گمرک تخصصی فاوا راه‌اندازی شد

هیات دولت در اواخر سال گذشته، راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) را در منطقه ویژه اقتصادی پیام درحالی تصویب کرد که افزایش ورود تجهیزات بی‌کیفیت از مبادی مختلف با توجه به نیاز روزافزون کشور به این تجهیزات به یکی از معضل‌های اساسی تبدیل شده بود.

گمرک تخصصی فاوا راه‌اندازی شد

به دنبال تصویب راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا در پیام، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی حکمی مسوولیت اجرایی ایجاد گمرک تخصصی فاوا را بر عهده اکبر قنبرپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام قرار داد.

در بخشی از این حکم با اشاره به همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارت و بر اساس زمینه‌ها و زیرساخت‌های موجود در پیام اظهار امیدواری شده بود که تا شهریور ۱۴۰۲ شاهد راه‌اندازی این گمرک تخصصی در پیام باشیم.

ایجاد شورای هماهنگی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط با محوریت پیام، پیگیری استقرار یا تکمیل زیرساخت‌های قانونی، اجرایی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی لازم به منظور ایجاد گمرک تخصصی فاوا در پیام، توسعه ظرفیت و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا و فضای انبارهای عمومی گمرکی و تنظیم و تبادل تفاهم‌نامه با وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله مواردی بود که در این حکم با هدف اجرایی شدن به آنها اشاره شده بود.

همچنین تعریف مشوق‌ها و تخفیفات گمرکی لازم در مدت زمان معین به منظور شکل‌گیری گمرک تخصصی، تعامل با وارد‌کنندگان و صادر‌کنندگان عمده تجهیزات و لوازم ارتباطی، گوشی تلفن همراه، رایانه و لوازم جانبی به منظور آشنایی و استفاده از گمرک تخصصی فاوا، تعامل با شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل زمینی و هوایی، ترخیص‌کاران و سایر بازیگران مربوطه به منظور استقرار در منطقه ویژه اقتصادی پیام، استقرار پایانه صادراتی استان در منطقه با هدف تسهیل صادرات کالا، ارائه آموزش‌های تخصصی     فاوا به کارشناسان و ارزیابان گمرک و توسعه ناوگان هوایی شرکت خدمات هوایی پیام به منظور ارائه خدمات کارگو از دیگر مواردی بود که در حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام آورده شده است.

منطقه ویژه اقتصادی پیام با هدف سرعت بخشیدن به روند راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا در این منطقه در کنار فعالیت‌های زیرساختی اقدامات دیگری از جمله تعامل و عقد تفاهم‌نامه با سازمان‌هایی از جمله پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه فضایی، سازمان پژوهش علمی و صنعتی ایران و آزمایشگاه‌های بخش خصوصی انجام داده است.

هدف از این اقدامات، استقرار حداقل یک آزمایشگاه مورد تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پیام به منظور تایید نمونه محصولات ارجاعی از سوی سازمان استاندارد و گمرک است. همچنین ایجاد یک شبکه آزمایشگاهی از خدمات قابل ارائه توسط آزمایشگاه‌های مرتبط با این حوزه، گام موازی دیگری است که برای راه‌اندازی گمرک تخصصی فاوا برداشته شده است.

طبق قانون، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مرجع تشخیص‌دهنده تخصصی کالای وارداتی و صادراتی فاوا در کشور است. استقرار این سازمان در گمرک فاوا (منطقه ویژه اقتصادی پیام) از جمله الزاماتی است که برای راه‌اندازی این گمرک باید در منطقه انجام شود.

از آنجا که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، هر دو زیر نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند، توافق و همکاری خوبی برای استقرار کامل سازمان در گمرک فاوا به عمل آمده و نمایندگان سازمان در پنجره واحد گمرکی پیام مستقر شده و به صاحبان کالاها ارائه خدمت خواهند کرد.

با توجه به هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای راه‌اندازی این گمرک تخصصی تا شهریور ماه امسال در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، اقدامات متنوعی توسط دستگاه‌های مختلف در دست انجام است.

تامین زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی، لجستیکی و انبارداری، استقرار دفاتر ارائه‌دهنده خدمات تخصصی، برقراری خطوط پروازی از پیام به مقصدهای چین و امارات متحده عربی و برعکس، فعال‌سازی مجدد هاب پستی پیام، ایجاد انبارهای اختصاصی گمرکی برای بازرگانان این حوزه، راه‌اندازی پرواز مسافری و گمرک مسافری، احداث تیرپارک و توسعه انبارهای عمومی گمرکی، ایجاد و تامین امکانات و تسهیلات مناسب برای جذب شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش ظرفیت‌های فرودگاه تخصصی کارگو از جمله اقداماتی است که منطقه ویژه اقتصادی پیام در دست اجرا دارد.

همچنین استقرار و تقویت پنجره واحد گمرکی و سرمایه‌گذاری، ترانزیت کالاهای حوزه ICT از گمرکات فرودگاه امام خمینی (ره)، بازرگان و شهید رجایی به پیام، و بهبود و توسعه ساختار سازمانی و نیروی انسانی گمرک البرز نیز در دستور کار گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است.

در واقع با راه‌اندازی این گمرک در منطقه ویژه اقتصادی پیام، این امیدواری به وجود آمده تا در کنار تسهیل روند فعالیت‌های شرکت فناور برای صادرات و واردات مواد اولیه موردنیاز خود شاهد رونق فعالیت‌ها در این بخش و تبدیل پیام به یکی از قطب‌های مهم اقتصادی در حوزه فناوری‌های نوین درکشور باشیم.

 

منبع: وزارت ارتباطات
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار