هشدار زلزله افغانستان برای ایران

وقوع 6 زمین‌‌‌لرزه با بزرگای بیش از 6 ریشتر در افغانستان در همسایگی شرق کشور طی روزهای گذشته، یک سوال مهم در ارتباط با احتمال رصد ردپای سرایت لرزه‌‌‌ای افزایش تعداد زمین‌‌‌لرزه‌‌‌ها در کشور، ایجاد کرده است.

هشدار زلزله افغانستان برای ایران

زندگی رنگی به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد| سوال این است که آیا این زمین‌‌‌لرزه‌‌‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و آیا می‌توان گفت زمین‌‌‌لرزه‌‌‌های بالاتر از 4 ریشتر که در روزهای اخیر در کشور رخ داد متاثر از تحرکات لرزه‌‌‌ای گسل هرات (گسل مسبب زمین‌‌‌لرزه‌‌‌های اخیر افغانستان) و اثر این تحرکات بر گسل‌های ایران، بوده است؟

مدیرگروه زلزله‌‌‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌‌‌شناسی، در پاسخ به این سوال، دلایل موثر در افزایش تعداد زمین‌‌‌لرزه‌‌‌ها را تشریح کرد.

محمد تاتار در پاسخ به این موضوع که چرا تعداد زمین‌‌‌لرزه‌‌‌ها در شهریور ماه امسال هم به لحاظ تعداد رخدادهای لرزه‌‌‌ای و هم از نظر افزایش تعداد زمین‌‌‌لرزه‌‌‌های با مقیاس بیش از 4 ریشتر افزایش یافته است، گفت: قطعا افزایش تعداد رخدادهای زمین‌‌‌لرزه با مقیاس بیش از 4 ریشتر بی‌‌‌علت نمی‌تواند باشد اما در اینکه اساسا بتوان با قاطعیت اعلام کرد که آیا این افزایش رخدادهای لرزه‌‌‌ای به معنای تغییر در رفتارهای لرزه‌‌‌ای زمین است یا خیر، باید معیارهای مختلفی را مدنظر قرار داد. ضمن اینکه در یک بررسی کلی و در یک حالت کلی تغییرات این‌چنینی نمی‌تواند به طور قطع نشانه‌‌‌ای از بروز تفاوتی خاص نسبت به سال‌های قبل در رفتار لرزه‌‌‌ای زمین باشد. در بسیاری موارد افزایش تعداد زمین‌‌‌لرزه‌‌‌ها در سال‌های اخیر می‌تواند با افزایش تعداد دستگاه‌‌‌های لرزه‌‌‌نگار مرتبط باشد. بنابراین اینکه افزایش تعداد رخدادهای زلزله در یک ماه یا یک‌سال حتما به معنای نزدیک بودن و احتمال وقوع زلزله‌‌‌های بزرگ‌تر و نشان‌دهنده در راه بودن زمین‌‌‌لرزه‌‌‌های بزرگ است، اصلا «علمی» نیست.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار