پیش بینی هواشناسی

پیش بینی هواشناسی امروز 16 اردیبهشت | وضعیت جوی امروز چطور است؟

پیش بینی هواشناسی برای 16 اردیبهشت 1401

پیش بینی هواشناسی امروز 16 اردیبهشت | وضعیت جوی امروز چطور است؟

پیش بینی هواشناسی یکی از مهم ترین اخبار روزانه است، پیش بینی هواشناسی به کشاورزان در مدیریت بهتر محصولات خود کمک می کند، پیش بینی هواشناسی می توانند به مسافران هشدار ها و وضعیت جوی حاکم بر مقصد را گوش زد نماید. و خیلی از مسائل دیگر که به کمک پیش بینی هواشناسی می تواند بهتر مدیریت شود. ما در سایت خبر ملت به صورت روزانه پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی را قرار می دهیم؛ برای اطلاع از وضعیت جوی امروز با ما همراه باشید.

پیش بینی هواشناسی برای 16 اردیبهشت

پیش‌بینی هواشناسی آسمان برخی استانها را قسمتی ابری و غبار صبحگاهی ابری‌ دانست. پیش‌بینی هواشناسی استانها اعلام شد. پیش‌بینی هواشناسی کشور وضعیت هوای تعدادی از استان‌های کشور در سیزدهم اردیبهشت‌ماه را اعلام کرد. جزئیات پیش‌بینی هواشناسی استانها را در ادامه بخوانید.

 

 

پنجشنبه(۱۵ اردیبهشت ماه) با نفوذ سامانه بارشی به غرب کشور در مناطقی از نوار غربی، نوار شمالی و استان‌های واقع در مرکز و جنوب کشور رگبار پراکنده، رعدوبرق گاهی وزش باد شدید همراه با گردوخاک رخ می‌دهد. در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی در قزوین، البرز و تهران همچنین در استان مرکزی و غرب اصفهان رگبارو رعدوبرق شدید با احتمال تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی افزود: امروز به سبب افزایش وزش باد و خیزش گردوخاک روی کشور عراق و انتقال آن به نوار غربی کشور کاهش کیفیت هوا و دید افقی در غرب و شمال غرب کشور انتظار می‌رود. جمعه و شنبه( ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه) این سامانه در کل کشور فعال است.

وی با اشاره به مواج شدن دریای خزر گفت: با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر بارش باران همراه با کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر رخ می‌دهد و دریای خزر نیز در این دو روز مواج است.

در جنوب غرب مقدار بارش در دامنه های زاگرس افزایش می‌یابد. ضیاییان اضافه کرد: همچنین در جنوب غرب مقدار بارش در دامنه های زاگرس افزایش می‌یابد و در جنوب، شرق و جنوب شرق کشور بارش پراکنده گاهی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک رخ می‌دهد. در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل ارتفاعات البرز مرکزی در قزوین و البرز و در استان‌های چهارمحال وبختیاری و کهگیلویه وبویر احمد رگبارورعدوبرق شدید با احتمال تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی در ادامه گفت: طی این دو روز آسمان در دامنه‌های جنوبی البرز، غرب و جنوب غرب غبارآلود است. همچنین روز جمعه شمال خلیج فارس واقع در سواحل استان بوشهر رگبار و رعدوبرق رخ می‌دهد و دریا مواج و متلاطم است. یکشنبه( ۱۸ اردیبهشت ماه) گستره بارش در نوار شمالی کشور خواهد بود. در مرکز، جنوب، شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گردو خاک قابل انتظار است و این سامانه بتدریج از کشور خارج خواهد شد.

ضیاییان در پایان اظهار کرد: دوشنبه( ۱۹ اردیبهشت ماه) در مناطقی از شمال غرب و شمال شرق رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد و در دامنه های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز و تهران وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. همچنین خلیج فارس مواج است.

ضیاییان در پایان گفت: امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) شهرکرد با کمینه دمای ۷ درجه سانتیگراد و فردا (۱۶ اردیبهشت‌ماه) شهر کرد و همدان با کمینه دمای ۶ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور لقب می‌گیرند و امروز و فردا اهواز با بیشینه دمای ۴۱ و ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور است.

پیش بینی هواشناسی به چه معنا است؟

در روش پیش‌بینی آب و هوای عددی (NWP) از مدل‌های ریاضی جو و اقیانوس‌ها استفاده می‌کنند تا شرایط آب و هوایی را براساس شرایط جوی کنونی پیش‌بینی کنند. اگرچه این روش برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ بکار گرفته شد، اما تا زمان ظهور شبیه‌سازی رایانه ای در دهه ۵۰ روش پیش‌بینی عددی آب و هوا نتوانست نتایج واقع گرایانه و قابل قبولی را کسب کند. تعدادی از مدل‌های پیش‌بینی جهانی و منطقه ای در کشورهای مختلف در سراسر جهان در حال اجرا هستند، با استفاده از مشاهدات آب و هوایی فعلی از رادیوسوندها، ماهواره‌های هواشناسی و سیستم‌های مشاهده دیگر به عنوان ورودی استفاده می‌کنند.

مدل‌های ریاضی براساس همان اصول فیزیکی می‌توانند برای تولید پیش‌بینی‌های آب و هوایی کوتاه‌مدت یا پیش‌بینی‌های بلند مدت آب و هوایی استفاده شوند که از پیش‌بینی‌های بلند مدت آب و هوایی به‌طور گسترده برای درک و پیش‌بینی تغییرات اقلیم استفاده می‌شود. پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مدل‌های منطقه‌ای باعث بهبود قابل توجهی در پیش‌بینی گردباد استوایی و پیش‌بینی‌های مربوط به کیفیت هوا را شده‌است. با این حال، مدل‌های جوی عملکرد بسیار کمی در فرایندهای انتقالی که در یک منطقه نسبتاً محدود مانند آتش‌سوزی رخ می‌دهند، دارند.

استفاده از مجموعه داده‌های گسترده و انجام محاسبات پیچیده که برای پیش‌بینی آب و هوای عددی مدرن لازم است، نیازمند برخی از قدرتمندترین ابر رایانه‌های جهان است. حتی با افزایش قدرت ابر رایانه‌ها، مهارت پیش‌بینی مدل‌های هواشناسی عددی فقط در حدود شش روز گسترش می‌یابد.

عوامل مؤثر بر صحت پیش‌بینی‌های عددی شامل چگالی و کیفیت مشاهدات مورد استفاده به عنوان ورودی پیش‌بینی‌ها، همراه با نقص در مدل‌های عددی باعث بوجود آمدن تکنیک‌های پس از پردازش مانند آمار خروجی مدل (MOS) به منظور کاهش خطا در پیش‌بینی‌های عددی توسعه یافته‌اند.

یک مشکل اساسی تر در ماهیت بی نظمی در معادلات دیفرانسیل جزئی حاکم بر جو است. حل این معادلات به‌طور دقیق غیرممکن است و خطاهای کوچک با گذشت زمان (دوبرابر شدن در هر پنج روز) افزایش می‌یابد. درک فعلی این است که این رفتار نامنظم پیش‌بینی‌های دقیق را حتی با داده‌های ورودی دقیق و یک مدل بی عیب و نقص را به حدود ۱۴ روز محدود می‌کند. علاوه بر این، معادلات دیفرانسیل جزئی استفاده شده در مدل باید با پارامترهای تابش خورشیدی، فرایندهای مرطوب (ابرها و بارش)، تبادل گرما، خاک، پوشش گیاهی، آبهای سطحی و تأثیرات زمین تکمیل شود. در تلاش برای تعیین کمیت مقدار زیادی از عدم قطعیت ذاتی در پیش‌بینی‌های عددی، از دهه ۱۹۹۰ پیش‌بینی‌های گروهی برای کمک به سنجش اعتماد در پیش‌بینی و به دست آوردن نتایج مفید بیشتر در آینده مورد استفاده قرار گرفته است. این رویکرد پیش‌بینی‌های متعدد ایجاد شده توسط یک مدل پیش‌بینی مجزا یا مدل‌های چندگانه را تجزیه و تحلیل می‌کند.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار