بررسی تفاوت کافئین چای و قهوه

گیاهان زیادی حاوی کافئین هستند اما چای، قهوه و شکلات از جمله رایج‌ترین انتخاب‌ها برای رسیدن به میزان قابل توجهی از کافئین به شمار می‌آیند. البته میزان دریافت کافئین به مواد تشکیل‌دهنده و نحوه مصرف نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌ها وابسته است.

بررسی تفاوت کافئین چای و قهوه

به گزارش خبرگزاری موج، اگر شما هم از علاقه‌مندان به مصرف کافئین هستید، حتما می‌دانید که برای دستیابی به آن باید از چه نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی استفاده کنید. به طور معمول کافئین‌ها انرژی‌بخش هستند و خستگی و کسالت افراد را در طول روز کم می‌کنند. گیاهان زیادی حاوی کافئین هستند اما چای، قهوه و شکلات از جمله رایج‌ترین انتخاب‌ها برای رسیدن به میزان قابل توجهی از کافئین به شمار می‌آیند. البته میزان دریافت کافئین به مواد تشکیل‌دهنده و نحوه مصرف نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌ها وابسته است. به طور معمول مصرف کافئین بی‌خطر است اما نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است باعث بروز برخی اختلال‌ها شود.

گزارشات نشان می‌دهند که مصرف روزانه کافئین در بین علاقه‌مندان به نوشیدنی‌ها و شکلات بسیار رایج است. به طور معمول مصرف 400 میلی‌گرم از این ماده در روز ایمن است. مصرف کافئین مزایای بسیار زیادی دارد؛ از جمله مزایای استفاده از کافئین می‌توانیم به خلق و خوی مثبت، افزایش هوشیاری، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش متابولیسم اشاره کنیم. مصرف دوز بالای کافئین می‌تواند باعث بروز اضطراب، کم‌خوابی، سردرد مزمن، میگرن، بی‌قراری و بروز استرس شود. جالب است بدانید که مصرف بیش از اندازه از این ماده انرژی‌زا می‌تواند باعث بروز اعتیاد و وابستگی شود. همان‌طور که می‌بینید مزایای استفاده از کافئین خیلی بیشتر از معایب احتمالی آن است؛ شما می‌توانید با خرید مکمل کافئین باعث بهبود عملکرد روزانه خود شوید و کسالت و خستگی را از خودتان دور کنید.

به طور معمول برگ‌های چای حاوی 3.5٪ کافئین بوده در حالی که دانه‌های قهوه 1.1-2.2٪ کافئین دارند اما نحوه دم کردن قهوه با آب گرم‌تر باعث تولید کافئین بیشتری خواهد شد. با توجه به این موضوع جالب است بدانید که یک فنجان قهوه، کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان چای دارد. چای‌ها انواع مختلفی دارند؛ چای سیاه، چای سبز و چای سفید از انواع پرمصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین هستند. این چای‌ها بر اساس نوع و زمان برداشت تفکیک می‌شوند. به طور معمول چای سیاه، کافئین بیشتری نسبت به چای سبز و چای سفید دارد. برخی از انواع چای بدون کافئین نیز در بازار وجود دارد که البته به نظر می‌رسد حاوی درصد کمی کافئین هستند اما کافئین آنها صفر نیست.

روش تهیه چای‌ها بر روی کافئینی که تولید می‌کنند، موثر هستند. به طور مثال چای‌هایی که برای مدت طولانی‌تری در آب داغ خیس داده می‌شوند، حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای‌های دیگر هستند. در تمامی انواع چای این موضوع صادق است؛ یعنی پس از خیساندن برگ‌های چای سبز یا چای سیاه در آب داغ، متوجه خواهید شد که کافئین تولید شده، بیشتر شده است.

همان‌طور که بالاتر اشاره کرده‌ایم، به طور کلی یک فنجان قهوه، کافئین بیشتری نسبت به همان اندازه چای دارد. برخی افراد فکر می‌کنند که دانه‌های برشته شده قهوه، میزان کافئین بیشتری تولید می‌کنند اما با توجه به این که تولید کافئین تحت تاثیر بو دادن یا برشته شدن قهوه قرار نمی‌گیرد، احتمالا این فرضیه درست نباشد. البته می‌توانیم این احتمال را در نظر بگیریم که به دلیل برشته شدن زیاد دانه‌ها از تعداد بیشتری برای تهیه یک فنجان قهوه استفاده شود و به همین علت کافئین آن فنجان بیشتر می‌شود. در برخی مواقع افراد به دنبال نوشیدن قهوه‌های بدون کافئین هستند؛ این نوع نوشیدنی‌ها نسبت به نمونه اصلی خود، مقدار کافئین کمتری دارند اما کافئین آنها صفر نخواهد بود.

نحوه دم کردن قهوه ارتباط مستقیمی با تولید میزان کافئین آن دارد؛ در حقیقت هر چه آب گرم‌تر باشد، کافئین تولید شده از دانه‌های قهوه بیشتر خواهد شد. جالب است بدانید که برای تهیه قهوه سرد از خیس کردن دانه‌های قهوه آسیاب شده استفاده می‌کنند. در این حالت با توجه به این موضوع که به دانه‌های قهوه آسیاب شده بیشتری نیاز خواهد بود، میزان کافئین یک فنجان قهوه سرد بیشتر از فنجان‌های قهوه معمولی در نظر گرفته می‌شود.

قهوه1

کدام برای من مناسب‌تر است؛ قهوه یا چای؟

اگر به یک نوشیدنی با کافئین بسیار زیاد نیاز دارید که خستگی روزانه شما را کم کند یا خواب‌آلودگی شما را برطرف نماید، قطعا نوشیدن یک فنجان قهوه سرشار از کافئین گزیشنه مناسبی خواهد بود. در صورتی که از مصرف زیاد کافئین خسته شده‌اید یا دچار مشکلات یا عوارض احتمالی مصرف این ماده انرژی‌زا شده‌اید، پیشنهاد ما به شما نوشیدن یک فنجان چای کم کافئین است. انتخاب چای، قهوه و اسپرسو کم‌کافئین یا بدون کافئین نیز راه مناسبی برای لذت بردن از این نوشیدنی‌ها است. دقت داشته باشید که اگر مبتلا به میگرن، بیماری‌های قلبی، اضطراب، افسردگی و بیماری‌هایی از این دست هستید، نوشیدن قهوه‌های سرشار از کافئین می‌تواند بیماری شما را بدتر کند یا با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد. در این شرایط بهتر است مصرف قهوه و به طور کلی کافئین مصرفی خود را محدود کنید یا در این‌باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

قهوه و چای از جمله نوشیدنی‌های فوق‌العاده عالی برای شروع یک روز پر انرژی یا یک گپ‌وگفت دوستانه در یک عصر دل‌انگیز هستند. این موضوع که کدام برای شما کاربردی است به شرایط بدنی، بیماری‌های احتمالی، داروهای مصرفی، حساسیت‌های غذایی و مواردی از این دست وابسته است. اگر هیچ محدودیتی در مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار ندارید، می‌توانید هر لحظه از روز که تمایل داشتید از یک فنجان حاوی چای یا قهوه بهره بگیرید.

جمع‌بندی

در ابتدا باید بدانید که نحوه تهیه چای یا قهوه بر روی تولید کافئین موثر است. اگر تمایل دارید که میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید، بهتر است چای یا قهوه برای مدت کوتاهی دم بکشد. چای سیاه، اسپرسو و قهوه بیشترین مقدار کافئین را دارند؛ چای سبز نیز مقدار متوسطی کافئین دارد. چای سفید کمی متفاوت است، همچنین در نظر داشته باشید که برخی چای‌های گیاهی بدون کافئین هستند. همان‌طور که می‌دانید کافئین باعث افزایش انرژی روزانه شما می‌شود، همچنین این ماده کسالت و خستگی را از شما دور می‌کند. با توجه به این موضوعات پیشنهاد می‌شود که از این نوشیدنی انرژی‌زا در ساعات ابتدایی روز استفاده کنید. نوشیدن دیرهنگام قهوه و چای می‌تواند خواب شب شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز اختلالات کم‌خوابی گردد. بهترین زمان مصرف این نوشیدنی‌ها صبح زود و بعدازظهرها است که شما انرژی کمتری دارید. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث بروز مشکلات، تشدید برخی بیماری‌ها، تداخلات دارویی، تشدید اضطراب و به هم ریختن گوارش شما شود. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز عوارض احتمالی مصرف کافئین، میزان کافئین دریافتی روزانه خود را کاهش دهید و در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید. در شرایط معمولی شما می‌توانید به منظور دریافت کافئین مجاز خود در طول روز از مکمل‌های حاوی کافئین بهره بگیرید؛ این مکمل‌ها باعث افزایش و بهبود متابولیسم شما خواهند شد. جالب است بدانید که بهبود متابولیسم می‌تواند باعث افزایش سوخت‌وساز و در نهایت کاهش وزن شما شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار