اجتماعی‌ و بقای مؤسسة اجتماعی‌ منجر می‌گردد.

تلاش‌های کارآفرینانه در ریشه‌کن نمودن فقر و بی­عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی که عامل اصلی بسیاری از ناامنی‌ها، کمبودها، شکاف‌ها و کاستی‌ها و به تبع آن بحران‌ها و آشوب‌های فجیع در اجتماع می‌باشد، نقش بسیار حیاتی و اساسی دارد. نوآوری و خلاقیت آنان همواره به عنوان عامل تعالی­آفرین در بهبود و اصلاح دستاوردهای بشری و نیز نوگرایی و تحول‌آفرینی در عرصه­های مختلف اجتماعی جایگاه ارزشی بس والا و بی ‌مثال دارد.

کارآفرینان افرادی هستند که با به‌کارگیری توانمندی‌های درونی خود این قدرت را دارند که از «هیچ، همه چیز خلق» کنند و «موتور توسعه اقتصادی» جامعه گردند. کارآفرینی‌ ابزار بسیار مهمی‌ در توسعه‌ اقتصادی‌ است‌ که‌ عمده‌ترین‌ تأثیر خود را با ایجاد شغل‌ نشان‌ می‌دهد. آنان عوامل و منابع غنی و بالقوه اقتصادی را به تحرک وا‌می‌دارند.

آنان نیازها و خواسته‌های رو به تزاید همنوعان خود را شناسایی نموده و با وسواس و دغدغه خاصی در جهت رفع آن­ها و ارتقای خواسته‌های انسانی از هرگونه تلاشی دریغ نمی‌ورزند. کارآفرینان‌ برخی‌ کارها را برای‌ اولین ‌بار انجام‌ می‌دهند و از این ‌رو همیشه‌ ریسک‌پذیرند و همیشه‌ در جستجوی‌ تغییر می­باشند و به‌ آن‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهند و در یک‌ فرصت‌ استثنایی‌ از آن‌ استفاده‌ می‌کنند.

اگر می‌خواهیم شاهد رشد و شکوفایی اقتصادی باشیم، بایستی ضمن برچیدن موانع و چالش‌های فراروی جهانی شدن اقتصاد و حفظ و توسعه اشتغال، به سرمایه‌گذاری توجّه نماییم و این کار توسط سرمایه‌گذار و کارآفرین، زمانی تحقق می‌یابد که سرمایه‌گذار ضمن داشتن امنیت کافی برای سرمایه‌گذاری، انتظار سود معقولی را بر اساس عقل اقتصادی نیز داشته باشد و برای دست‌یابی به این اهداف، بایستی موانع و مشکلات فراروی خود را پشت سر بگذارد. برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری که از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی و اقتصادی در جامعه کنونی می­باشد، بایستی این آزادی عمل و اختیار به کارآفرینان و سرمایه­گذاران داده شود تا بتوانند با فراغ بال و آسوده‌خاطر به سرمایه­گذاری و ایجاد اشتغال مبادرت نمایند.

اگر خواهان اعتلا، توسعه و شکوفایی ملت و کشورمان هستیم، همگان باید به این باور برسیم که کارآفرینی و کارآفرینان می‌توانند به‌ عنوان یک ضرورت استراتژیک ما را در رسیدن به اهدافمان کمک نمایند. در اکثر کشورهای‌ توسعه ‌­یافته، مفهوم‌ کارآفرینی‌ در سطوح‌ اقتصادی‌ جا افتاده‌، به‌ طوری‌ که‌ جوانان‌ می‌توانند خود را به‌ یک‌ قهرمان‌ تجاری‌ تبدیل‌ کنند. برای کشور و ملت ایران، بسیج همگانی در زمینة کارآفرینی و آینده‌نگری یک ضرورت ملی و حیاتی تلقی می‌گردد.

اگر بخواهیم پیشرفت را در صدر کارها قرار دهیم، برای تحقق آن، ابزار لازم داریم. این ابزار، انسان‌ها هستند که برای ورود به کار باید به سلاح مهارت مجهز باشند. اینجاست که قابلیت‌ها، استعدادها و مطالعات انسان‌ها مطرح می‌شود.

شخصیت‌هایی همچون محمد رستمی صفا این جسارت را داشته­اند که تغییرات جدی در وضعیت موجود ایجاد کنند. محمد رستمی صفا می‌گوید: «من با توکل و اتکا به خداوند، تلاش روزافزون و با همیاری توانمندی‌های علمی و فنی نیروی انسانی، بهترین راهکار را برمی‌گزینم تا با شکل­گیری صحیح تفکراتم بتوانم تا ۵۰ سال آینده را مجسم و پایه‌ریزی نمایم.»

همواره در کلام وی بارقة امید می­درخشد و امید به آینده، استراتژی خاص او را رقم می­زند. او بدون ذره­ای تردید و ترس از مشکلات­، پیش می­رود و آن‌قدر مصمم و پرقدرت می­رود که هیچ عاملی نمی­تواند او را از هدف­های متعالی و آرمان‌های ذهنی­اش دور کند.

در پایان این بخش، ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی خلاقان و کارآفرینان، امید است که همواره شاهد افزایش هرچه بیشتر اشتغال توأم با رشد و توسعه پایدار اقتصادی کشورمان باشیم

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار