لوازم خانگی

رکود سنگین در بازار لوازم خانگی | سایه سنگین دلار بر قیمت لوازم خانگی

گرمای فصل بهار پس از پشت سرگذاشتن ماه مبارک رمضان هم نتوانسته تا امروز یخ بازار لوازم خانگی را باز کند و این بازار همچنان در رکودی عمیق به سر می‌برد.

رکود سنگین در بازار لوازم خانگی | سایه سنگین دلار بر قیمت لوازم خانگی

در شرایطی که قیمت‌های جدید لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ و همچنین از سوی سازمان حمایت اعلام نشده و نرخ‌ها همگی مربوط به سال گذشته است، مشتریان هم در یک سردرگمی به سر می‌برند و مراجعه‌ای به بازارها شاهد نیستیم.

«اکبر پازوکی» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی معتقد است: کاهش قدرت خرید خانوارها، عامل اصلی عدم مراجعه مشتریان به بازار و رکود حاکم بر آن است.

وی بیان داشت: در این شرایط، تخصیص ارز و تامین مواد اولیه دو مشکل اصلی کارخانجات تولیدکننده است و این مساله در آستانه فصل گرما به ویژه برای کارخانجات کولرسازی که قیمت ورق مورد نیاز آنها مرتباً دچار تغییر و نوسان می‌شود، بیشتر است.

این مقام صنفی تصریح کرد: بارها و بارها خواسته‌ایم که مشخص شود چرا برخی مواد اولیه مورد نیاز این صنعت به دلار و با نرخ‌های بالا قیمت‌گذاری می‌شود که تاثیر آن را در افزایش قیمت محصولات نهایی شاهدیم.

پازوکی گفت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید از تولید حمایت شود و مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده برسد که در این صورت بازار خود را کنترل می‌کند.

لوازم خانگی

لوازم خانگی از اولویت نیازمندی‌های خانوارها خارج شد

همچنین «احسان فدایی» کارشناس صنعت و بازار لوازم خانگی به ایرنا گفت: فرآیند تامین مواد اولیه از زمان ثبت سفارش و تخصیص ارز تا حمل و رسیدن به خطوط تولید به طور معمول بین چهار تا هشت ماه زمان نیاز دارد؛ بر این اساس نوسانات قیمتی نیز تاثیر خود را با وقفه‌ای چند ماهه نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان لوازم خانگی تا اواسط پاییز سال گذشته سعی کردند تا قیمت‌هایشان را افزایش ندهند و همچنان بازار را حفظ کنند، زیرا شاهد افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم هستیم که سبب شده لوازم خانگی از اولویت نیازمندی‌های خانوارها خارج شود.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار