10 نشانه سینوزیت

سینوزیت می تواند یک بیماری آزاردهنده باشد که بهتر است با مشاهده علائم آن به سرعت برای درمان اقدام کنید.

10 نشانه سینوزیت

زندگی رنگی| برای درک بهتر سینوریت بهتر است اول با مفهوم سینوس آشنا شویم. سینوس‌ها حفره‌های کوچک و پر از هوایی هستند که پشت استخوان گونه و پیشانی قرار گرفته اند. در کل چهار عدد سینوس در ناحیه صورت وجود دارد، دو تا در ناحیه پیشانی و دو تا در اطراف بینی و پشت استخوان گونه.

سینوس‌ها در حالت طبیعی پر از هوا هستند و مایعی به نام موکوس ترشح می‌کنند که از طریق کانال‌هایی به بینی تخلیه می‌شود. این مایع ترشح شده از سینوس کمک می‌کند مجرای بینی تمیز و بدون باکتری باشد.

سینوزیت چیست؟

سینوزیت التهاب یا تورم بافت پوشاننده داخل سینوس است، که می‌تواند باعث شود سینوس‌ها مسدود و پر از مایع شوند. این شرایط محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها و در نتیجه عفونت‌های باکتریال فراهم می‌کند.سینوزیت تقریبا همیشه با التهاب مجرای بینی همراهی دارد.علائم سینوزیت مزمن حداقل ۱۲ هفته طول می‌کشد. علائم سینوزیت مزمن معمولا خفیف تر از نوع حاد است و وجود تب در آن نادر است.

علت سینوزیت چیست؟

سینوزیت علت‌های متفاوتی دارد. به طور کلی هر عاملی که باعث انسداد سینوس‌ها شود می‌تواند باعث ایجاد سینوزیت در ما شود.

یک سری علائم هستند که در هر دو نوع سینوزیت مزمن و حاد دیده می‌شوند. در اینجا به تفکیک هر کدام از این علائم را بیان می‌کنیم.

علائم سینوزیت مزمن

شایع‌ترین علائم سینوزیت مزمن به شرح زیر هستند:التهاب بینی،ترشحات غلیظ و بی رنگ بینی،تخلیه ترشحات به پشت حلق،احتقان و انسداد بینی که نفس کشیدن از راه بینی را برایمان دشوار می‌کند، کاهش حس بویایی و چشایی و درد و تورم اطراف بینی،چشم‌ها و پیشانی است.

سایر علائم که کمتر شایع هستند شامل موارد زیر است:درد گوش، سردرد،درد دندان و فک بالایی،سرفه یا صاف کردن گلو،خستگی و بوی بدن دهان است.

علی گلجانیان تبریزی، متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره سینوزیت توضیح داد: حدود چهار درصد از کل بودجه درمان در کشورهای پیشرفته صرف درمان سینوزیت می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین علائم سینوزیت را درد پیشانی و صورت، کاهش حس بویایی، گرفتگی بینی، ترشحات سبز رنگ بینی، احساس پری و سنگینی صورت و تب بالای ۳۸.۵ درجه عنوان کرد.

وی شست و شو با سرم نمکی، تجویز آنتی بیوتیک‌ها توسط پزشک و تجویز قطره بینی توسط پزشک را از مهم ترین راه های درمان سینوزیت معرفی کرد.

این متخصص یادآور شد: انواع سینوزیت را می‌توان بر حسب زمان به سه نوع مزمن، تحت حاد و حاد تقسیم کرد.

گلجانیان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها سینوزیت مهمترین علت غیبت کارمندان از محل کار محسوب می‌شود، گفت: افراد در صورت عدم کاهش تب و بهبود علائم ۴۸ ساعت پس از شروع درمان باید مجدد به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه هشدار داد: عوارض چشمی و مغزی این بیماری در کودکان زیر دو سال بسیار شایع است.

منبع: فارس

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار