خواص لبو

خواص لبو برای درمان سرماخوردگی | آیا لبو برای گلودرد مفید است؟

اگر در زمستان زیاد سرما می خورید، از خواص لبو برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی غافل نشوید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خواص لبو برای درمان سرماخوردگی | آیا لبو برای گلودرد مفید است؟

لبو ریشه چغندر قرمز است که در آب می‌پزند. این خوراکی که بیشتر در فصل پاییز در سفره خانواده‌ها قرار می‌گیرد؛ در درمان سرماخوردگی اثرات زیادی دارد. به همین دلیل نباید از خواص لبو مخصوصا در فصل زمستان غافل شویم. این ماده غذایی هم می‌تواند به عنوان یک عصرانه گرم سرو شود؛ هم به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین علائم سرماخوردگی. خواص لبو و تاثیر آن در بهبود سرماخوردگی آنقدر مشهود است که پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.

خواص لبو قرمز برای سرماخوردگی

بر‌گ‌ها و ریشه چغندر سرشار از مواد مغذی هستند؛ از جمله آنتی اکسیدان‌هایی که با آسیب سلولی مبارزه می‌کنند. مهم‌ترین آنتی اکسیدان لبو رنگدانه قرمز آن است که با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد. 

تسکین التهاب: تسکین سرفه و گلودرد

افزایش استقامت بدن 

گرما بخش 

ماده موثر لبو در تسکین علائم سرماخوردگی

لبو بافت نسبتا سفتی دارد که با پختن، نرم و قابل جویدن می‌شود؛ این ماده غذایی سرشار از رنگدانه قرمز بتالین است. بتالین‌ها نقش مهمی در کاهش التهاب‌ سلول‌های بدن دارند؛ بنابراین واکنش التهاب سیستم ایمنی را در مبارزه با ویروس سرماخوردگی در بدن، کاهش می‌دهند.

آیا لبو برای گلودرد خوب است؟

هنگامی‌که فردی سرما می‌خورد؛ بدن او دچار واکنش التهاب شدیدی می‌شود؟ سلول‌های پوشش گلو توسط ویروس‌های سرماخوردگی تحریک شده‌اند؛ بنابراین سیستم ایمنی، برای مبارزه با این ویروس‌ها واکنش التهابی خود را آغاز می‌کند. در نتیجه سلول‎‌های بافت گلوی فرد سرماخورده تحریک پذیراند و با کوچکترین محرکی مانند قورت دادن بزاق دهان، تحریک می‌شوند و درد می‌گیرند. خوردن لبوی گرم می‌تواند بافت گلو را در دوران سرماخوردگی تسکین دهد. 

آیا لبو برای درمان سرفه خوب است؟

از آنجاکه واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با گلودرد به مرور پیش‌رفته‌تر می‌شود؛ سلول‌های گلبول سفید با ویروس‌ها مبارزه می‌کنند و بدن برای بیرون راندن این ویروس‌ها و لاشه‌های غیرفعال‌شان از بدن باید مکانیزمی داشته باشد که این مواد از راه دهان دفع شوند. در نتیجه مکانیزم دفاعی سرفه فعال می‌شود تا مخاطی که این سلول‌ها و ویروس‌ها را در بر گرفته است؛ به سمت دهان بالا بیاید و دفع شود. خوردن لبو، سرفه را کمی تسکین می‌دهد و التهاب گلو را کم می‌کند. 

افزایش استقامت بدن در سرماخوردگی با خوردن لبو 

هنگامی‌که شخصی سرما می‌خورد؛ دچار بدن درد شدیدی می‌شود. جسم او جان ندارد؛ بنابراین باید مواد غذایی را بخورد که بنیه او را زیاد کنند. به این منظور می‌توانید به بیمار سرماخورده لبو بدهید. تحقیقات نشان داده که اکسید نیتریک موجود در لبو سبب افزایش جریان خون در عضلات می‌شود. به این ترتیب بیمار سرماخورده می‌تواند بنیه خود را زودتر به دست آورد و به زندگی عادی باز گردد. 

طرز تهیه لبو برای درمان سرماخوردگی

لبو حاوی قند بوده و برای افراد دیابتی گزینه مناسبی به شمار نمی‌آید. بسیاری از افراد برای اینکه لبو طعم بهتری پیدا کند، به آن شکر نیز اضافه می‌کنند اما بهتر است این کار را انجام ندهید. ۳ یا ۴ عدد لبو را در ۴ لیوان آب ریخته و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت با شعله ملایم بپزد. پس از پخت لبوها پوست آنها را گرفته و مصرف نمایید. خوردن لبو، علائم سرماخوردگی را در شما کاهش خواهد داد.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار