قیمت طلا| قیمت طلا امروز| قیمت طلا و سکه

قیمت طلا در تابستان ارزان می‌شود؟ | بروزترین قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

در آخرین هفته بهار 1402 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: احتمال نوسان افزایشی در هفته آینده کم است اما با توجه به وضعیت کنونی بازار به نظر می رسد نوسان بین 2 تا 5 درصدی در بازار شاهد باشیم.

قیمت طلا در تابستان ارزان می‌شود؟ | بروزترین قیمت طلا و سکه امروز شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲

خبر ملت: قیمت طلا طی یک ماه گذشته به شدت کاهش یافته و هر گرم طلای 18 عیار است از کانال دو میلیون و هفتصد هزار تومان وارد کانال دو میلیون و دویست هزار تومان شده است. کارشناسان معتقدند سیگنال های مثبت مربوط به توافقات هسته ای باعث کاهش قیمت طلا شده است. در صورتی که توافقات به نتیجه رسید، احتمالا شاهد ریزش شدید قیمت طلا خواهیم بود. با این وجود عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات می تواند باعث افزایش شدید قیمت طلا شود. تازه ترین خبر درباره قیمت طلا را در ادامه می خوانید. 

قیمت طلا آخر هفته قبل بار دیگر به روند کاهشی بازگشت و انتظار می‌رود این روند امروز دوباره ادامه پیدا کند.

تازه‌ترین جدول قیمت طلا را در ادامه می‌بینید:

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۲۰,۱۰۰ تومان کاهش، ۲,۳۰۷,۷۰۰ معامله شد .

قیمت طلا مثقال ۱۸ عیار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۹۱,۰۰۰ تومان کاهش، ۹,۹۹۲,۰۰۰ معامله شد.

قیمت سکه نیز در بازار امروز بصورت زیر است:

قیمت سکه امامی در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۴۰۰,۰۰۰ تومان کاهش، ۲۸,۵۰۱,۰۰۰ معامله شد.

قیمت سکه بهار آزادی در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۸۱۶,۰۰۰ تومان کاهش، ۲۴,۷۸۵,۰۰۰ معامله شد.

قیمت نیم سکه در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۲۰۰,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۵,۴۰۰,۰۰۰ معامله شد.

قیمت ربع سکه در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با ۲۰۰,۰۰۰ تومان کاهش، ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ معامله شد.

قیمت طلا

کاهش دوباره قیمت طلا در راه است؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: پس از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول های ایران کاهش تقاضای خرید و به دنبال آن ریزش قابل توجه قیمت ها در بازار طلا را شاهد بودیم.

نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره وضعیت بازار طلا اظهار کرد: در بازار امروز انس جهانی ۸ دلار کاهش یافت همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۵ هزار تومان، سکه ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۵۰ هزار تومان، نیم ۱۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۵۰ هزار تومان کاهش یافت اما قیمت سکه گرمی بدون تغییر بود.

وی با بیان اینکه تقاضای بازار از ابتدای امسال کاهشی بود، گفت: تقاضا در اوایل اردیبهشت پس از ماه رمضان کمی بهبود پیدا کرد اما در زمان ثبت نام خودروها کاهشی شد همچنین پس از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول های ایران کاهش تقاضا و کاهش قیمت نسبتا زیادی در بازار به وجود آمد. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: در ۱۰ روز گذشته قیمت سکه بیش از ۲ میلیون تومان کاهش داشته و طلا هم ۱۱۰ هزار تومان که از ابتدای سال این کاهش سابقه نداشته است حتی بسیاری از تحلیل گران نیز انتظار این میزان افت قیمت را نداشتند 

بذرافشان در پیش بینی وضعیت بازار سکه و طلا در هفته آینده نیز گفت: با توجه به اینکه طی دو هفته گذشته وضعیت ثبات و کاهش قیمت ها را داشتیم به نظر می رسد بازار تغییر خاصی نداشته باشد اما باید دید انس جهانی طلا چه تغیراتی خواهد کرد یا در بازار ارز چه نوساناتی رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: احتمال نوسان افزایشی در هفته آینده کم است اما با توجه به وضعیت کنونی بازار به نظر می رسد نوسان بین ۲ تا ۵ درصدی در بازار شاهد باشیم. 

قیمت طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره نگرانی مردم از احتمال ریزش بیشتر قیمت ها یا بازگشت بازار به روند افزایشی نیز گفت: شرایط بازار بسیار خوب است امروز تقریبا التهابی در بازار وجود ندارد و از نظر ثبات و کاهش قیمت ها وضعیت مساعد است. 

بذرافشان خاطرنشان کرد: وقتی نوسان کاهشی یا افزایشی شدید می شود مردم در رابطه با اینکه این روند موقت یا دائمی است نگرانی  اما با توجه به اتفاقات مثبت سیاسی و اقتصادی و میزان کاهش قیمت ها در بازار به نظر می رسد نوسان کاهش یا افزایش در بازار طلا و سکه نداشته باشیم. 

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین گفت: شرایط برای خرید مساعد است مردم اگر تصمیم به مبادله در بازار سکه و طلا دارند می توانند بدون نگرانی خریدهای عادی مصنوعات طلا و سکه را انجام دهند. 

وی در پاسخ به اینکه بین سکه و طلا کدام یک برای خرید مناسبت است نیز گفت: حباب سکه حدود ۵ میلیون تومان است، این رقم در سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان بود که از لحاظ اقتصادی برای خرید توجیه پذیر نیست به دلیل اینکه می توان با نصف حباب سکه یک مصنوع طلا خریداری کرد که هم به عنوان زینت و هم پس انداز امن استفاده شود و از طرف دیگر بخش تولید را نیز تقویت کند. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با خرید طلای دست دوم نیز گفت: خرید طلای دست دوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون بسیاری از این ها طلاهای قدیمی هستند و کد استاندارد ندارند و گاها مشاهده می شود مشکلات عیاری نیز در حالی که مردم می توانند با همان اجرتی که برای طلای دست دوم می دهند طلای نو خریداری کنند که شرایط استاندارد را دارد. 

5 پیش بینی از آینده قیمت طلا و سکه در ایران

این هفته قیمت دلار لیدر بازارها بود؛ اسکناس آمریکایی که خود درگیر نوسانات کاهشی و افزایشی شده بود، قیمت بازار طلا را هم با خود بالا و پایین می‌کشید. این افت و خیز در آخرین معاملات روز چهارشنبه به نفع کاهشی‌های بازار تمام شد اما آیا این روند در هفته آینده نیز پایدار خواهد بود؟

این هفته فرمان بازارها به دست دلار بود. قیمت دلار طی چند روز به کانال ۴۷ هزار تومانی سقوط کرد و قیمت طلا و سکه را هم با خود پایین آورد. با این حال در ادامه هفته قیمت دلار دوباره افزایشی شد و به این ترتیب، طلا و سکه که چشم به فرمان دلار دارند نیز رشد قیمت را تجربه کردند.

این فراز و نشیب اما تمامی نداشت تا در پایان معاملات روز چهارشنبه، توییت باقری کنی مبنی بر مذاکرات با طرف‌های اروپایی دوباره قیمت دلار و به تبع آن طلا و سکه را کاهشی کند. اما آیا این روند همچنان ادامه‌دار خواهد بود؟ صعود یا نزول؛ قیمت طلا و سکه کدام مسیر را انتخاب می‌کند؟ در این میان کدام پارامترها تاثیر بیشتری بر بازار خواهد داشت؟

در همین ارتباط، علی صادقین کارشناس اقتصادی با اشاره به روند صعودی قیمت طلای جهانی تا پایان سال میلادی گفت: «قیمت طلا و سکه همگرایی بالایی با دلار دارد. با توجه به انتظار بازار برای گذر از نشست شورای حکام، بازار فلز زرد با قیمت دلار همراه شده و از تورم خط می‌گیرد.»

وی با اشاره به تاثیر ۷۰ درصدی قیمت دلار بر بازار طلا و سکه گفت: «قیمت طلا و سکه تنها ۳۰ درصد، تحت تاثیر بازار اونس جهانی قرار داشته و این فراز و فرودهای دلار است که موجب تغییر کانال قیمت سکه شده است.»

قیمت طلا

این کارشناس بازارهای مالی افزود: «در حال حاضر بازار فلز زرد به مسیر اصلی خود برگشته و تاثیر اخبار خنثی شده است. بنابراین انتظار افزایش یا کاهش شدید و معناداری در بازار وجود ندارد. تنها اخبار نسبتا موثق از روند مذاکرات، چه مثبت و منفی می‌تواند اثر جدی بر قیمت‌ها بگذارد.»

عباداله محمدولی، فعال بازار طلا و کارشناس اقتصادی هم با اشاره به تزریق اخبار مثبت سیاسی گفت: «متاثر از اخبار مساعد سیاسی بازار سکه و طلا روند کاهشی داشته است. اما اگر از شرایط ایجاد شده به سمت تولید نرویم، این کاهش نمی‌تواند پایدار باشد و موقتی است و در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.»

مطالعه بیشتر: پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲/ حمایت‌های تکنیکال شاخص کل کجاست؟

وی با تاکید بر تاثیر شدید اقتصاد از روند اخبار سیاسی خاطرنشان کرد: «با اخبار، قیمت‌ها بالا و پایین می‌شوند. این در حالی است که بازار به روند کاهشی خوشبین است.»

این فعال صنفی با ابراز امیدواری از استمرار روند کاهشی قیمت‌ها افزود: «سیاستگذار باید از اتخاذ تصمیماتی که بازار را ملتهب می‌کند پرهیز کند. اگر نوسان قیمت همه کالاها در ماه‌های ابتدایی سال مدیریت شود احتمال تثبیت قیمت بیشتر خواهد شد.»

میثم رادپور، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به نوسانات قیمت ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر گفت: «در دوره‌های پرنوسان ارزی قرار داریم و دولت برای کنترل قیمت‌ها اقداماتی نظیر فروش خودرو، دریافت مالیات و انواع دستورالعمل و بخشنامه‌ها را انجام می‌دهد که تبعات تورمی بر بازارها را در آینده شدیدتر می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «علاوه بر سیاست دولت برای مهار قیمت در بازارهای مالی، مردم به دنبال راهی امن برای افزایش دارایی‌هایشان هستند و هر بازاری که پالس امن‌تری باشد به آن ورود می‌کنند.»

قیمت طلا

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه انس جهانی اثر جزئی بر قیمت‌ طلا و سکه دارد، خاطرنشان کرد: «فعلا قیمت طلا و سکه ارتباط چندانی با اونس جهانی ندارد اما برجام می‌تواند بازار دلار را تحت تاثیر قرار دهد و متعاقب آن طلا و سکه نیز ریزش قیمت داشته باشند.»

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: «در صورت حصول توافق در برجام اگر مانند توافق سال ۹۵ باشد، درآمد نفتی کشور افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه مقدار زیادی ارز وارد کشور می‌شود. این اتفاق بر تمام قیمت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.»

مجتبی دیبا، دیگر کارشناس اقتصادی نیز با بیان اینکه طلا و سکه کماکان وابستگی خود را به دلار حفظ کرده است به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای جاری اگر شاهد این بودیم که کاهش قیمت طلا و سکه شتاب بیشتری نسبت به دلار دارد این به علت حبابی است که در طلا نسبت به دلار وجود دارد.»

وی توضیح داد: «اگر بخواهیم سکه تمام را متر و معیار قرار دهیم این قطعه در زمان‌های افزایش قیمت با دلار ۶۷ هزار تومانی مبادله می‌شد. هر چه سکه‌ها کوچکتر می‌شوند حباب‌ها بزرگتر می‌شود. در روزها و هفته‌های اخیر نیز این حباب بود که مقداری تخلیه شد.»

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه به سمت ارزندگی یا نقاط تعادلی خود در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: «در صورتی که اخبار مثبتی روانه بازار ارز شود قیمت سکه امامی کانال ۲۵ میلیون تومانی را نیز خواهد دید در غیر این صورت روند قیمت‌ها به سمت قله‌های قبلی حرکت می‌کند.»

وی با اشاره به قیمت انس‌ جهانی طلا خاطرنشان کرد: «ریتم طلای جهانی در صورتی که موضوع بدهی‌های دولت آمریکا به شکل جدی‌تری مطرح شود تا ۱۹۰۰ و حتی محدوده ۱۸۴۵ را نیز خواهد دید.»

دیبا با اشاره به اینکه در مورد انس طلا مقداری موضوع نرخ بهره آمریکا و تورمی که دست از سر اقتصادهای بزرگ دنیا بر نمی‌دارد، مهم و تاثیرگذار است، ادامه داد: «فعلا نگاه اصلی اقتصاد اول دنیا روی برطرف کردن موضوع بدهی‌های دولتی خود است. اگر بتوانند به سلامت از این خوان عبور کنند موضوع بعدی افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود.»

وی روند قیمت انس‌ جهانی طلا را تا پایان سال میلادی افزایشی توصیف کرد و گفت: «بسیاری از کارشناسان اقتصادی محدوده دو هزار و ۵۰۰ دلاری را برای طلای جهانی پیش‌بینی می‌کنند.»

قیمت طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است روند قیمت‌ها در روزهای آینده باثبات است و شاهد تغییرات شارپی چندانی در بازار فلز زرد نخواهیم بود. نادر بذرافشان درباره کاهش قیمت سکه در روزهای گذشته به تجارت‌نیوز گفت: «بازار داخلی طلا و سکه در ابتدای سال روند باثباتی داشت و نوساناتی در حدود یک تا سه درصد را شاهد بودیم. از حدود ۲۰ روز پیش به دلیل کاهش تقاضا و ثبت نام خودرو رکود در بازارهای داخلی تشدید شد.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به دلایل ریزش قیمت در بازار فلز گرانبها اشاره کرد و افزود: « نوسانات و کاهش قیمت ارز، کاهش محدود انس جهانی، افت تقاضا در بازارهای داخلی، اخبار مساعد سیاسی و اقتصادی، اخبار مثبت مربوط به مذاکرات برجام و آزادی ارزهای بلوکه شده، بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد و باعث روند کاهشی چشمگیری در قیمت طلا و سکه شد.» وی معتقد است فاکتور طلای جهانی تاثیر چندانی بر بازار داخلی کشور ندارد.

بذرافشان ابراز کرد: «کاهش قیمت در بازار طلا و سکه از پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بیشتر بوده است. در حال حاضر مقداری ثبات به بازار برگشته و شرایط مطلوبی است. به اعتقاد من تا پایان هفته کاهش یا نوسان افزایشی خاصی در این بازار نخواهیم داشت و نهایتا ممکن است بین یک تا سه درصد بازار نوسان داشته باشد.»

این فعال بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: «اکنون شرایط، مطلوب خریداران است و مردم نباید منتظر کاهش یا افزایش خاصی باشند.»

وی به تشریح وضعیت خرید و فروش در بازار فلز گرانبها پرداخت و گفت: «ابتدای سال ماه رمضان بود و کاهش تقاضا وجود داشت. در ماه شوال مقداری روند تقاضا بهتر شد. بعد ثبت‌نام خودرو شروع شد و مردم فروشنده بودند. در دو هفته گذشته شرایط خبرهای سیاسی و اقتصادی و موضوع برجام بازار را تحت تاثیر قرار داد و مقداری تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد.»

بذرافشان افزود: «در حال حاضر تقاضا به حداقل رسیده است. باید توجه داشت در التهابات کاهشی و افزایشی در بازارهای داخلی فلز گرانبها، مقداری بازار از ثبات خارج می‌شود. به نظر می‌رسد مردم منتظر ثبات هستند.»

وی تاکید کرد: «با توجه به ریزشی بودن بازار کاهش تقاضا بیشتر شده است؛ اما می‌توان با اطمینان گفت که مردم منتظر تغییرات خاصی در روند قیمت‌ها نباشند. با توجه به اینکه در یک هفته‌ گذشته کاهش در بازار فلز زرد چشمگیر بوده است. با شرایط باثباتی که وجود دارد فعلا افزایش قیمت خاصی نخواهیم داشت.»

با توجه به دنده معکوس دلار در آخرین ساعات معاملات روز چهارشنبه، باید منتظر ماند و دید که اسکناس آمریکایی به‌عنوان لیدر این روزها، چه خوابی برای بازارها خواهد دید.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار