قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز

قیمت مرغ باز هم رکورد شکنی کرد؟ | قیمت رسمی مرغ در بازار اعلام شد

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

قیمت مرغ باز هم رکورد شکنی کرد؟ | قیمت رسمی مرغ در بازار اعلام شد

قیمت مرغ و گوشت یکی از خبر هایی است که مردم تقریبا هر روز با آن سرو کار دارند؛ قیمت مرغ برای برخی از خانوار ها از اهیمت بالایی برخوردار است، چرا که قوت قالب این خانواده ها از گوشت مرغ تامین می شود. توزیع به موقع می تواند در تنظیم قیمت مرغ موثر است. برخی از مواقع با بروز بیماری های مختلف و یا عوامل گوناگونی ممکن است؛ طیور دچار بیماری می شوند و میزان عرضه به بازار کم می شود. از همین رو قیمت مرغ با افزایش رو به رو می شود. برای اطلاع از جدید ترین و به روز ترین خبر ها درباره قیمت مرغ با ما همراه باشید.

قیمت مرغ امروز 5 اردیبهشت 1401

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

قیمت مرغ در بازار تهران (اردیبهشت ماه)
نوع محصول برند وزن قیمت (تومان)
گوشت چرخ کرده مرغ  مهیا پروتئین ۵۰۰گرم ۳۲,۰۰۰
جوجه زعفرانی  آریابهار پروتئین ۹۰۰گرم ۸۱,۰۰۰
سینه مرغ بی استخوان  مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۱۱۷,۰۰۰
سینه شنیسلی مرغ  زی پرو ۹۰۰گرم ۵۸,۰۰۰
مرغ خرد شده بی پوست  مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۹۳,۰۰۰
ران کامل مرغ بدون پوست  زی پرو ۱۰۰۰ گرم ۴۶,۰۰۰
مغز ران  مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۹۲,۰۰۰
بال ساده  مهیا پروتئین ۹۰۰ گرم ۳۸,۰۰۰
جوجه کباب سینه ساده  مهیا پروتئین ۹۰۰گرم ۵۸,۰۰۰

عدم اعلام قطعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی یا عدم حذف آن برای سال ۱۴۰۱ و مشکلات حمل و نقل مرغ از استان های همجوار به استان‌هایی که تولید کمتری در مقایسه با مصرف دارند (مانند استان تهران) و تعطیلی برخی از کشتارگاه ها (با وجود اعلام عدم تعطیلی) باعث گرانی مرغ در برخی از استان ها از جمله شهر تهران شده است.

بنابر این گزارش وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۳۱ هزار تومان اعلام کرده است اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که این محصول در شهر تهران ۳۷ هزار تومان است اما قیمت این محصول در استان های دیگری مانند شهرکرد و کوهرنگ ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

یکی از فروشندگان این محصول در کوهرنگ در این ارتباط می گوید: حدود ۴ ماه است که قیمت مرغ ثابت است و به قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اما در این ارتباط در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: حداکثر قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور ۳۱ هزار تومان است و این محصول در برخی از استان‌های کشور  به قیمت کمتری نیز فروخته می‌شود.

وی افزود: این نرخ با در نظر گرفتن سود متعارف برای تولید کننده و توزیع کننده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی بر این قیمت‌ها نظارت دارد.

 معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای قبول مسئولیت بازار محصولات کشاورزی بر اساس قانون انتزاغ، ۳۶۷ هزار بازرسی و نظارت بر واحد های صنفی داشته ایم که کمتر از ۱۰ درصد آنها منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و به صورت شبانه روزی بر بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نظارت دارد؛ در بازار مرغ و تخم مرغ نیز با وجود مشکلاتی که برای حمل و نقل وجود داشت نیاز استان های مختلف تامین و کمبود های مقطعی از استان های همجوار تامین شد.

عسکرزاده گفت: گزارش از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم و تنها در مواردی شاهد گران فروشی مرغ های بسته بندی شده بودیم که با وحدهای متخلف نیز برخورد صورت گرفت.

قیمت مرغ گران می شود؟

رضا سالمی گفت: با توجه به مازاد تولید مرغ در واحدهای مرغداری، پشتیبانی امور دام در راستای‌حمایت از مرغداران اقدام به خرید مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان و نژادآرین ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان کرده است.

سالمی می‌گوید: خرید حمایتی مرغ تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. طبق برنامه وزارتخانه، صادرات مرغ بعد از تکمیل ذخایر پشتیبانی امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های مرغداران روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش تقاضا و مازاد عرضه، نرخ مرغ به کمتر از نرخ مصوب در بازار رسیده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت طیور اذعان می‌کنند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و کاهش نرخ مرغ طی هفته‌های اخیر به کمتر از نرخ مصوب، خرید حمایتی پشتیبانی امور دام روزانه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن باید برسد یا صادرات مرغ در دستور کار قرار گیرد.

کاهش تقاضا و افزایش تولید، عامل پایین بودن قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، کاهش تقاضا و افزایش تولید را از علل پایین بودن نرخ مرغ زنده وگوشت مرغ دانست و اظهارکرد: ادامه این روند ضرر مرغداران را در پی خواهد داشت، زیرا اکنون براساس مولفه‌های تولید و نرخ تورم نرخ تمام شده مرغ زنده در هر کیلوگرم ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه‌کرد: از مصوبه قیمت‌گذاری سال گذشته دولت تاکنون نرخ مولفه‌های تولید از جمله نهاده‌های ذرت و سویا، جوجه یکروزه گوشتی، دارو، واکسن و دستمزد کارگری افزایش یافته است؛ به طور مثال نرخ مصوب جوجه یکروزه ۶ هزار تومان است اما تولیدکنندگان آن را بالای ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کنند.

نامه اصلاح نرخ مرغ برای سال ۱۴۰۱ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد

اسدالله نژاد گفت: هفته گذشته نامه آنالیز قیمتی مرغ زنده و گوشت مرغ برای اصلاح و تغییر نرخ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد.

گران شدن قیمت مرغ ناشی از تخلف واحدهای عرضه

وی افزود: اکنون نرخ مرغ زنده و گوشت مرغ زیر نرخ مصوب دولت است و هرگونه گرانفروشی در واحدهای عرضه به معنای تخلف است، همان‌گونه که در ایام نوروز نرخ مرغ زنده درب واحدهای تولیدی طبق نرخ مصوب به فروش می‌رسید اما در سطح بازار نرخ به ۴۰ هزار تومان نیز رسیده بود.

وی از واحدهای نظارتی خواست تا علاوه بر نظارت واحدهای تولیدی تا کشتارگاه ها، فرآیند عرضه گوشت مرغ را از کشتارگاه‌ها تا زمانی که به‌دست مصرف‌کنندگان برسد مورد کنترل جدی قرار دهند تا برخی سودجویان و متخلفان از وضعیت بازار سوء استفاده نکنند.

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ در مراکز عمده فروشی و میادین میوه تره بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار تومان است، اما در سطح بازار و خرده فروشی‌ها از ۲۹ تا ۳۵ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالیانه حدود ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه می‌شود.

قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب رسید

یوسف خانی گفت: با توجه به مازاد تولید و کاهش تقاضا، هر کیلو مرغ حدود ۴ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب در اکثر واحدهای مرغداری عرضه می‌شود.

مهدی یوسف خانی گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید، مرغ کماکان کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود و قیمت کنونی هر کیلو ران مرغ ۲۷ هزار تومان، سینه مرغ ۵۳ هزار تومان و فیله مرغ ۶۵ هزار تومان است.

یوسف خانی می‌گوید: با توجه به کاهش تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی نداشته باشد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ در اکثر خرده فروشی ها ۲۷ هزار تا ۲۹ هزار تومان است.

با توجه به افزایش میزان جوجه ریزی و مازاد تولید، پشتیبانی امور دام برای کاهش جبران زیان مرغداران اقدام به خرید حمایتی مرغ کرده است چرا که بنابر آمار اعلامی روزانه بالای ۷ هزار و ۵۰۰ تن مرغ توزیع می‌شود که بدلیل کاهش تقاضا، یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن مازاد بر نیاز کشور است.

قیمت مرغ

در صورت حذف ارز ترجیحی؛ قیمت مرغ دو و نیم برابر می شود

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت:در صورت حذف ارز ترجیحی و عدم اعمال سیاست‌های حمایتی قیمت مرغ گوشتی حداقل دو ونیم برابر افزایش خواهد یافت.

حبیب اسدالله نژاد در جمع تعدادی از تولید کنندگان مرغ گوشتی در ارومیه گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، سرمایه در گردش واحد‌های مرغداری افزایش می‌یابد و مرغداران توان جبران آن را ندارند بنابراین دولت باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا این مسئله جبران شود.

 وی می گوید: مرغ وارد بازار می‌شود، اما خریدار ندارد در چنین شرایطی یا باید این محصول را صادر کنیم و یا اقدام به ذخیره سازی آن نمائیم که در حال حاضر هیچ کدام از این ظرفیت‌ها را نداریم و بستر آن فراهم نیست.

به گفته اسدالله نژاد روش بهتر این است که دولت کالا یا بن یا کوپن در اختیار مردم قرار دهد که هم سفره مصرف کننده خالی از پروتئین و مرغ نباشد و هم تولید کننده ضرر نکند و تولید او به فروش برسد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور پیشنهاد داد: دولت این کار را به صورت تدریجی و مرحله‌ای انجام دهد؛ مثلاً در یک مرحله ارز ذرت و در مرحله بعد ارز سویا را حذف کند تا شوک و فشار ناگهانی به تولید و بازار مصرف وارد نشود.

این مقام مسئول تخصیص مستقیم یارانه به تولید از طریق شناسایی میزان جوجه ریزی و نهاده دامی دریافتی از سامانه بازارگاه راهکاری دیگر برای بازار گوشت مرغ عنوان کرد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار