قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز| کاهش قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز یکشنبه 28 خرداد اعلام شد | جدول قیمت مرغ کامل و تفکیک شده در میادین و بازار

در مغازه‌های پروتئینی سطح شهر، هر کیلو مرغ تازه ۹۰تا۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به‌ماه پیش ۱۰هزار تومان بالاتر رفته است

قیمت مرغ امروز یکشنبه 28 خرداد اعلام شد | جدول قیمت مرغ کامل و تفکیک شده در میادین و بازار

خبرملت: در ماه های اخیر قیمت مرغ به شدت افزایش پیدا کره است. قیمت مرغ مصوب به ازای هر کیلوگرم 73 هزار تومان اعلام شده است اما در سطح شهر مرغ به قیمتی فراتر از آن به فروش می رسد. دولت به گرانفروشان تذکر داده که بالاتر از قیمت مصوب قیمت گذاری نکنند و همچنین به مردم گفته قیمت مرغ بیش از 73 هزار تومان را خریداری نکنند. مدیر کل بازرسی جهاد کشاورزی به مردم گفته اگر مشاهده کردند که جایی قیمت مرغ را بالاتر از قیمت مصوب عرضه می کند با شماره 124 تماس بگیرند تا با گرانفروشها برخورد شود. تازه ترین خبر درباره قیمت مرغ را در ادامه می خوانید. 

با وجود افزایش تولید مرغ و پیش‌بینی کاهش قیمت این کالای اساسی تا خردادماه، همچنان خبری از کاهش قیمت در بازار نیست و هر کیلو مرغ تازه کامل حدود ۲۰هزار تومان بالای نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، در مغازه‌های پروتئینی سطح شهر، هر کیلو مرغ تازه ۹۰تا۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به‌ماه پیش ۱۰هزار تومان بالاتر رفته است. مرغ تفکیک‌شده هم نسبت به اردیبهشت دست‌کم ۱۱درصد افزایش قیمت داشته است.

در میادین میوه و تره‌بار قیمت‌ مرغ تفکیک‌شده نسبت به‌ماه گذشته ۵درصد افزایش داشته اما مرغ کامل همچنان ۲هزار تومان زیر نرخ مصوب قیمت خورده است.‌

4850017

علت آشفتگی وضعیت قیمت مرغ چست؟

به گزارش اقتصاد 100، بازار مرغ یکی از پرچالش ترین بازارهای کالاهای اساسی و مواد غذایی طی دهه های اخیر بوده است به طوری که به نظر می رسد برای رفع مشکلات این حوزه تلاش چندانی نشده و همچنان حواشی بسیاری که عمدتا ناشی از عدم توافق بین بخش خصوصی(مرغداران) و دولت(وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار) بر این بازار سایه افکنده است.

به طوری که در برخی از ماههای سال با افزایش بی سابقه تولید مرغ روبرو هستیم به طوری که قیمت مرغ بعضا با کاهش 15 هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب در بازار عرضه می شود و در برخی ماههای سال با کاهش تولید و عدم جوجه ریزی واحدهای مرغداری و توزیع ناکافی این محصول نسبت به تقاضای موجود در بازار با افزایش 20 هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار روبرو هستیم.

با این حال کارشناسان معتقدند که اگر بازار مرغ به صورت کلی به واحدهای مرغداری سپرده شود و نرخ آن در بازار نیز متناسب با عرضه تقاضا باشد می توان این بازار را به ثبات رساند.

حسن مهربانی یگانه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص وضعیت کلی بازار مرغ در کشورمان طی سالیان اخیر گفت: به صورت کلی می توان علت اصلی نوسانات بازار مرغ در کشورمان به دخالتها غیر اصولی و ناآگاهانه دولتهای مختلف بر می گردد.

وی افزود: دولتها همواره طی سالیان گذشته این حق را بر خود قائل شده اند که قیمت گذاری دستوری را برای بازار مرغ تعیین کنند این در حالی است که هزینه های مرغداران متفاوت بوده و عرضه و تقاضای موجود در بازار باید تعیین کننده قیمت این محصول باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: طی سالهای اخیر قیمت مرغ همواره زیر قیمت تمام شده این محصول به فروش رفته است و ضرر و زیان سنگینی به تولیدکنندگان مرغ گوشتی وارد کرد.

مهربانی یگانه در ادامه خاطر نشان کرد: هم اکنون اگر مرغداران به کشتارگاه مراجعه کرده و این واحد صنفی مرغ آنها را خریداری نکند و این واحدهای مرغداری بخواهند یک روز مرغهای خود را نگه دارند متحمل زیانی حدودا 70 میلیون تومانی خواهند شد.

قیمت مرغ

وی افزود: هم اکنون ارزی که به واردات نهاده دامی اختصاص پیدا می کند 28 هزار و 500 تومان بوده و ارز موجود در بازار حدود 50 هزار تومان می باشد، سوال اینجاست که چرا به عنوان مثال به مدیری با حقوق 40 میلیون تومانی نسبت به کارگرانی که 6 میلیون تومان پایه حقوق آنهاست یارانه بیشتری داده می شود؟ به طوری که مدیر سالی 50 کیلو مرغ و فقیر ماهی 5 کیلو نهایتا مرغ مصرف می کند ولی مدیران 10 برابر کارگران یارانه دریافت می کنند.

مهربانی یگانه عنوان کرد: باید قیمت گوشت مرغ از حالت دستوری خارج شده و دولتها برای جبران قیمت مرغ با قیمت فعلی کارت پروتئینی به اقشار خاصی و محروم جامعه بدهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: سیستم توزیع مقصر افزایش قیمت مرغ نیز در وضعیت فعلی مرغ برای مرغداری به ازای هر کیلوگرم 52 هزار تومان تمام می شود که آن را به قیمت 56 هزار تومان می فروشد.

وی افزود: وقتی که مرغ به کشتارگاه می آید با افتی 24 درصد روبرو می شود و به 760 گرم می رسد بنابراین قیمت مرغ در کشتارگاه حدود 76 تومانی تمام می شود در این بین کشتارگاه، واسطه و خرده فروش نیز هر کدام 5 هزار تومان و مجموعا 15 هزار تومان سود ببرد بنابراین باید قیمت مرغ 90 هزار تومان باشد که البته این قیمت برای شهرهای مختلف و مناطق مختلف شهر تهران متفاوت است.

قیمت مرغ برای تولیدکننده می صرفد؟

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در خصوص علت اصلی آشفتگی بازار مرغ در کشورمان اظهار کرد: طبیعتا آن چیزی که برای مجلس اهمیت دارد این است که تولید مرغ در کشورمان کاهش نیابد.

وی افزود: از طرف دیگر نمی توان به قیمت مرغ عرضه شده در بازار نیز توجهی نکرد چون همه اقشار باید بتوانند مرغ مصرفی خود را خریداری کرده و از این بابت با مشکلی روبرو نشوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: قیمت مرغ عرضه شده در بازار همچنین باید برای تولیدکننده جذاب باشد و به اصطلاح بصرفد تا مایل به ادامه تولید باشد این در حالی است که در سال گذشته این موضوع صورت نگرفت و اجازه صادرات نیز داده نشد از این رو تولیدکنندگان برای تعادل در بازار روی به کاهش جوجه ریزی آوردند.

عباسی خاطر نشان کرد: مرغدارن باید سعی کنند با افزایش ضریب تبدیل از طریق اصلاح نژاد و جیره بندی درست خوراک دام هزینه های خود را کاهش دهند.

وی افزود: طبیعتا می توان مشکل اساسی بازار مرغ را در جذاب نبودن قیمت مرغ ستادتنظیم بازار برای مرغداران دانست به همین دلیل همواره شاهد افزایش و کاهش تولید مرغ و عدم عرضه آن بودیم.

قیمت مرغ

قیمت گذاری غیر واقعی؛ پاشنه آشیل بازار مرغ

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ نیز در خصوص دلیل اصلی آشفتگی بازار مرغ در سالهای اخیر می گوید:  قیمت گذاری دستوری و پافشاری بر قیمت‌های غیرواقعی دلیل اصلی مشکلات صنعت مرغ و طیور است.

وی افزود: در شش ماه دوم سال گذشته به شدت مرغداران و صنعت مرغداری متضرر شدند ولی  متاسفانه گوش شنوایی در وزارت جهاد کشاورزی برای پذیرش این وجود نداشته حتی سیاست‌هایی که اعمال شده سیاست‌های معکوس بود به طوری که این وزارتخانه روی به واردات آورد در وضعیت فعلی نیز مرغداران توسط سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تهدید شده اند که مرغ باید با همان قیمت مصوب عرضه شود وگرنه روی به واردات آورده خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ خاطر نشان کرد: نتیجه این وضعیت بدون شک نابودی صنعت طیور و کاهش جوجه ریزی در کشور و نوسانات همیشگی این بازار بوده است.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار