تصادف | خسارت های تصادف | تصادف وحشتناک | نداشتن گواهینامه در تصادف

تصادف بدون گواهینامه، قتل عمد محسوب میشه؟ | مجازات تصادف بدون گواهینامه چیه؟ + فیلم

این سوال که آیا تصادف در حین رانندگی اگر فاقد گواهینامه باشیم قتل عمد است یا خیر ممکن است ذهن خیلی از افراد را مشغول کرده باشد که در ادامه آن را بررسی میکنیم!

تصادف بدون گواهینامه، قتل عمد محسوب میشه؟ | مجازات تصادف بدون گواهینامه چیه؟ + فیلم

برای رانندگی با هر گونه وسیله نقلیه ، گواهی نامه مربوط به آن وسیله نقلیه را نیاز داریم. این تصور که اگر در تصادف گواهینامه نداشته باشیم ، در صورتی که تصادف مرگبار باشد قتل عمد است و درغیر این صورت از مزایای استفاده از بیمه برای دیه و غرامت محروم می شویم باوری غلط است. در ادامه شما را بیشتر با نکات تصادف بدون گواهینامه آشنا می کنیم.

*در انتهای این مطلب از سایت ویکی گردی فیلمی از توضیحات در مورد نداشتن گواهینامه در حال تصادف را برایتان قرار داده ایم.

به نقل از خبرنگاری مهر، برای رانندگی در سطح شهر و جاده باید حتماً مجوزی قانونی تحت عنوان گواهینامه رانندگی داشت و برابر با ماده ۲۶ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، هر کس بخواهد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی نماید باید گواهی نامه متناسب رانندگی با آن وسیله نقلیه را دارا باشد با متخلفان برابر قوانین و مقررات رفتار می‌شود.

تصادف بدون گواهینامه

در خبری که چند روز گذشته در این خبرگزاری منتشر شد به مجازات رانندگی بدون گواهینامه پرداختیم و اینجا به دنبال بررسی این موضوع هستیم که در صورت تصادف بدون گواهینامه فرد خاطی چه مجازات و جریمه ای را باید بپردازد.

برابر با ماده ۳۳ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، هر کس رانندگی تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی در راه‌ها و شهرها را برعهده داشته باشد باید مجوز لازم را در شهرها از شهرداری و در جاده‌ها از وزارت راه دریافت کند.

در صورت وقوع حادثه اگر یکی از طرفین تصادف، فاقد گواهینامه باشد، افسر کارشناس راهنمایی و رانندگی کروکی را به صورت غیر سازشی ترسیم می‌کند و راننده‌ای که فاقد گواهینامه است به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

در صورتی که راننده، غیر مقصر، فاقد گواهینامه باشد پس از سیر مراحل قضائی در خصوص نداشتن گواهینامه به شرکت بیمه مراجعه می‌کند و خسارت خود را از شخص مقصر دریافت می‌کند اما اگر مقصر حادثه فاقد گواهینامه راهنمایی و رانندگی، باشد خسارت از طریق بیمه وی به فرد غیر مقصر پرداخت می‌شود و پس از آن شرکت‌های بیمه می‌توانند به فرد مقصر فاقد گواهینامه مراجعه کرده و هزینه‌هایی که به زیان دیده پرداخت کرده‌اند را از مقصر حادثه دریافت کنند.

تصادف بدون گواهینامه

اما گاهی اوقات نیز ممکن است بر اثر تصادف فردی جان خود را از دست بدهد و فوت کند و در صورت تصادف منجر به فوت بدون گواهینامه برخلاف باور جامعه هیچ قتل عمدی رخ نداده است.

در توضیح باید گفت برخلاف آنچه در جامعه رایج شده است تصادف منجر به فوت در صورت نداشتن گواهینامه، قتل عمد نیست و متأسفانه این فرهنگ غلط در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است که هر فردی بدون گواهینامه تصادف کند و شخص در تصادف فوت کند مرتکب قتل عمد شده است اما باید گفت اگر به دلیل نداشتن گواهینامه تصادفی رخ دهد و شخص مقابل فوت کند فرد مقصر از ۶ ماه تا ۳ سال حبس و پرداخت دیه محکوم می‌شود که در این صورت بیمه دیه را پرداخت و سپس از راننده مقصر آن را دریافت می‌کند همچنین دادگاه می‌تواند فرد مقصر را تا ۵ سال از رانندگی محروم کند.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم زیر را تماشا کنید

برای تماشای فیلم زیر فیلتر شکن خود را خاموش کنید

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار