قیمت دلار | قیمت دلار امروز | قیمت دلار چند؟ | حواشی افزایش قیمت دلار

قیمت دلار امروز شنبه 10 دی ماه 1401 | جزئیات آخرین تغییرات قیمت دلار

قیمت دلار امروز شنبه 10 دی ماه 1401 را در سایت خبر ملت بخوانید.

قیمت دلار امروز شنبه 10 دی ماه 1401 | جزئیات آخرین تغییرات قیمت دلار

قیمت دلار روزهای پر تلاطمی را سپری می کند. علل نوسانات قیمت دلار در هر یک از این بازه‌های زمانی متفاوت است. پس از جهش ناگهانی قیمت دلار در آبان‌ماه امسال، یکی از روش‌هایی که بانک مرکزی برای کنترل قیمت این ارز در نظر گرفت، عرضه اوراق ارزی بود . شیب صعودی قیمت دلار از ابتدای پاییز امسال روندی پرشتاب‌ به خود گرفت و در هفته نخست دی ماه توانست به 41 هزار تومان هم برسد.

قیمت دلارقیمت دلار امروز شنبه 10 دی 1401

دلار در بازار آزاد با افزایش ۲.۶۵ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۴۱,۴۰۰ تومان معامله شد.دلار در صرافی ملی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۳۰۳ تومان افزایش، ۳۷,۳۷۰ تومان نرخ گذاری شد.دلار در بازار متشکل در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۷,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.دلار در سامانه سنا با افزایش ۰.۱۳ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۳۰,۶۹۳ تومان معامله شد.دلار کانادا با افزایش ۲.۰۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۳۰,۴۷۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار در بازار آزاد

۲ روز پیش دلار در بازار آزاد مانند ۳ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در بازار آزاد که ۳ روز پیش تا ۴۰,۳۰۰ (چهل هزار و سیصد ) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - با رشد ۲.۶۵ درصدی به ۴۱,۴۰۰ (چهل و یک هزار و چهارصد ) تومان رسید.

قیمت دلار در صرافی ملی

۲ روز پیش دلار در صرافی ملی مانند ۳ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در صرافی ملی که ۳ روز پیش تا ۳۷,۰۶۷ (سی و هفت هزار و شصت و هفت ) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۸۱ درصدی به ۳۷,۳۷۰ (سی و هفت هزار و سیصد و هفتاد ) تومان رسید.

قیمت دلار در بازار متشکل

۲ روز پیش دلار در بازار متشکل مانند ۳ روز پیش، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که دلار در بازار متشکل که ۳ روز پیش تا ۳۷,۰۰۰ (سی و هفت هزار) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - به ۳۷,۰۰۰ (سی و هفت هزار) تومان رسید.

قیمت دلارقیمت دلار در سامانه سنا

۲ روز پیش دلار در سامانه سنا مانند ۳ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار در سامانه سنا که ۳ روز پیش تا ۳۰,۶۵۲ (سی هزار و ششصد و پنجاه و دو ) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - با رشد ۰.۱۳ درصدی به ۳۰,۶۹۳ (سی هزار و ششصد و نود و سه ) تومان رسید.

قیمت دلار کانادا

۲ روز پیش دلار کانادا مانند ۳ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. دلار کانادا که ۳ روز پیش تا ۲۹,۸۳۴ (بیست و نه هزار و هشتصد و سی و چهار ) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ مصادف با ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ - با رشد ۲.۰۸ درصدی به ۳۰,۴۷۰ (سی هزار و چهارصد و هفتاد ) تومان رسید.

به نظر شما عامل جهش قیمت دلار در اقتصاد ایران چیست؟

عوامل رشد دلار را می‌توان در بازه‌های مختلف زمانی بررسی کرد زیرا در هر حال علل نوسانات قیمت دلار در هر یک از این بازه‌های زمانی متفاوت است. از آنجا که می‌خواهیم بحث را اندکی بنیادی مطرح کنیم، من وارد این موضوع که بانک مرکزی دارد بازارسازی می‌کند، یا دلالان به سمت بازار یورش آورده‌اند و یا عواملی شبیه اینها نمی‌شوم چرا که اینها عواملی هستند که نوسانات روزانه و یا نوسانات کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در واقع آنچه به طور عمومی و مستمر دلار را بالا می‌برد همان عاملی است که دلار را در بلندمدت مدیریت می‌کند و طبعا هر پدیده‌ای که در بلندمدت عمل کند، در میان‌مدت و کوتاه مدت خود را به اشکال متفاوت نشان می‌دهد؛ یعنی این‌گونه نیست که عوامل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به طور جداگانه از یکدیگر عمل کنند. در واقع این عوامل به طور مشخص روی بدنه اقتصاد کشور اثر می‌گذارند و قیمت ارز را تغییر می‌دهند.

این عوامل بنیادین را در چه مواردی می‌توان جست‌وجو کرد؟

اگر بخواهیم با استفاده از عوامل بنیادی، ریشه جهش قیمت دلار را تشریح کنیم باید به نکاتی توجه داشته باشیم؛ حجم نقدینگی با سرعت بالایی که تقریبا بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده در حال افزایش است. در همین حال تورم هم به بالاترین میزان خود در 45 سال گذشته رسیده است؛ از سوی دیگر احتمال ساماندهی و تفاهم در برجام به کمترین حد خود رسیده است و در کنار آن نیز کسری بودجه قابل توجه دولت و فقدان رقابت‌پذیری در کشور مشاهده می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت اینها تعدادی از عوامل بنیادی هستند که دارند همزمان عمل می ‌کنند و دلار را بالا می‌برند.

ما به طور مستمر و به دلایل متعدد-که بخش قابل توجهی از آن هم برای دولت اجتناب‌ناپذیر شده است-، با این عوامل مواجهیم که موجب می‌شود حجم نقدینگی بالا رود و طبیعی است که انتظار داشته باشیم قیمت دلار هم افزایش یابد. چرا که دلار با لباس، شکر و امثال آنها تفاوتی ندارد و همه اینها کالا محسوب می‌شوند.

در همین حال افزون بر افزایش حجم نقدینگی، اینکه بخش‌های مختلف نقدینگی چطور عمل می‌کنند هم مهم است؛ به عنوان مثال اینکه حجم نقدینگی کوتاه‌مدت نسبت به نقدینگی بلندمدت افزایش ‌یابد، جدا از اینکه حجم نقدینگی چقدر باشد، یکی از عواملی خواهد بود که قیمت دلار را افزایش می‌دهد. بنابراین مساله نقدینگی و عواملی که با این پدیده مرتبط می‌شود مجموعا یک شرایط تورمی در اقتصاد ایجاد می‌کند که فشار زیادی روی قیمت دلار می‌آورد و آن را صعودی می‌کند.

منبع: اقتصاد نیوز

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار