محکوم به سنگسار نجات پیدا کرد | فرار معجزه آسا متهم اعدامی از مرگ

محکوم به سنگسار نجات پیدا کرد | فرار معجزه آسا متهم اعدامی از مرگ

روزنامه همشهری در خبری که در سال ۱۳۷۷ منتشر کرد از نجات یک مرد محکوم به سنگسار با استفاده از نیروی بدنی‌اش خبر داد! خسرو ابراهیمی فردی بود که در حین اجرای حکم سنگسار توانست خود را از گودال خارج کند و از مرگ بگریزد.

سنگسار روشی از مجازات اعدام است که در اصل برای جرم زنای محصنه و جرم‌های مربوطه از طریق پرتاب گروهی سنگ به طرف مجرم صورت می‌گیرد. اجرای حکم سنگسار چندین سال است که در ایران متوقف شده و از اجرای آن جلوگیری می‌شود اما خبری که در روزنامه همشهری با عنوان «محکوم به سنگسار نجات یافت» منتشر شده نشان می‌دهد که این روش از اعدام در دهه‌های گذشته رایج بوده و قوانین خاص خودش را داشته است.

فرد محکوم به سنگسار چگونه نجات یافت؟

در خبر روزنامه همشهری درباره فرار فرد محکوم به سنگسار آمده که وی موجب ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی، آزاد شده است. طبق قانون اگر شخصی که به سنگسار محکوم شده بتواند در حین اجرای حکم خود را از درون گودال نجات دهد از ادامه مجازات معاف خواهد شد. 

در واقع اگر جرمی که به خاطر آن سنگسار جاری می‌شود با اعتراف خود متهم یا علم قاضی ثابت شده باشد، ابتدا قاضی یا قاضیانی که حکم را صادر کرده‌اند سنگ می‌زنند و سپس افراد دیگر؛ ولی اگر جرم مربوط با شهادت شاهدان به اثبات رسیده باشد، اول شاهدان و بعد قاضی یا قاضیان حکم و پس از آن افراد دیگران سنگ می‌زنند.

اگر در حین سنگسار، مجرم از گودال بگریزد، در این‌صورت اگر نحوه اثبات جرم او با شهادت بوده باشد، او را به گودال بازمی‌گردانند و دوباره به اجرای حکم می‌پردازند؛ ولی اگر نحوه اثبات جرم با علم قاضی یا اقرار بوده باشد، پس از فرار مجرم نیاز به اجرای حکم نخواهد بود.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار