بورس تهران|موج جدید تحریم‌ها

موج جدید تحریم‌ها علیه ایران

غربی‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته از اعمال تحریم‎‌های جدید علیه ایران خبر دادند.

موج جدید تحریم‌ها علیه ایران

معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته متعادل و منفی دنبال شد و مجددا شاهد افت شاخص کل در مقابل رشد نماگر هم‌وزن بودیم. 

معاملات سومین هفته آذرماه اما در حالی پایان یافت که شاهد رشد تمامی گزینه‌های سرمایه‌گذاری به غیر از دماسنج اصلی بورس تهران بودیم. برآیند هفتگی تغییرات شاخص کل سهام از افت ۱.۰۳ درصدی حکایت می‌کرد و نماگر هم‌وزن ۰.۹۶ درصد افزایش ارتفاع داد.

در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۳۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. این چهارمین هفته متوال است که شاهد خروج سرمایه‌های خرد از جریان دادوستد سهام هستیم. حقیقی‌ها در تمامی روزهای معاملاتی هفته گذشته فروشنده بودند و در این میان میانگین روزانه خروج پول در هفته منتهی به ۱۶ آذرماه، ۱۶۷ میلیارد تومان برآورد می‌شد.

خودرو در هفته‌ گذشته با رشد ۳.۳ شاخص صدرنشین شد. در این میان بیشترین رشد قیمتی از آن رانا پلاس با افزایش ۶.۶ درصدی معادل ۲۳ میلیون تومان شد. شاهین نیز ۶.۱ درصد در مقیاس هفته گرانتر شد.

رتبه دوم سودده‌ترین بازار در هفته گذشته از آن سکه شد. سکه در این هفته تا مرز ورود به کانال ۱۸ میلیون تومان نیز پیشروی کرده بود اما در ادامه بخشی از این رشد را برگشت و در نهایت با آرام گرفتن در قیمت ۱۷ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان، هفته را با رشد ۰.۴ درصدی به پایان رساند.

رتبه سوم بازار پرسود هفته نیز از آن پادشاه رمزارزها شد. قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد. 

قیمت دلار در هفته گذشته نیز صعودی بود و ۰.۲ درصد افزایش را نشان داد. اسکناس آمریکایی در پایان  هفته به سطح ۳۶ هزار و ۴۶۰ تومان رسید.

با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار؛ معاملات بازار SME فرابورس تسهیل شد، این در حالی‌ است که تاکنون تنها اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی قادر به خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بودند.

وزیر پیشنهادی مسکن: هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریبا دو برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ است.

صورتجلسه الزامات واگذاری ایران خودرو و سایپا: حذف قیمت‌گذاری دستوری تمام محصولات تا پایان سال ۱۴۰۱، تعیین تکلیف عرضه و فروش خارج از قواعد بازار از طریق جبران منابع آن و الزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی: مجوز واگذاری پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا توسط این سازمان صادر شد. 

بر اساس اطلاعیه شرکت فرابورس، حداکثر حجم هر سفارش در نمادهای اوراق درآمد ثابت از دوشنبه ۲۱ آذر از ۵۰ هزار به ۲۰۰ هزار ورقه تغییر می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با صدور حکمی محمد رضوانی‌فر را به سمت معاون وزیر و  رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

رئیس بانک مرکزی: وام قرض‌الحسنه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی و شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش یافت.

رئیس سازمان بورس: مذاکرات سازمان بورس برای تامین سوخت صنایع چه در تابستان و چه زمستان همچنان ادامه دارد تا تولید صنایع متحمل کمترین آسیب را در حوزه تامین برق یا سوخت شوند.

رییس کل بانک مرکزی: تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان تا پایان آبان ماه ۹۰ همت بوده است که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۲۳ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد درباره راهکار دولت برای جلوگیری از کسری بودجه در سال آینده گفت: درآمد دولت از مولدسازی دارایی‌ها سال ۱۴۰۲ چهار برابر امسال خواهد بود که فراتر از خصوصی‌سازی است.

طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در هفته گذشته با  یک صدم درصد اختلاف نسبت به هفته پیش به ۲۰.۸۸ درصد کاهش یافت.

امروز (شنبه ۱۹ آذر) طرح‌های فوق‌العاده فروش برای دو محصول کوییک‌ پلاس اتوماتیک و سایپا ۱۵۱، گروه خودروسازی سایپا آغاز می‌شود.

وزیر صمت: در روزهای گذشته فضایی ایجاد شد مبنی بر اینکه با فرارسیدن زمستان، گاز واحدهای تولیدکننده سیمان قطع و قیمت‌ها افزایشی می‌شود، در حالیکه این موضوع کاملا شایعه است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی: مرحله نخست سود سهام عدالت تا اواسط دی‌ماه و نوبت دیگر تا پایان سال به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

سخنگوی دولت از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت دولت برای جمع‌بندی اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در روز جاری خبر داد.

دولت کانادا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. این تحریم‌ها شامل حال ۲۲ فرد در ایران، از جمله مقامات ارشد قوه قضائیه، زندان‌ها، برخی مقامات و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی می‌شود.‌ 

بریتانیا ۱۰ مقام قضایی در ایران (فعال و سابق) را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر اعلام شده است، تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای ادعا کرد شبکه‌ای شامل ۲۶ شرکت و ۵ فرد را که با دور زدن تحریم‌های نفتی اعمال شده علیه ایران میلیون‌ها دلار درآمد برای نیروی قدس سپاه تولید می‌کرد، در فهرست سیاه تحریمی قرار داده است.

رئیس‌جمهور روسیه: اتخاذ سقف قیمت برای نفت روسیه موجب به صفر رسیدن سرمایه‌گذاری جهانی و در نتیجه افزایش قیمت نفت خواهد شد.

عربستان و چین در پی یک نشست دوجانبه بیانیه ای مشترک صادر کردند. در بخشی از این بیانیه از ایران خواسته شده که در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند.

وزارت دارایی چین روز جمعه در وب‌سایت خود فاش کرد که ۷۵۰ میلیارد ین اوراق قرضه دولتی ویژه را در تلاش برای «تجمیع بودجه و حمایت از توسعه اقتصاد ملی و شرکت‌های اجتماعی» خواهد فروخت.

مقامات چینی روز جمعه گزارش دادند با وجود کاهش اقدامات قرنطینه نسبت به میانگین هفته‌های گذشته تعداد مبتلایان کووید بسیار کمتر بوده است. داده‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که هیچ مورد مرگ و میر جدید مرتبط با ویروس کرونا وجود ندارد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چهل و سومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که روز جمعه در ریاض برگزار شد در اظهاراتی خواستار پایبندی ایران به قوانین بین‌المللی در خصوص پرونده هسته‌ای و اصل حسن همجواری شد.

در نشست مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین امروز در عربستان اعلام شد دو طرف یک شورای سرمایه گذاری و یک مرکز امنیت هسته‌ای ایجاد خواهند کرد.

چین و عربستان سعودی روز جمعه در پی سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به ریاض، بیانیه مشترکی صادر کردند و بر اهمیت ثبات در بازارهای جهانی نفت تاکید کردند و بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه در این زمینه تاکید کردند.

 

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار