بهترین شغل| آینده ایران

بهترین و مهمترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

در گذشته مشاغل تعداد کمی وجود داشته و ازین منظر تنوع محدودی در تعداد مشاغل بود.

بهترین و مهمترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

اغلب شغل‌ها به طور موروثی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و از پدر به فرزند به ارث می‌رسیدند. در واقع در این حالت، افراد گزینه‌های زیادی برای انتخاب نداشتند. اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی مردم، مشاغل بیشتر و متنوع‌تری ظهور کرد. همین مورد موجب شد تا انتخاب شغل در حال حاضر سخت‌تر از گذشته باشد. در کشورهای در حال توسعه مانند ایران، اغلب افراد درگیر مشکلات اقتصادی بوده و انتخاب شغل مناسب یک نقش اساسی در زندگی آن‌ها ایفا می‌کند.

در این مقاله به بررسی بهترین و پرتقاضاترین مشاغل ایرانی که تا ۱۰ سال آینده خواهان دارند پرداخته می‌شود.  بنابراین این مقاله می‌تواند اطلاعات خوبی در این رابطه به افراد جویای شغل ارائه دهد.

۷ تا از بهترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران

در این بخش به معرفی و توضیح ۷ مورد از  بهترین شغل‌های ۱۰ سال آینده ایران پرداخته می‌شود. باید توجه داشت که تمامی مشاغل گفته شده، می‌توانند یک کسب و کار کوچک و درآمدزا بوده و در موقعیت‌های مناسب، پول و موفقیت‌های بی‌نظیری را برای افراد به ارمغان آورند؛

۱. فعالیت در شبکه‌های مجازی

در طی گذشت سال‌ها و با فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی، افراد بسیاری از سراسر دنیا به این دهکده جهانی پیوسته و از آن استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یک موقعیت بسیار مناسب را برای افراد به وجود آورده‌اند تا کسب و کارهای جدیدی را به منظر ظهور بگذارند. این امر برای افرادی که در زمینه فروش و ارائه محصولات و خدمات فعالیت دارند، بسیار مفید خواهد بود. همچنین کسانی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ کار می‌کنند، شبکه‌های مجازی می‌توانند بسیار درآمدزا باشند.

حضور در فضای مجازی، به عنوان یکی از پرتقاضاترین مشاغل ۱۰ سال آینده ایران، امکان فعالیت‌هایی مانند فریلنسری، تبلیغات و غیره را به وجود می‌آورد. گاهی اوقات با تنها یک تبلیغ کوچک در شبکه‌های اجتماعی می‌توان سود بسیار خوبی کسب کرد.

۲. طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن

یکی دیگر از جذاب‌ترین شغل‌های ۱۰ سال آینده که آینده بسیار روشنی نیز به همراه داشته و همچنین مورد علاقه جمع کثیری از دانشجویان قرار دارد، طراحی سایت و ساخت اپلیکیشن است. طراحی سایت در بستر وب می‌تواند بسیار درآمدزا باشد. طراحان سایت، می‌توانند به صورت فریلنسری و پروژه‌ای کار کرده و یا به استخدام شرکت‌های معتبر درآیند.

همچنین در سال‌های اخیر، افراد زیادی در ایران با تکیه بر ایده‌های خلاقانه خود، اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی راه‌اندازی کرده و راه صد ساله را یک شبه طی کرده‌اند. این افراد توانستند از همین طریق میلیاردها سود بدست آورند. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به اسنپ، تپسی، دیوار، بازار، تلوبیون و غیره اشاره کرد که نمونه‌های موفق ساخت اپلیکیشن بوده و از طریق آن‌ها می‌توان سودآوری این شغل را به دیگران نشان داد. افراد می‌توانند با ایده‌های جذاب و برنامه‌ریزی درست در این زمینه، یک اپلیکیشن کاربردی طراحی کنند و از این طریق برای خود درآمدزایی داشته باشند.

۳. ترید کردن و خرید و فروش سهام در بورس

اصطلاح ترید کردن (Trade) این روزها بسیار باب شده و اغلب افراد آن را شنیده‌اند. ترید به معنی تجارت و بازرگانی بوده و منظور از تریدر، شخصی است که با استفاده از تجارت و داد و ستد برای خود درآمدزایی می‌کند. در حال حاضر با گسترش دنیای ارز دیجیتال یکی از پردرآمدترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران، ترید کردن به حساب می‌آید و در همین حین افراد متعددی از طریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به سودهای بسیاری دست یافته‌اند. برای تریدر بودن باید آموزش‌های مختلفی را گذراند و توصیه می‌شود بدون آگاهی و اطلاعات کافی افراد به کار دست نزنند.

در چند سال گذشته، به علت بالا بودن سودهای بانکی، اغلب ایرانی‌ها اطلاع چندانی از بازارهای مالی و بورس نداشتند. اما با توجه به سیاست‌های جدید بانک مرکزی و کاهش قابل توجه نرخ سود بانکی و در نهایت تعطیل شدن بسیاری از واحدهای تولیدی، حجم نقدینگی موجود در دست مردم به طرز چشمگیری افزایش یافت. افزایش حجم نقدینگی و سقوط ارزش پول ملی موجب شد تا افراد به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، بورس کالا و خرید سکه و ارز روی آورند. با توجه به آمارهای اعلام شده، در طی ۵ سال گذشته رشد بورس ایران در حدود ۲۰۰درصد بوده و این امر می‌تواند آینده درخشان بورس را به نمایش بگذارد.

۴. توریسم و گردشگری

کشور ایران یکی از بهترین و غنی‌ترین کشورها در زمینه بناهای تاریخی، صنایع دستی، آداب و رسوم گوناگون، طبیعت بکر و دیدنی و غیره بوده اما با این حال صنعت گردشگری در آن بسیار ضعیف عمل می‌کند. در طی سال‌های اخیر اما این موضوع مورد استقبال قرار گرفته و رشد داشته است. در واقع یکی از دلایل این استقبال، تحریم‌های سنگین غرب و محروم شدن ایران از درآمدهای نفتی بوده که مسئولین کشور را بر آن داشت تا از طریق صنعت گردشگری ارزآوری کنند. همچنین سقوط ارزش ریال ایران به نسبت دیگر ارزهای خارجی، ایران را به بهشتی برای توریست‌ها تبدیل کرد تا با حداقل هزینه‌ها، یک مسافرت تاریخی بی‌نظیر داشته باشند.

۵. کشاورزی و دامپروری مدرن

کشاورزی و دامپروری مدرن از دیگر گزینه‌های موجود در لیست بهترین و ناب ترین شغل های ۱۰ سال آینده ایران است. در حال حاضر ایران با بحران تولید مواد غذایی روبه‌رو بوده و به علت بی‌توجهی به کشاورزی و دامپروری و عدم استفاده از علم فارغ تحصیلان این حوزه، این بحران جدی‌تر شده است. از دلایل این امر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • افزایش جمعیت کشور
  • تحریم‌های غرب و افزایش نرخ ارز و در نهایت کاهش واردات مواد غذایی و دیگر نهاده‌های کشاورزی
  • بحران جدی کم آبی در ایران
  • ساخت و سازهای غیر اصولی که نتیجه آن افزایش بلاهای طبیعی است.
  • عملکرد پایین کشاورزی و دامپروری به شکل سنتی و قدیمی

همه این موارد دست به دست هم داده تا قیمت اقلام غذایی، افزایش چشمگیری داشته باشد. بنابراین تولید محصولات کشاورزی و دامی به شکل پیشرفته و مدرن به علت کاهش نیاز به واردات، بسیار مورد استقبال قرار گرفته و جزو پرسودترین شغل‌ها برای ۱۰ سال آینده کشور خواهد بود.

۶. برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده وب

با ظهور گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در سال ۱۹۹۵ و گسترش استفاده از اینترنت در داخل ایران، مشاغل بسیاری در کشور ایجاد شد که تا قبل از آن هرگز وجود نداشته‌اند. در این میان برنامه‌نویسی و توسعه وب از جمله مشاغلی بود که در نتیجه پیشرفت تکنولوژی، احساس نیاز به آن بسیار زیاد بوده است. بدون شک در طی سال‌های آینده و با پیشرفت چشم‌گیر علم و تکنولوژی، این شغل جزو شغل‌های برتر مانده و بازار کار بسیار داغ و پردرآمدی خواهند داشت.

۷. طراحان مد و پوشاک

تا همین چند سال گذشته، صنعت پوشاک ایران به علت کیفیت و قیمت نامناسب، جایگاهی در بین مصرف‌کنندگان نداشته و عمده پوشاک در بازار ایران توسط کشورهای چین و ترکیه تأمین می‌شد. با افزایش میزان نرخ ارز و در نهایت چند برابر شدن قیمت پوشاک خارجی و همچنین سخت شدن تجارت با دیگر کشورها به علت تحریم‌های بانکی، خرید پوشاک خارجی برای اکثریت افراد جامعه ناممکن گردید. این مسئله موجب رونق تولید پوشاک داخلی شده و طراحی مد و پوشاک را در در زمره نیازهای شغلی ۱۰ سال آینده ایران قرار داده است.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار