یارانه نان

یارانه جدید در راه است؟ | جزئیات خبر تصمیمات دولت درباره یارانه جدید

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار نیست قیمت نان افزایش یابد و همین قیمت های فعلی ادامه دارد اما به زودی شیوه پرداخت یارانه نان تغییر می کند.

یارانه جدید در راه است؟ | جزئیات خبر تصمیمات دولت درباره یارانه جدید

یارانه جدید دولت هر ماه به حساب سرپرستان خوانوار واریز می شود. دولت بر این باور است که باید یارانه جدید طبق دهک بندی ها برای افراد واریز شود. تا مبلغ یارانه جدید برای دهک های پایین تر بیش تر باشد. یارانه جدید بخشی از هزینه های خانواده ها و اقشار ضعیف جامعه را پوشش می دهد. اما با توجه به بالا رفتن تورم یارانه جدید دیگر پاسخگو هزینه های نیست.برخی رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌ بگیران است.

اظهارات روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، آب پاکی را روی دستان عده ای افراد سودجود که به استقبال گرانی رفته بودند ریخت، آنجا که اعلام کرد افزایش قیمت آرد صنعتی ارتباطی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ندارد و قیمت نان هم افزایش نمی یابد و آرد نانوایی ها همچنان با قیمت قبلی عرضه خواهد شد.

پس از تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت آرد صنفی و صنعتی، برخی آن را مقدمه ای برای حذف ارز ترجیحی یا ۴۲۰۰ تومانی دانستند اما مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جهت گیری این تصمیم ربطی به قیمت نان ندارد و آرد نانوایی همچنان با قیمت قبلی عرضه می شود.

وی همچنین گفت: دولت در نظر دارد به جای اینکه به واسطه ها و دلال ها برسد، از طریق اصلاح قیمت ها یارانه مستقیم به مردم بدهد.

وی همچنین تاکید کرد که قیمت آرد نانوایی ثابت است و فعلا قرار نیست افزایشی در این بخش داشته باشیم اما روش فعلی پرداخت یارانه به آرد نانوایی فسادزا است و قرار است تغییراتی در این زمینه داده شود. آنطور که میرکاظمی گفته قرار است یارانه آرد مستقیم به مردم و مصرف کننده پرداخت شود.

گفتنی است، هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود ۱۳ هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی ۶۵۰ تومان به نانواهای دولتی می دهد و این عامل فساد و قاچاق شده است.

فرمانده انتظامی کشور روز گذشته اعلام کرد در سال ۱۴۰۰به میزان ۳۵۰ هزار تن آرد قاچاق کشف شده است که رشد ۲۰۰۰درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

منبع: گسترش نیوز

شاخص‌ها ارزیابی یارانه جدید

یکی از شاخص‌های مورد استفاده برای بیان میزان نابرابری در اقتصاد، ضریب جینی است. این شاخص که برای تحلیل وضعیت توزیع درآمد به‌طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالت برابری کامل عدد صفر و در وضعیت نابرابری کامل کمیت یک را اختیار می‌کند، بنابراین کاهش ضریب جینی به معنی بهبود توزیع درآمد است.

علاوه بر ضریب جینی، استفاده از نسبت‌های درآمد (مخارج کل) دهک‌های بالایی به دهک میانی یا به دهک اول نیز بیانگر نحوه توزیع متغیر درآمد در بین گروه‌ها یا دهک‌هاست. کاهش این نسبت‌ها (دهک‌های بالایی توزیع به دهک‌های پایین توزیع) به معنی بهبود توزیع برای متغیر مورد نظر (مثلا درآمد) است. در این مطالعه برای بررسی اثرات اعطای یارانه‌های نقدی بر توزیع درآمد از شاخص ضریب جینی، نسبت درآمد (مخارج کل) دهک نهم به دهک اول، نسبت درآمد (مخارج کل) دهک نهم به دهک پنجم و نسبت درآمد (مخارج کل) دهک پنجم به دهک اول استفاده ‌شده است. به عنوان مثال، بررسی‌ها در این گزارش نشان می‌دهد که نسبت مخارج کل دهک نهم به مخارج کل دهک اول، برابر ۲/ ۵ است؛ یعنی مخارج سالانه دهک نهم کمی بیش از ۵ برابر مخارج دهک اول است. نسبت مخارج دهک نهم به دهک پنجم ۳/ ۲ و برای دهک پنجم به دهک اول حدود ۲/ ۲ به‌ دست ‌آمده است. همچنین نسبت مخارج صدک هفتاد و پنجم به صدک پنجاهم ۳/ ۲ برآورد شده است. محاسبات این پژوهش نشان می‌دهد که ضریب جینی مخارج کل مقدار ۳۶۵/ ۰ است. قابل‌توجه است از آنجاکه درآمد (مخارج کل) دهک دهم بسیار بزرگ‌تر از دهک‌های دیگر حتی دهک نهم بوده و مقدار مخارج کل این دهک در قسمت انتهایی توزیع چوله به راست قرار می‌گیرد، در ادبیات کاربردی بررسی وضعیت توزیع درآمد، دهک دهم را برای مقایسه به کار نمی‌برند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار