کودکان

علت بی خوابی کودکان چیه؟ |‌ چجوری با بی خوابی کودکان مقابله کنیم؟

دلایل بی خوابی کودکان گسترده و متفاوت است و ممکن است در یک کودک با کودک بعدی متفاوت باشد . اما بهتر است که با این بی خوابی مقابله شود و کودک برنامه روزانه مخصوص خود را داشته باشد.

علت بی خوابی کودکان چیه؟ |‌ چجوری با بی خوابی کودکان مقابله کنیم؟

دلایل بی خوابی کودکان چیست؟ چرا شب ها بی خوابی به سر کودکان میزند؟ به‌طور کلی بی‌خوابی کودکان از ترس از تخت‌خواب، وحشت شبانه و شب‌ ادراری به‌ویژه در سنین پایین نشات میگیرد. این مسائل ممکن است بین کودکان زیادی رواج داشته باشد اما میتواند الگوهای خواب کودکان را تغییر دهد.اگر به‌دنبال پاسخ سوال باید برای بی خوابی کودکان چه کنیم می‌گردید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کودکان به چند ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند؟

برای عملکرد بهتر، کودکان و نوجوانان به ساعت خواب بیشتری در مقایسه با بزرگسالان نیاز دارند. در جدول پایین می‌توانید ساعت خواب مورد نیاز برای هر یک از گروه‌های سنی را مشاهده کنید.

گروه خونی ساعت خواب مورد نیاز

نوزادها( ۴تا ۱۲ ماه ) ۱۲ تا ۱۶ ساعت

کودکان ( ۱ تا ۲ سال ) ۱۲ تا ۱۶ ساعت

کودکان (‌۳ تا ۵ سال ) ۱۰ تا ۱۳ ساعت

کودکان ( ۶ تا ۱۲ سال ) ۹ تا ۱۲ ساعت

نوجوانان (‌۱۳ تا ۱۸ سال ) ۸ تا ۱۲ ساعت

بی خوابی کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

کودکان نیز دقیقا مانند بزرگسالان نمی‌توانند کنترلی روی خلقیات خود داشته باشند و ممکن است در شب خواب راحتی نداشته باشند. کمبود خواب می‌تواند روی رفتارهای کودک و حتی حالت‌های ذهنی او تاثیرگذار باشد. حتی در شرایطی نشانه‌های بی خوابی در کودکان می‌تواند با بیش فعالی مشابه باشد.

تأثیر کمبود خواب و بی‌خوابی در کودکان 

مشکلات خواب از رایج‌ترین موضوعاتی است که والدین با آن روبرو هستند. وقتی بچه‌ها به مدت کافی نخوابند، علائم رفتاری، ادراکی (ذهنی) و عاطفی زیر ممکن است رخ دهد:

خواب‌آلودگی در طول روز

مسائل مربوط به درس خواندن و معاشرت و روابط اجتماعی

زودرنجی و بدخلقی

دامنه توجه کوتاه‌تر

عدم تمرکز و توجه

افزایش مشکل فراموشی

کاهش عملکرد تحصیلی

عدم علاقه و انگیزه

مشکل در یادگیری اطلاعات جدید

مشکل در نظم دادن و کنترل احساسات

افزایش مشکلات عاطفی

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

ضعیف‌تر شدن حافظه

افزایش تکانش گری

خطر بالاتر بروز حوادث برای فرد

افزایش استرس

بالاتر رفتن احتمال و میزان چاقی

ضعف در سلامت روان

راه های مقابله با بی خوابی کودکان

مطمئن شوید که کودک از تخت‌خواب فقط برای خواب استفاده میکند

بهتر است کودک خود را متقاعد کنید که تنها از تخت‌خواب خود برای خوابیدن استفاده کند و برای مثال روی آن تکالیف مدرسه‌اش را انجام ندهد. در غیر این صورت، در ذهن کودک به‌مرور زمان تثبیت می‌شود که به‌جای استراحت روی تخت به انجام فعالیت‌های مختلف بپردازد.

مطمئن شوید تخت کودک راحت است

باید از مناسب بودن دمای اتاق کودک، نبود سروصدای زیاد و حتی راحتی تخت او مطمئن شوید. در شرایطی که تخت کودک را با عروسک‌های زیاد پر می‌کنید، کودک برای خوابیدن کلافه می‌شود.

راهکارهایی برای درمان اضطراب کودکان

کودک باید برنامه خواب منظمی داشته باشد، حتی در روزهای تعطیل

وقتی برنامه مشخصی برای خواب کودک خود داشته باشید و آن را رعایت کنید، رفته رفته ذهن او به این برنامه عادت می‌کند. در تاپیک درمان بی خوابی کودکان نی نی سایت نیز به این مورد اشاره شده است.

پرخوری زیاد یا گرسنگی

برای قبل از خواب کودک خود یک وعده غذایی سبک مثل یک لیوان شیر گرم به‌ همراه موز را در نظر بگیرید. بهتر است بدانید مصرف غذاهای سنگین یک تا دو ساعت قبل از خواب، اجازه خواب درست را از کودک می‌گیرد.

فعالیت‌های منظم مانند ورزش به مدت یک ساعت در روز، سبب می‌شود کودک شب خواب بهتری داشته باشد. اما دقت داشته باشید انجام فعالیت‌های ورزشی سه ساعت قبل از خواب توصیه نمی‌شود.

توجه به خواب‌های کوتاه در طول روز

کودکان حداقل به چهار ساعت بین دوره‌های خواب نیاز دارند تا به‌اندازه کافی خسته شوند و دوباره بخوابند. به‌همین دلیل دقت داشته باشید که کودکتان در روز خیلی چرت نزند تا بتواند شب راحت‌تر بخوابد.

گذاشتن محدودیت برای استفاده از لوازم الکترونیکی

نور آبی رنگ تلویزیون، گوشی‌ها، تبلت و به‌طور کلی لوازم هوشمند، چرخه خواب کودک را به‌هم بریزند و او نمی‌تواند شب به‌راحتی بخوابد. در نتیجه حداقل یک ساعت قبل از خواب به کودکتان اجازه ندهید که از این لوازم استفاده کند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار