موز | موز قهوه ای | موز سبز | موز زرد

خواص انواع موز رنگی | کدام موز را بخوریم سبز ، قهوه ای یا زرد؟

خواص موز در رنگبندی مختلف موجود در بازار را در ادامه بخوانید.

خواص انواع موز رنگی | کدام موز را بخوریم سبز ، قهوه ای یا زرد؟

یکی از میوه های که دارای خاصیت بسیار زیادی برای مصرف کنندگان را در بردارد موز است. موز به سلامت قلبی و عروقی، بهبود سلامت روانی، کمک به افزایش انرژی و ایمنی، پیشگیری از کم‌خونی، جلوگیری از زخم معده و همچنین جلوگیری از دیابت و کوری کمک می کند. موز با وجود مقادیر بسیار بالای پتاسیم، ویتامین‌های A و C و انواع ویتامین B و آهن، یک منبع بسیار مهم برای تامین ریز مغذی‌های مورد نیاز بدن به حساب می‌رود. در بازار انواع مختلفی از رنگبندی موز ها را دیده ایم حال این سوال وجود دارد کدام رنگ موز بهتر است؟  در این مطلب می‌خواهیم با خواص انواع موز برای بدن آشنا شویم برای آشنایی با جایگاه موز در رژیم غذایی این مطلب را تا انتها بخوانید.

خواص موز قهوه ای

موز معمولاً در حالی که هنوز سبز است برداشت می شود. این کمک می کند تا قبل از خرید آنها پخته نشوند.بنابراین ، شما ممکن است موز سبز و زرد را در میوه فروشی ها ببینید. موزهای رسیده دارای خواص بی شماری هستند که در ادامه برخی از این خواص را مرور می کنیم:

_موزهای رسیده تر، خواص ضد سرطانی دارند.

_موزهای رسیده با مشکلات معده مبارزه می کنند.

_اگر عصبی و بی حوصله باشید با مصرف موزهای خال دار می توانید به آرامش برسید.

_موزهای رسیده و قهوه ای برای بانوانی که دردهای قاعدگی شدیدی دارند مفید است.

_اگر دچار بی خوابی شدید، کافیست یک موز رسیده را با شیر گرم مخلوط کرده و میل کنید.

_واکنش های آلرژیک افراد در برابر موزهای قهوه ای بسیار کمتر از موزهای عادی است.

_بسیاری از افراد وقتی موز عادی می خورند دچار یبوست می شوند، اما جالب است بدانید موزهای رسیده تر واکنشی معکوس دارند.

_موزهای رسیده را می توان به عنوان ماسک روی پوست استفاده کرد. ماسک موز ضد لک و مشکلات پوستی است و عوارض مرتبط با بیماری های پوستی را بر طرف می کند.

موز

خواص موز های سبز

موزهای نارس حاوی بیشتر نشاسته هستند که ۷۰ تا ۸۰٪ وزن خشک آنها را تشکیل می دهد.

بخش اعظم آن نشاسته مقاوم است ، که در روده کوچک هضم نمی شود.بنابراین ، این اغلب به عنوان فیبر رژیم غذایی طبقه بندی می شود.

با این حال ، موزها هنگام رسیدن ، نشاسته خود را از دست می دهند. در حین رسیدن ، نشاسته آنها به قندهای ساده (ساکارز ، گلوکز و فروکتوز) تبدیل می شود.جالب اینجاست که موزهای رسیده فقط ۱٪ نشاسته دارند.

موزهای سبز همچنین منبع خوبی از پکتین هستند. این نوع فیبر رژیم غذایی در میوه ها یافت می شود و به آنها کمک می کند شکل ساختاری خود را حفظ کنند. هنگامی که یک موز بیش از حد می شود ، پکتین تجزیه می شود و این باعث می شود میوه نرم و قارچ شود.

نشاسته و پکتین مقاوم در موزهای سبز می توانند از جمله مزایای سلامتی از جمله کنترل قند خون و سلامتی بهتر هضم باشند.

 ارزش غذایی موز سبز و زرد، کدام یک بهتر است؟

موزها میوه هایی بسیار خوشمزه هستند و خوردن آن ها بسیار آسان است. علاوه بر این، آنها غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. بیشتر افراد موز را زمانی که زرد و رسیده است، مصرف می کنند. اما خوردن موز های سبز و نارس نیز ایمن و بی خطر هستند.

تفاوت موز سبز با موزهای زرد

موزها معمولاً به صورت سبز و نارس برداشت می شود. این به این دلیل است، که از رسیدن بیش از حد موز قبل از خرید توسط مشتری جلوگیری شود. علاوه بر تفاوت در رنگ، تفاوت های موز های سبز و زرد شامل موارد زیر هستند:

طعم: موزهای سبز شیرینی کمتری نسبت به موزهای زرد دارند. آن ها مزه ای کاملاً تلخ دارند.

بافت: بافت موزهای سبز محکم تر و سفت تر از موزهای زرد است. بافت آنها گاهی اوقات به صورت موم توصیف می شود.

ترکیب: موزهای سبز، نشاسته بیشتری نسبت به موزهای زرد دارند. با رسیدن موزها و زرد شدن آنها، نشاسته موجود در موز سبز به قند تبدیل می شود.

ترکیب کربوهیدراتی موزها به مرور و به رسیدن آنها، تغییر می کند. موزهای نارس حاوی مقادیر بیشتری نشاسته هستند. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد وزن خشک موزهای نارس، به دلیل محتوای نشاسته موجود در آنها است. بخش اعظمی از نشاسته موجود در موز، نشاسته مقاوم به هضم است که در روده کوچک هضم نمی شود. بنابراین، اغلب به عنوان فیبر در رژیم غذایی طبقه بندی می شود.

موزهای سبز همچنین، منبع خوبی از پکتین هستند. این نوع فیبر رژیم غذایی در میوه ها یافت می شود و به آنها کمک می کند شکل ساختاری خود را حفظ کنند. زمانی که موزها بیش از حد رسیده و کامل می شوند، پکتین تجزیه می شود. این سبب می شود که موز نرم و خمیری شود. پکتین و نشاسته مقاوم در موزهای سبز، می توانند مزایای سلامتی فراوانی از جمله کنترل قند خون و هضم بهتر و سالم تر غذا را با خود به همراه داشته باشند.

موزهای سبز: خوب یا بد؟

موز ها بسیار خوشمزه و آسان برای خوردن هستند.علاوه بر این ، آنها غنی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. بیشتر افراد موز را هنگام زرد و رسیده شدن می خورند ، اما موزهای سبز و غیرماهی نیز از خوردن آنها بی خطر هستند.با این حال ، برخی از افراد از سلیقه و بافت آنها بیزار هستند.

سلامت گوارشی را بهبود می بخشد

مواد مغذی موجود در موزهای سبز نیز ممکن است اثر prebiotic داشته باشند.به جای اینکه در روده شما شکسته شود ، نشاسته مقاوم و پکتین از باکتری های دوستانه موجود در روده شما تغذیه می کنند.

باکتریها این دو نوع فیبر را تخمیر می کنند ، بوتیرات و سایر اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مفید را تولید می کنند.اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ممکن است به مشکلات گوارشی مختلفی کمک کند.علاوه بر این ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها به محافظت در برابر سرطان روده بزرگ کمک می کنند.

موز

برای قند خون شما مفید است

داشتن قند خون بالا یک نگرانی عمده برای سلامتی است.اگر به مرور زمان درمان نشود ، ممکن است منجر به دیابت نوع ۲ شود و خطر سایر مشکلات جدی سلامتی را افزایش می دهد.

هم پکتین و هم نشاسته مقاوم موجود در موزهای سبز ممکن است به کنترل قند خون بعد از غذا کمک کنند.موزهای سبز غیرمذهب نیز از نظر شاخص گلیسمی دارای رتبه پایینی هستند و ارزش آن ۳۰ است. موزهای خوب رسیده حدود ۶۰ دارند.

شاخص گلیسمی میزان سرعت قند خون بعد از خوردن غذا را اندازه می گیرد.مقیاس از ۰ تا ۱۰۰ متغیر است و مقادیر پایین برای کنترل قند خون مفید است.

موزهای سبز عمولاً سالم تلقی می شوند.با این حال ، برخی از گزارش های آنلاین در مورد افرادی که بعد از خوردن آنها احساس ناراحتی می کنند گزارش شده است.این شامل علائم گوارشی مانند نفخ ، گاز و یبوست است.

علاوه بر این ، اگر به لاتکس حساسیت دارید ممکن است مراقب موزهای سبز باشید.آنها حاوی پروتئین هایی هستند که مشابه پروتئین های ایجاد کننده آلرژی در لاتکس هستند ، که ممکن است برای افرادی که حساسیت به لاتکس دارند ، واکنش هایی را ایجاد کنند. این بیماری به عنوان سندرم لاتکس میوه شناخته می شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار