سربازی| حقوق سربازی| معافیت سربازی

معافیت سربازی با خالکوبی؟! | فهرست بیماری‌هایی که منجر به معافیت سربازی می‌شود

تازه ترین قوانین معافیت‌های پزشکی سربازی را بخوانید.

معافیت سربازی با خالکوبی؟! | فهرست بیماری‌هایی که منجر به معافیت سربازی می‌شود

سربازی یا اجباری به دوره خدمت ضروری نظامی در ایران گفته می شود. سربازی از قبل انقلاب وجود داشته و طول مدت آن از 18 ماه تا 24 ماه متغیر است. حقوق سربازی در سالهای اخیر با افزایش مواجه شده است. به تازگی اعلام شده که به سربازان حدود چهار میلیون تومان حقوق سربازی پرداخت می‌شود.

سردار تقی مهر، رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی درباره معافیت های پزشکی سربازی توضیحاتی ارائه داد.

بخشی از سخنان سردار تقی مهر درباره معافیت پزشکی با خالکوبی است که برخی رسانه ها نوشته اند در این گفتگو عنوان کرده افرادی که روی گردن خود خالکوبی دارند از سربازی معاف می شوند.

کدام بیماری‌ها باعث معافیت سربازی می‌شوند؟

یکی از راه های معافیت از خدمت سربازی معافیت پزشکی است که بسیاری هم با توجه به مشکلات جسمی و روانی که دارند از این معافیت استفاده میکنند اما چند نکته در این مورد قابل تامل است و آن این است که معافیت های پزشکی معمولا در حین تحصیل قابل اقدام کردن نیست و بر اساس مدرک تحصیلی بیماری جز معافیت ممکن است قرار نگیرد.

برای مثال زمانی که شما دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستید و چشمتان ضعیف است برای معاف شدن از خدمت نمره چشم زیر ۸ قابل قبول نخواهد بود این در حالی است که افرادی با مدرک تحصیلی کمتر از کارشناسی میتوانند با ضعیفی نمره ۶ از خدمت سربازی معاف شوند.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است محدودیت های بعد از گرفتن معافیت پزشکی میباشد که فرد با آن مواجه خواهد شد و مهم ترین محدودیت استخدام در ارگان های دولتی و نظامی است البته صرفا داشتن بیماری موجب عدم استخدام نخواهد شد و حتما باید آیین نامه استخدامی آن ارگان مشخص بررسی شود.

بیماری های اعصاب و روان و مغز اعصاب نه تنها محدودیت های استخدامی ایجاد میکند بلکه در مواردی همچون دریافت و تمدید گواهینامه رانندگی،مجوز و پروانه کسب کار میتواند برایتان مشکل ساز شود.پس قبل از هرگونه اقدام برای دریافت معافیت پزشکی باید بررسی های کامل تبعات بعد از آن را انجام داده باشید.

بیماری های مرسومی همچون صرع یا تشنج،میگرن،عدم تعادل حرکتی،بیماری های اعصاب و روان همچون وسواس،استرس و اضطراب،افسردگی و دوقطبی از جمله بیماری هایی است که پزشکان در خصوص معاف شدن فرد در مورد آن جلسه می گذارند و شرایط لازم را بررسی می کنند. 

از نظر زمانی بین ۶ ماه تا ۱ سال گرفتن معافیت های این بخش ها ممکن است طول بکشد و بیشترین محدودیت ها را نیز دارند.درکل پیشنهاد میشود سراغ گرفتن معافیت این بخش ها نروید.

بیماری های مربوط به استخوان و اسکلت تمام اسکلت بدن را شامل میشود از مشکلات مفصلی و استخوانی گرفته تا حتی زانو پرانتزی و دفورمیتی مچ پا و بدلیل وسعت و تعدد بیماری هایی که در این بخش وجود دارد روزانه افراد زیادی برای دریافت معافیت های پزشکی این بخش اقدام میکنند.

سربازی

در رابطه با دهان و دندان قوانین کمی تغییر کرده است و قوانینی همچون نداشتن تعداد مشخصی دندان برای معافیت دیگر وجود ندارد و در حال حاضر مشکل در هنگام صحبت کردن،سوتغذیه،مشکل در بلع غذا و ایجاد صورت نامتقارن به دلیل وجود تومورهای خوش خیم و بدخیم از ملاک های معافیت در این بخش میباشد.

تقریبا میتوان گفت بیشترین مراجعه برای دریافت معافیت های پزشکی در رابطه با چشم است و دلیل آن هم مشخص است چون ضعیفی چشم تنها بصورت ارثی و ژنتیکی نیست و در اغلب افراد اکتسابی است.این مورد به هیچ عنوان در حین تحصیل قابل بررسی نمیباشد و مدرک تحصیلی تاثیر مستقیم در رای شورای پزشکی دارد.

بخش یازدهم آیین نامه های پزشکی سازمان نظام وظیفه در ۳۸ بند بطور کامل و جامع به این بخش پرداخته است و تمامی بیماری هایی که موجب اختلال عملکردی کلیه،مثانه و سیستم ادراری و تناسلی به دلیل انسداد یا عفونت شود میتواند معافیت را در پی داشته باشد.

همچنین بیماری هایی همچون واریکوسل و فقدان بیضه در این بخض قرار دارد که البته چون در اغلب موارد قابل درمان است رای شورای پزشکی بعد از عمل صادر میشود.طبق موارد گفته شده اگر درد دارید یا دچار اختلال هستید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از انجام سونوگرافی تشخیص لازم جهت درمان و معافیت پزشکی انجام شود. در ادامه مقاله لیست بیماری های معافیت پزشکی نظام وظیفه به سراغ نحوه درخواست معافیت پزشکی می رویم…

نحوه درخواست معافیت پزشکی سربازی

برای درخواست معافیت پزشکی اولین اقدام مراجعه به پلیس+۱۰ میباشد.پس از آنکه فرم های مشخص دریافت شد مرحله بعدی تایید بیماری و درخواست تشکیل شورای پزشکی توسط پزشک معتمد است.بعد از این درخواست معمولا کمتر از یک زمان خواهد برد تا شورای پزشکی تشکیل شود.

در مرحله بعد رای شورا به کمیسیون پزشکی سازمان نظام وظیفه عمومی ارسال میشود معمولا یک ماه بعد از شورای پزشکی کمیسیون تشکیل خواهد شد.کمیسیون پزشکی در واقع مرحله نهایی و ابلاغ رای سازمان نظام وظیفه میباشد البته یک بار فرصت اعتراض و رفتن به شورای عالی برایتان وجود دارد.

در صورتی که تمامی مراحل طی شود و رای پزشک مساعد باشد شما کافیست تعرفه کارت پایان خدمت را پرداخت کنید و ظرف ۴۵ روز آینده منتظر دریافت کارت پایان خدمت باشید.

معافیت سربازی

معافیت پزشکی حین خدمت سربازی چگونه است؟

نحوه معافیت پزشکی و تشکیل شورای پزشکی و در نهایت تایید یا رد معافیت مشمول قبل یا حین خدمت سربازی تفاوت چندانی ندارد و تنها در اقدام اولیه برای معافیت تفاوت هایی وجود دارد.

شخصی که در حین خدمت سربازی است یا سرباز فراری میباشد برای دریافت معافیت پزشکی نیازی نیست به پلیس+۱۰ مراجعه کند.لازم است توسط بهداری یگان بیماری او تایید شود و با گواهی یگان تحت عنوان نامه اعزام به بیمارستان زیرمجموعه یگان خدمت مراجعه کند.

بعنوان مثال شخصی که سرباز ارتش هست نمیتواند تاییدیه معافیت از سپاه بگیرد و حتما باید زیرنظر بیمارستان های علوم پزشکی ارتش بررسی شود.پس از این مرحله چه معاف شود و چه معافیت خدمات رزمی صادر شود و یا دوره استعلاجی و معافیت موقت صادر شود نامه از بیمارستان به یگان ارسال میشود و مشول با تاییدیه یگان دستور العمل را اجرا میکند.

ممکن است فردی که برای معافیت پزشکی اقدام میکند به دلیل مادرزادی بودن بیماری ی تحت درمان بودن دارای مدارم مستند درمانی،بستری یا حتی جراحی باشد و ممکن هم است بدلیل اتفاق ناگهانی دچار بیماری شده باشد.

در هرصورت فردیکه دارای مدارک مستند است قاعدتا مسیر ساده تر و کوتاه تری را برای معافیت طی میکند و اگر فردی تا به امروز مدرکی ندارد دلیل نمیشود شامل معافیت پزشکی نباشد.

از نظر نحوه رسیدگی هم حداقل دو گروه از پزشکان متخصص نوع بیماری و اختلال عملکردی همچنین آیین نامه اجرایی در رابطه با آن بیماری را بررسی خواهند کرد پس هیچ جای نگرانی برای اعلام رای غلط وجود ندارد حتی برای احترام به حقوق مشمول فرصت اعتراض و بررسی دوباره پرونده توسط پزشکی دیگر نیز وجود دارد.

میتوان بطور حتم گفت فردی که پس از چند مرحله شورای پزشکی و کمیسیون معاف نمیشود و حتی توسط شورای عالی که حتی ممکن است در استانی دیگر برگزار شود رد میشود شامل معافیت نبوده است و بی عدالتی در حق او انجم نشده.

 

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار