واکسن کرونا|ویروس کووید

اگر فقط 2 دز از واکسن کرونا را تزریق کرده اید، این مطلب را بخوانید

در حال حاضر انواع واکسن های کرونا در جهان عرضه شده و به کمک این واکسن ها مصونیت نسبی نسبت به کووید ۱۹ ایجاد شده است. متاسفانه در این شرایط هنوز گروهی از افراد در مقابل واکسینه شدن مقاومت کرده و این موضوع در حالی است که متخصصین معتقدند حتی تزریق دو دوزواکسن کرونا برای پیشگیری از ابتلا، کافی نیست.

اگر فقط 2 دز از واکسن کرونا را تزریق کرده اید، این مطلب را بخوانید

ویروس کووید طی بیش از دو سال گذشته همواره در حال جهش بوده و هر روز که می گذرد، تهدید نوع جدید دیگری از این بیماری مرگبار افزایش می یابد. بررسی های انجام شده نشان می دهد، سویه های تازه تشکیل شده ویروس کرونا نسبت به نوع اولیه آن هم بسیار قابل انتقال بوده و هم توانایی شکستن سد ایمنی در داخل بدن را دارند. در این میان سوال بسیار مهمی برای بیشتر مردم جهان مطرح شده است که آیا واکسن های فعلی عرضه شده برای کرونا، می توانند از فرد در برابر ابتلا به این بیماری و عفونت ناشی از آن محافظت کنند یا خیر؟

در مطالعه‌ ای جدید، کارشناسان اعلام کرده ‌اند: ویروس کرونا به دلیل جهش های ژنتیکی اخیر خود تغییر کرده و مصونیت ایجاد شده ناشی از عفونت قبلی به دلیل ابتلا به ویروس یا از طریق واکسن کاهش یافته است. این موضوع یک خطر جدی محسوب شده و سلامتی همه مردم، حتی کسانی که واکسینه شده ‌اند را در معرض خطر ابتلای دوباره به بیماری قرار می‌ دهد. این خطر عفونت مجدد با چندین عامل خطر دیگر مانند جذب کم تقویت کننده ها، همراه با تغییرات مهم در سیستم ایمنی افرادی که واکسینه شده اند، همراه است.

رابرت ام. کالیف، کمیسر سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا در این رابطه گفت:مرگ و میر در میان افراد واکسینه شده به دلیل کاهش اثربخشی واکسن‌های کووید و جهش‌های سریع ویروس در حال افزایش است.

در واقع امروزه باید اذعان داشت که تزریق دو دوز واکسن کرونا کافی نبوده و نمی تواند مصونیت لازم را در برابر این ویروس فراهم کند. در این شرایط و در صورت تداوم جهش های دائمی ویروس کرونا، احتمال تکرار سناریو واکسن انفولانزا که نیازمند تجدید هر ساله است، برای واکسن کرونا وجود دارد.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار