زندگی با بچه یا بدون بچه؟

تا چندین سال قبل، مردم نقاط مختلف دنیا معتقد بودند که داشتن فرزند بیشتر، به داشتن زندگی بهتر و شادتر کمک می‌کند اما در حال حاضر شرایطی را طی می‌کنیم که جمعیت جوان برخی از کشورها کاهش پیدا کرده و حالا این کشورها با بحران پیری مواجه‌اند.

زندگی با بچه یا بدون بچه؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دوران مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های خودتان را در نظر بگیرید. اغلب مردم در آن زمان هفت-هشت فرزند داشتند و این که تعداد فرزندان یک خانواده دو رقمی شود، چیز عجیبی نبود. با گذر زمان، دنیا به سمتی رفت که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» سرلوحه مردم قرار گرفت و در کشوری مثل چین، تک فرزندی به عنوان یک قانون به تصویب رسید و تخلف از این قانون، جریمه در پی داشت.

اگر چه همین موضوع باعث شد تا جمعیت جوان برخی از کشورها کاهش پیدا کند و حالا این کشورها با بحران پیری مواجه‌اند. امروزه میل به فرزندآوری حتی کمتر هم شده و به حدی رسیده که برخی از زوج‌های جوان، ترجیح می‌دهند فرزندی نداشته باشند. شرایط سخت زندگی در همه‌جای دنیا باعث شده که زندگی بدون بچه و نداشتن فرزند، خیال زوجین را از خیلی جهات آسوده نگه دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مزایای نداشتن فرزند و هم‌چنین عوارض نداشتن فرزند را بررسی کنیم و به تحلیل داشتن یا نداشتن بچه در زندگی بپردازیم.

مزایا و معایب نداشتن بچه در زندگی چیست؟

همواره در بررسی هر مسئله‌ای، با مجموعه‌ای از مزایا ومعایب روبه‌رو هستیم. فرقی نمی‌کند مسئله پیش رویتان بسیار مهم و حیاتی باشد یا صرفاً یک انتخاب معمولی در زندگی روزمره؛ در هر صورت شما با گروهی از مزایا و معایب مواجهید. چیزی که باعث می‌شود انتخاب درستی داشته باشید، این است که برتری مزایا نسبت به معایب در آن موضوع اثبات شود. در این صورت می‌دانید که انتخاب درستی داشته‌اید. در مورد مسئله فرزند آوری همه‌چیز بسیار جدی و سرنوشت ساز است.

هیچ وقت نباید بدون فکر و صرفاً براساس احساسات آنی‌تان اقدام به داشتن فرزند کنید. با چنین تصمیماتی زندگی خود و فرزندتان را تحت تأثیرات منفی قرار می‌دهید. بنابراین پیش از اتخاذ تصمیم، خوب فکر کنید و شرایط خود را بسنجید. ما در ادامه این مطلب، شما را با مزایا و فواید نداشتن فرزند و هم‌چنین معایب آن آشنا می‌کنیم تا بتوانید با در نظر گرفتن آن‌ها، تصمیم درستی برای زندگی خود و فرزندتان بگیرید و بین بچه داشتن یا نداشتن، انتخاب درستی داشته باشید.

مزایا و فواید نداشتن بچه یا زندگی بدون فرزند

نداشتن فرزند می‌تواند مزایای متعددی داشته باشد و از خیلی جهات، زندگی راحت‌تری را برای یک زوج به ارمغان بیاورد. داشتن بچه مساوی با مسئولیت است و طبیعتاً نداشتن بچه، چنین مسئولتی را به همراه ندارد. نبود مسئولیت می‌تواند زندگی را راحت‌تر کند. در ادامه این مطلب قصد داریم فواید نداشتن فرزند و مزایای نداشتن بچه را بررسی کنیم.

داشتن فرزند

تهیه مسکن راحت‌تر است

از جمله فواید بچه نداشتن می‌توان تهیه مسکن  را نام برد. نداشتن بچه در زندگی باعث می‌شود بتوانید راحت‌تر خانه پیدا کنید و از این جهت، دغدغه مسکن نداشته باشید. هرقدر فرزند بیشتری داشته باشید، نیاز به خانه بزرگ‌تری خواهید داشت و همین مسئله باعث دشوار شدن مسئله می‌شود. طبیعتاً تهیه مسکن برای دونفر خیلی راحت‌تر از تهیه مسکن برای پنج نفر است. صاحب خانه‌ها این روزها تمایل دارند خانه را به زوج‌هایی اجاره دهند که فرزند ندارند. در این صورت دیگر نگران سر و صدای احتمالی فرزندان آن‌ها نخواهند بود.

استراحت و تفریح بیشتری خواهید داشت

زندگی بدون بچه دست شما را برای استراحت و تفریح باز می‌گذارد. تا زمانی که بچه نداشته باشید، می‌توانید هر زمان که خواستید به گشت‌وگزار بروید و محدودیتی برای مکان انتخابی‌تان ندارید. بچه داشتن، باعث می‌شود تایم زیادی از روز را به فرزندتان اختصاص دهید و به او رسیدگی کنید؛ به همین دلیل فرصت ندارید وقت زیادی را برای خودتان صرف کنید. این مسئله زمانی تشدید می‌شود که هر دو والد شاغل باشند. در این صورت دیگر زمان قابل توجهی برای تفریح و استراحت و حتی خواب نخواهند داشت. از طرفی برای انتخاب مکان گردش و استراحت باید فرزندتان را هم در نظر بگیرید. ممکن است برخی مکان‌ها مناسب او نباشند و یا حتی خطرساز باشند.

فشار اقتصادی کم‌تر

با وجود وضعیت اقتصادی این روزها، نداشتن فرزند و زندگی بدون بچه، فشار اقتصادی را بسیار کم‌تر می‌کند. مخارج فرزندآوری اعم از هزینه‌های درمانی مثل پزشک و بیمارستان و زایمان از بدیهی‌ترین مخارجی است که به دنبال بارداری باید در نظر گرفته شوند. در ادامه هزینه خوراک و پوشاک، ساده‌ترین مخارجی هستند که گریزی از آن‌ها نیست. اگرچه مخارج خیلی بیشتر از این‌هاست و تربیت فرزند تنها به تأمین خوراک و پوشاک محدود نمی‌شود. با وجود این‌ها، نداشتن فرزند می‌توان از نظر اقتصادی به خانواده کمک کند.

داشتن فرزند

نگرانی کم‌تر در زندگی بدون بچه

زندگی بدون فرزند، نگرانی‌های کمتری را نیز در خود دارد. این یکی از مزایای فرزند نداشتن است. زمانی که مسئولیت یک فرزند را به عنوان والدین او بر عهده می‌گیرید، تمام مسائل مربوط به او، به شما مرتبط است. از تأمین مسائل مادی گرفته تا تربیت و شکل دادن به اخلاق و رفتار او، همگی بخشی از وظیفه شما به عنوان والدین اوست. از طرفی دلبستگی میان شما و فرزندتان آن قدر زیاد است که کوچک‌ترین خطری که او را تهدید کند، شما را به شدت نگران خواهد کرد. بنابراین نداشتن بچه، شما را از این نگرانی‌ها دور خواهد کرد.

نداشتن مشکلات بارداری

برای برخی افراد، بارداری سخت‌ترین قسمت داشتن بچه بوده و مانند یک کابوس می‌ماند. زایمان فیزیک بدن را تغییر داده و گاهی فرم بدن هرگز به فرم پیش از بارداری و زایمان برنمی‌گردد. ترک‌های روی پوست شکم ممکن است تا پایان عمر همراه شما باشند. به علاوه، بارداری می‌تواند مشکلات اسکلتی مانند کمردرد و پادرد ایجاد کند که احتمال دائمی شدن آن‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر مشکلات فیزیکی، مشکلات روحی و روانی مثل افسردگی پس از زایمان ممکن است رخ دهند. بنابراین نداشتن مشکلات بارداری، یکی از فواید نداشتن فرزند است.

مزایای نداشتن فرزند، آزادی بیشتر

مسلما کسی که فرزند ندارد نسبت به کسی که فرزند دارد آزادی بیشتری دارد. افرادی که فرزند دارند برای اکثر تصمیماتشان باید حتما فرزند خود را در نظر بگیرند و حتی به دلیل داشتن فرزند از یکسری کارها صرف نظر کنند. افرادی که شاغل هستند باید زمان خود را تقسیم کنند و با برنامه ریزی زمان کافی را به فرزند خود اختصاص دهند. در برخی موارد خانواده هایی که زن و مرد شاغل هستند برای نگهداری فرزند نیاز به پرستار پیدا خواهند کرد که هزینه های خاص خود را دارد. خانواده های بدون فرزند دیگر این دغدغه ها را ندارند و آزادی بیشری دارند. البته که آزادی زیاد به چه قیمتی؟ مسلما داشتن فرزند مزیت های بسیاری دارد که این معایب به چشم نمی آید.

مزایای نداشتن فرزند، فراغت بیشتر

بی تردید مسئولیت های یک زوج زمانی که پدر و مادر می شوند چندین برابر می شود. فرزندداری، مراقبت از فرزند و رسیدگی به او زمان بسیاری از شما صرف می کند و شما زمان کمتری برای خود خواهید داشت. کسی که فرزند ندارد مسلما زمان و فراغت بیشتری برای خود دارد. البته که به گفتی برخی مادرها زمانی که با فرزند دلبندشان سپری می کنند جزء فراغتشان است. لازم به ذکر است که زمانی که یک زوج فرزند دار می شوند باید زمانشان را برای کار، زندگی و فرزند تقسیم کنند. به همین دلیل زن و شوهر زمان کمی برای هم خواهند داشت. در مقابل زوج هایی که فرزند ندارند زمان بیشتری برای با هم بودن خواهند داشت.

معایب و عوارض نداشتن فرزند یا زندگی بدون بچه

نداشتن فرزند و زندگی بدون بچه در کنار مزایای خود، معایب بسیار اساسی و مخربی دارد که باید آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید. گاهی میان داشتن یا نداشتن بچه، نداشتن آن را انتخاب می‌کنید؛ اما از عوارض نداشتن بچه آگاه نیستید. شاید در ابتدای راه فواید بچه نداشتن در نظرتان بیشتر جلوه کند و مزایای بچه نداشتن را بیشتر ببینید؛ اما بعد از مدتی تازه با معایب بچه نداشتن که در زندگی‌تان بروز پیدا می‌کند، آشنا می‌شوید. در ادامه با این موارد آشنا می‌شوید تا با در نظر گرفتن همه جوانب، تصمیم درستی بگیرید.

تجربه نکردن حس مادری و پدری در زندگی بدون بچه

هر فردی به طور ذاتی و طبیعی به تجربه کردن حس مادری یا پدری علاقمند است. همه دوست دارند این حس شیرین را تجربه کنند و فرزندی از جنس خودشان را در آغوش بگیرند. زوج‌هایی که بچه ندارند، اغلب در سنین بالاتر از این کار پشیمان شده و حسرت می‌خورند. حس مادر شدن و پدر شدن، باعث رشد کردن و پیشرفت افراد می‌شود. هرگز حس مسئولیت را به اندازه زمانی که به عنوان والدین نقش می‌گیرید، تجربه نخواهید کرد.این جریان شما را بیشتر از هر چیز دیگر، به رشد و تعالی می‌رساند.

بی انگیزگی در زندگی بدون فرزند

فرزندآوری باعث می‌شود تا زوجین، در همه زمینه‌ها به دنبال رشد و پیشرفت باشند. برای مثال با آمدن فرزند، پدر خانواده تلاش می‌کند تا در کار و حرفه خود پیشرفت کند تا درآمد بیشتری داشته باشد. از طرفی پدر و مادر سعی می‌کنند تا خانه بزرگ‌تری برای راحتی فرزندشان تهیه کنند. خانواده‌ای که فرزند دارند، انگیزه بیشتری برای حرکت رو به جلو و داشتن آینده‌ای روشن در خود احساس می‌کنند.

در مقابل، نداشتن فرزند باعث می‌شود بعد از مدتی زندگی برایتان کسل‌کننده شود. در آن زمان احساس می‌کنید که نیاز به فرزندی دارید که برای بزرگ کردن و تربیتش زمان بگذارید و انرژی‌تان را صرف پرورش او کنید. نبود چنین انگیزه‌ای می‌تواند زندگی شما را از هرگونه شور و اشتیاق خالی کند.

از بین رفتن شور و نشاط در خانواده

فرزندان منشأ اصلی شور و نشاط در خانه‌اند. از بدو تولد، کوچک‌ترین حرکت آن‌ها می‌تواند والدین را سر ذوق بیاورد. هر دندانی که جوانه می‌زند، هر قدمی که به قدم‌های  فرزند اضافه می‌شود، هر کلمه‌ای که از زبان او می‌شنوید و همه چیزهای مرتبط با او برایتان شیرین خواهد بود. صدای خنده‌های فرزندان منبع انتشار انرژی مثبت و حس خوب در خانه هستند. از جمله مشکلات فرزند نداشتن، از بین رفتن شو رو نشاط در خانواده است. ممکن است این مسائل را در سال‌های اولیه ازدواج احساس نکنید. کمی که می‌گذرد و حرارت و شوق ازدواج فروکش می‌کند، درگیر روزمره شدن شما را به این سمت می‌کشاند.

داشتن فرزند

نداشتن امید به آینده

نداشتن بچه امید به زندگی را در شما کاهش می‌دهد. زمانی که زندگی را بی‌هدف بیابید و حس کنید مسئولیتی ندارید که آن را انجام دهید، دچار ناامیدی می‌شوید. یکی از عوارض نداشتن بچه، همین ناامیدی است. داشتن فرزند به شما این پیغام را می‌دهد که تا سال‌ها دغدغه‌ای برای فکر کردن و برنامه‌ریزی برای زندگی دارید. فرزندتان در هر سنی که باشد، در مسائلی به شما رجوع خواهد کرد و شما همیشه برای او نقش یک حامی را خواهید داشت. همین مسئله باعث می‌شود احساس ارزشمند بودن داشته باشید, به خصوص در زمان کودکی فرزندتان که می‎دانید زندگی او به شما وابسته است. زندگی بدون بچه چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.

زندگی بدون بچه ، عدم بقای نسل

بدیهی است که هر انسانی ترجیح می‌دهد یادگاری از خود بر این زمین بر جا بگذارد و چه بهتر که این یادگاری، وارثی باشد که از گوشت و پوست و استخوان اوست. میل به بقای نسل همان چیزی است که انسان را تا به حال از خطر انقراض دور نگه داشته است. این حس، میلی فطری و ذاتی است که در همه افراد وجود دارد. حال ممکن است برای کسی اولویت بالایی داشته باشد و برای دیگری نه. به هر صورت یکی از معایب نداشتن بچه، عدم بقای نسل و کسی است که نام شما را زنده نگه دارد.

عدم بهره‌مندی از مزایای بارداری

جالب است بدانید که بارداری در کنار معایبی که دارد و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند، دارای مزایای متعددی نیز هست. طبق آمار منتشر شده و تحقیقات انجام شده، زنانی که باردار نشده‌اند، خیلی ببیشتر در معرض خطر بیماری ام‌اس قرار می‌گیرند. هم‌چنین ریسک ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم و پستان در افرادی که فرزند ندارند و زایمان نداشته‌اند بیشتر است. زایمان و بارداری می‌تواند شما را از برخی بیماری‌های شایع مصون نگه دارد.

معایب نداشتن فرزند، نداشتن فرصت تغییر سبک زندگی

یکی از ملزومات بارداری داشتن الگوی صحیح تغذیه ای است. وقتی فردی تصمیم به بارداری می گیرد یک الگوی صحیح رفتاری و تغذیه ای را در زندگی خود ایجاد می کند و سبک زندگی خود را تغییر می دهد. 

به طور مثال اگر فردی قلیان یا سیگار می کشد برای بارداری آن ها را کنار می گذارد و سبک زندگی سالم تری را پیش میگیرد. همچنین به غذاهایی که می خورد توجه می کند و سعی می کند در دوره بارداری غذاهای سالم تری را میل کند. در مقابل زنانی که تجربه بارداری ندارند، معمولا سبک زندگی ناصیحح خود را ادامه خواهند داد.

نداشتن حس ارزشمندی

زمانی که فرد در خانواده خود نیازهای مختلف افراد خانواده را رفع می کند و باعث خوش حالی و رضایت خانواده خود می شود حس ارزشمندی و مفید بودن در وجود او ریشه می کند. فرد زمانی که بتواند خانواده را مدیریت کند حس رضایت و خشنودی خواهد داشت. 

اگر فردی تجربه پدر و مادر بودن را نداشته باشد این حس ارزشمندی و رضایت از خود را نخواهد داشت و همیشه درون خود خلاهایی خواهد داشت.

چرا برخی زوجین از فرزندآوری امتناع می کنند؟ 

دلایل مختلفی وجود دارد که برخی از زوج ها تمایلی به فرزندآوری ندارند. مهم ترین دلایل را می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

قصد ادامه تحصیل: برخی از افراد می خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند و به مدارک بالاتر تحصیلی برسند. مسلما با آمدن فرزند زمان افراد محدودتر می شود اما هستند بسیاری از والدین که با داشتن فرزند نیز هنوز به تحصیلات خود ادامه می دهند. 

پیشرفت شغلی: برای پیشرفت شغلی و رسیدن به مدارج بالاتر بی تردید باید زمان بگذارید و با تلاش و پشتکار به درجات بالاتر برسید. برخی از افراد فرزند آوری را مانع از پیشرفت خود می دانند. همچنین وجود شرایط اقتصادی نابه سامان باعث شده است که برخی روج ها ترجیح دهند زمانی فرزند بیاورند که به شغلی مناسب و پردرآمد رسیده باشند. 

ترس از مسئولیت: همه می دانیم فرزندآوری مسئولیت های بسیاری دارد. زوج ها زمانی باید اقدام به آوردن فرزند کنند که بتوانند تمام مسئولیت های فرزند خود را بپذیرند.

آیا بچه زندگی را شیرین می‌کند؟

پاسخ به این سوال بسیار سلیقه‌ای و وابسته به شرایط است. اگر شرایط مناسب و آمادگی لازم برای داشتن فرزند را داشته باشید، بله. فرزند همان چیزی است که شور و شوق زندگی را در شما زیاد کرده و شیرینی خاصی به زندگی‌تان می‌بخشد.

برخی معتقدند داشتن فرزند بیشتر، باعث می‌شود زندگی بهتری داشته باشید و از مشکلاتی چون بی‌انگیزگی و ناامیدی در امان بمانید.

زندگی با بچه یا بدون بچه؟

داشتن یا نداشتن فرزند، بستگی به شرایط زندگی شما دارد. دشاتن بچه می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند و در مقابل نداشتن بچه نیز مشکلاتی به همراه دارد. نکته اصلی این است که باید کاری را انجام دهید که هیچ وقت حسرت چیزی را نخورید.

یکی از مسائل و دغدغه‌هایی که بسیاری از زوج‌های جوان را درگیر می‌کند، مسئله فرزند داشتن یا نداشتن است. دنیای امروزه پیچیدگی‌های گسترده‌ای دارد و دیگر فرزندآوری به اندازه سال‌های قبل آسان به نظر نمی‌رسد. زوجین دائماً خودشان را در تقابل با مشکلات متعدد می‌بینند و در چنین وضعیتی سوالی که پیش می‌آید این است؛ آیا واقعاً نداشتن بچه و زندگی بدون فرزند بهتر نیست؟ خیلی وقت‌ها فواید زندگی بدون فرزند، خیلی بیشتر از معایب آن در نظرمان پررنگ جلوه می‌کند؛ اما باید بدانیم نداشتت بچه معایبی نیز دارد که گاهی بسیار مخرب هستند و وزنه معایب زندگی بدون فرزند، بسیار سنگین‌تر از فواید آن است.

سعی کردیم تا شما را با مزایا و معایب نداشتن فرزند آشنا کنیم. نه تنها در این مورد، بلکه در هر مسئله‌ای باید سعی کنید پیش از تصمیم‌گیری، همه جوانب امر را خوب بسنجید و بعد اقدام به انتخاب کنید. بنابر این ابتدا مزایای فرزند نداشتن و معایب نداشتن فرزند در زندگی را بررسی کنید و سپس در این مورد تصمیم بگیرید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار