قیمت بنزین | قیمت بنزین امروز

جدید ترین طرح قیمت بنزین از سوی دولت | اخبار جدید از قیمت بنزین

طرح بازتوزیع سهمیه‌بندی بنزین جدید در کیش، با موفقیت به اتمام رسید. حالا قرار است این طرح ابتدا در قشم به صورت آزمایشی و سپس در کل کشور اجرا شود.

جدید ترین طرح قیمت بنزین از سوی دولت | اخبار جدید از قیمت بنزین

قیمت بنزین یکی از مهم ترین اخبار در جامعه است؛ چرا که این سوخت از حیاتی ترین سوخت های مصرفی می باشد. تغییر قیمت بنزین یکی از مباحث پر چالش در بین مردم و حتی دولت و مسئولین است؛ افزایش و کاهش قیمت بنزین تاثیر مستقیمی بر روی میزان ترافیک و استفاده از خودرو های شخصی دارد. از سمتی قیمت بنزین برای افرادی که منبع درآمد آن ها از رانندگی است؛ مسئله ای حیاتی و مهم می شود. بنابراین برای تغییر و نهایی کردن قیمت بنزین دولت باید تدابیری بیندیشد که تمامی موارد در نظر گرفت شود و راه حل هایی برای هر یک از آن ها اندیشیده شود.

طرح بازتوزیع سهیمه بندی بنزین در قشم

اما تغییر قیمت بنزین نه تنها در میان مردم بلکه در میان مسئولان نیز موضوعی چالش برانگیز است. تصمیم گیری در خصوص این سوخت استراتژیک کار ساده‌ای نیست، آخرین بار در سال ۹۸ بود که با راه اندازی دوباره سازوکار سهمیه‌بندی بنزین، قیمت این مایع جان بخش تغییر کرد و به دو نرخ آزاد(۳۰۰۰ تومانی) و نرخ سهمیه‌ای (۱۵۰۰ تومانی) تقسیم شد. اتخاذ این تصمیم حیاتی با تبعاتی در سطح جامعه همراه بود.

طرح بازتوزیع سهمیه‌بندی بنزین جدید در کیش، با موفقیت به اتمام رسید. حالا قرار است این طرح ابتدا در قشم به صورت آزمایشی و سپس در کل کشور اجرا شود.

طرح بازتوزیع سهمیه‌بندی بنزین جدید در کیش، با موفقیت به اتمام رسید. حالا قرار است این طرح ابتدا در قشم به صورت آزمایشی و سپس در کل کشور اجرا شود.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد که طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین در کیش با موفقیت اجرا شد.

این در حالی است که قرار بود طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین همزمان در کیش و قشم اجرا شود.

سهمیه‌بندی بنزین و تاثیر آن بر قیمت بنزین

قیمت بنزین

با اجرای سهمیه‌بندی سوخت در ایران در دولت احمدی‌نژاد از تیر ماه ۱۳۸۶[۸] هر لیتر بنزین سهمیه‌ای با نرخ ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد ۴۰۰ تومان عرضه شد. مرحله بعدی افزایش قیمت بنزین در ۲۸ آذر ۱۳۸۹ با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران کلید خورد و هر لیتر بنزین سهمیه‌ای به ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد ۷۰۰ تومان افزایش یافت. افزایش بعدی قیمت بنزین در سال ۱۳۹۳ در دولت تدبیر و امید با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها در ایران هر لیتر بنزین سهمیه‌ای را به ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد ۱۰۰۰ تومان رساند؛ که با تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ به قیمت ۱۰۰۰ تومان پرونده بنزین سهمیه‌ای بسته شد. اما در ۲۴ آبان ۱۳۹۸ در دولت رئیس‌جمهور روحانی نرخ هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۱۵۰۰ تومان رسید و قیمت بنزین آزاد که قبلاً هر لیتر ۱۰۰۰ تومان بود سه برابر شده و به ۳۰۰۰ تومان رسید.

حکایت پارلمانی‌ها با سهمه بندی بنزین و قیمت بنزین

یکی از این طرح‌های پرهیاهو طرح اختصاص بنزین به خانوارهای فاقد خودرو بود؛ این طرح با شعار گسترش عدالت در میان خانوارهای ایرانی مطرح شد و به دنبال این بود که به هر خانوار مشمول دریافت یارانه که فاقد خودرو هستند به ازای هر نفر ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه‌ای اختصاص دهد. از سوی دیگر در این طرح محدودیت‌هایی برای تخصیص سهمیه بنزین به خانواده‌هایی که دارای بیش از دو و سه خودرو بودند در نظر گرفته شده بود.

اما طرح‌های بنزینی نمایندگان مجلس یازدهم به یک طرح خلاصه نمی‌شود بلکه نمایندگان طرح‌های متعددی با عناوین مختلف نظیر «وان» یا سایر موارد که حتی بعضا جزئیات بیشتر آن‌ها در رسانه ها منتشر نشد را به میان آوردند. در تب و تاب ماجراهای بنزینی نمایندگان، به سراغ فریدون عباسی که ریاست کمیسیون انرژی مجلس در اجلاسیه اول مجلس یازدهم را بر عهده داشت، رفتیم و جزئیات این طرح‌ها را جویا شدیم. فریدون عباسی معتقد بود تا زمانی که نرخ ارز کنترل نشده، ارزش پول ملی حفظ نشود و قیمت بنزین را واقعی نکنیم، مصرف بی رویه خواهیم داشت و بهره‌وری هم ایجاد نمی‌شود، فلذا برای این منظور، ‌درباره طرح‌های مختلفی بحث می‌شود که یکی از آنها این است که بنزین را به کد ملی اختصاص دهیم و این سهمیه قابل فروش باشد. طرح دیگر که جامع‌تر است اینکه واحد جامع انرژی تعریف کنیم که این کار مدیریت را در مصرف انرژی ممکن خواهد کرد.

رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که سعی می‌کنیم با همفکری با وزارت نفت طرحی را ارائه کنیم که قابل اجرا باشد و دولت آن را قبول کند چون از کارهای شتاب‌زده نتیجه نمی‌گیریم.

هرچه از روزهای آغاز به کار کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گذشت ماجراهای بنزینی بیشتر از تب و تاب افتاد. اما هر از چندگاهی سخن از تصمیمات مجلس در خصوص تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن به گوش می‌رسید که هربار با تکذیب این موضوع از سوی کمیسیون انرژی مواجه شد.

افزایش قیمت بنزین به نفع کشور است؟

افزایش قیمت تدریجی قیمت بنزین به جای شوک‌های شدید و اختصاص سهمیه بنزین به هر کد ملی می‌تواند به عنوان راهکارهایی برای حل مشکل بنزین به کار برده شود. دولت‌ها در آینده نزدیک ناگزیر به انتخاب راهکاری برای واقعی کردن قیمت بنزین خواهند شد و همه حامل‌های انرژی به قیمت واقعی خود نزدیک می‌شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار