یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

شوک شبانه به یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی همه از اردیبهشت کلید خورد

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

شوک شبانه به یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی همه از اردیبهشت کلید خورد

نحوه استفاده همزمان از کالابرگ و یارانه نقدی اعلام شد. کالابرگ الکترونیکی اکنون به صورت آزمایشی در برخی استان‌ها در حال انجام بوده و استفاده از آن برای خانوارها اختیاری است. نقدی یارانه در حال حاضر اصل و کالابرگ الکترونیکی هم اختیاری است. صولت مرتضوی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره جزئیات کالابرگ الکترونیک بیانیه داد. طرح کالابرگ با اعلام وزیر اقتصاد به طور آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است و پس از اجرای آزمایشی در صورتی که اجرای آن برای کل مردم این استان موفقیت آمیز باشد، این طرح در کل کشور اجرایی می‌شود.

حذف یارانه نقدی همه از اردیبهشت کلید خورد

از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

 

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟​

اطلاعیه‌ای که امروز توسط وزارت رفاه منتشر شده، حاوی این مطلب است که اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های اول تا سوم و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به حساب دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد. حالا از آنجایی که استفاده از کالابرگ اختیاری است، سرپرستان خانواری که تمایل به خرید کالا از این روش ندارند، می‌توانند به روال گذشته کل مبلغ یارانه خود را برداشت کنند. اما آنهایی که قصد دارند از کالابرگ خود استفاده کنند، چه کالاهایی می‌توانند بخرند و قیمت آنها چقدر است؟

پس از آنکه ارز 4200 تومانی پر دردسر برای اقتصاد ایران، از فهرست کارهای دولت خارج شد، مجلس این نهاد را مکلف کرد تا کالابرگ را در دستور کار خود قرار دهد و در عین حال قیمت کالاهای اساسی به شهریورماه 1400 بازگردد. البته به‌رغم اعلام دولت به اختصاص کالابرگ به سرپرستان خانوار، اجرای این وعده به درازا کشید، تا جایی که زمزمه‌هایی از دل مجلس به گوش رسید که نشان از نبود اراده و تمایل کافی در دولتمردان برای انجام این کار داشت.

در نهایت وزیر اقتصاد حکم نهایی را صادر کرد و از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان خبر داد. هرچند انجام این امر هم از زمان اعلام تا اجرا به طول انجامید اما بالاخره در بهمن ماه سال قبل، کالابرگ به دست هرمزگانی‌ها رسید.

هرچند پیگیری‌های خبرنگار تجارت‌نیوز از استان هرمزگان حکایت از این داشت که اهالی این استان هم بیشتر به دریافت یارانه تمایل دارند. تصمیم هرمزگانی‌ها همچنین مهر تاییدی است بر یک نظرسنجی دیگر که نشان می‌دهد حدود 80 درصد از مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار