رتبه بندی معلمان | طرح رتبه بندی معلمان

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | کام معلمان شیرین می شود؟

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس خبر داد؛ آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان از کمیته تدوین آیین نامه به هیأت دولت ارجاع شد.

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | کام معلمان شیرین می شود؟

طرح رتبه بندی معلمان از مهم ترین موضوعاتی است که با هدف ارتقا بخشیدن به شایستگی حرفه ای معلمان اجرایی شده است. تدوین طرح رتبه بندی معلمان مدت زیادی زمان برده و در آذر ماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد. طرح رتبه بندی معلمان در اواخر آبان سال گذشته بعد از دو ماه بررسی کردن، بالاخره تصویب شد. رتبه بندی معلمان می تواند به بالا بردن انگیزه معلمان و افزایش بازدهی آن ها کمک نماید. در ادامه جدیدترین اخبار از رتبه بندی معلمان را مشاهده می کنیم.

خبر مهم درباره آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از ارجاع «آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان» از کمیته تدوین آیین نامه به هیأت دولت خبر داد و گفت: از هیأت دولت انتظار داریم هرچه سریع‌تر تصویب آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان را در دستور کار خود قرار داده تا در هفته معلم کام معلمان شیرین شود.

 مهدی اسماعیلی درباره آخرین وضعیت قانون رتبه بندی معلمان، توضیح داد: این قانون حقیقتا گام مهمی برای ارتقای نظام آموزشی در کشور است و مجلس یازدهم بعد از سال‌ها انتظار با عزم جدی به موضوع ورود پیدا کرد و انتظار داریم امروز که مجلس کار خود را تمام کرد، دولت نیز این موضوع را در اولویت خود قرار داده و سریعا اجرایی کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو تن از نمایندگان از اعضای کمیسیون آموزش در کمیته تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان حضور داشتند، فرصت مناسبی بود که بتوانند بسیاری از درخواست‌‎ها و نقطه نظرات معلمان را درخصوص آیین نامه اجرایی این قانون منعکس نمایند به طوری که این آیین نامه اجرایی حدود ۲۵ مرتبه ویرایش شد امیدواریم این آیین نامه درمسیر تکمیلی واجرایی خویش بتواند تاحدودی رضایت مندی معلمان را فراهم سازد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش ما به عنوان نمایندگان مردم این بود که مطالبات معلمان را در آیین نامه اجرایی لحاظ کنیم، ادامه داد: در حال حاضر کار تدوین آیین نامه اجرایی در کمیته تدوین آیین نامه به پایان رسیده و نسخه نهایی آیین نامه به هیأت دولت ارجاع شده است.

اسماعیلی یادآور شد: قرار است سازمان‌هایی همچون سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و سایر نهاد‌های تخصصی و کارشناسی دولت در رابطه با نسخه نهایی آیین نامه اجرایی اظهار نظر کارشناسی داشته باشند و نهایتا آیین نامه برای تصویب به صحن هیأت دولت ارجاع شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: انتظار داریم بخش‌های مختلف دولت هرچه سریع‌تر اظهار نظر کارشناسی خود را انجام داده تا در هفته معلم با نهایی شدن آیین نامه اجرایی، قانون رتبه بندی در مسیر اجرایی خود قرار گیرد و کام معلمان شیرین شود.

آخرین خبرها از لایحه رتبه بندی معلمان از زبان سخنگوی شورای نگهبان


این شرط از رتبه بندی معلمان حذف شد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با اشاره به طی شدن مراحل نهایی تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: این آیین نامه در حال حاضر در کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش متشکل از وزیر، معاونان و مدیران وزارتخانه، سازمان استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه و دو نفر از نمایندگان آقایان مهدی اسماعیلی و محمد وحیدی به عنوان نماینده کمیسیون آموزش تشکیل جلسه می‌دهد.

وی ادامه داد: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است.

نماینده تبریز در مجلس یادآور شد: یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

منادی سفیدان با استناد به استعلامی که از معاونت قوانین مجلس گرفته شد، گفت: معاونت قوانین مجلس نیز تأکید داشت باید این مدارک جدید معلمان اعمال شود.

وی یادآور شد: همچنین بسیاری از موارد جزئی مد نظر معلمان نیز در آیین نامه مورد توجه قرار گرفت و انتظار داریم نهایتا یک آیین نامه کامل و جامع با لحاظ کامل منافع معلمان تدوین و روانه صحن هیئت دولت شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اضافه کرد: تلاش ما این بود در طول زمان تدوین آیین نامه اجرایی نقطه نظرات معلمان را منتقل کنیم تا آیین نامه‌ای خوب و به نفع معلم تدوین شود و انتظار داریم آیین نامه تدوین شده هرچه سریع‌تر به تصویب دولت برسد و قانون رتبه بندی معلمان وارد فاز اجرایی شود.

تمایل به بازنشستگی با اجرای رتبه بندی معلمان

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان پس از تصویب نهایی در مجلس، توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به هیئت دولت ارسال شد.

فوق‌العاده رتبه‌بندی موضوع این قانون، از تاریخ  ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال می‌شود و معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند.

فرایند ۱۰ ساله تصویب رتبه‌بندی معلمان موجب آن شده است تا بسیاری از افراد در آستانه بازنشستگی به امید رتبه‌بندی، بازنشستگی‌ خود را به تعویق بیندازند!

این موضوع از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم مورد استقبال قرار می‌گرفت و به آن، به چشم فرصتی برای جبران بخشی از کمبود شدید معلم نگریسته می‌شد! حتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌های مطبوعاتی بارها از معلمانی که سال آخر خدمت بودند، می‌خواستند بازنشستگی خود را برای بهره‌مندی از رتبه‌بندی به تعویق بیندازند تا بخشی از کسری معلمان نیز از این طریق جبران شود.

در شرایطی که سرانجام رتبه‌بندی معلمان پس از کش و قوس‌های فراوان به ایستگاه آخر خود رسیده است و تا مهر امسال، احکام معلمان براساس رتبه‌بندی صادر خواهد شد، نگرانی از بازنشستگی گسترده معلمانی که تاکنون برای بهره‌مندی از رتبه‌بندی این فرآیند را به تاخیر انداخته بودند، به شکل جدی در این شرایط کمبود شدید معلم، جدی‌تر از گذشته مطرح شده است.

در کنار تمام این چالش‌ها و بحران جدی کمبود معلم، سالانه ۱۰ هزار نیرو به مدارس غیردولتی اعزام می‌شوند همچنین ۳۰۰ نیرو به مجلس و ۳ هزار نفر در سایر وزارتخانه‌ها و ادارات حضور دارند به علاوه تأمین نیروی مورد نیاز مجتمع‌های ورزشی، دارالقرآن‌ها و... از میان نیروهای موجود در مدارس است؛ در این میان آموزش و پرورش برای جبران کمبود شدید معلم، تمام راه‌حل‌های مطرح را به کار برده است از تاخیر در بازنشستگی معلمان، رساندن جمعیت کلاس‌های درس مدارس دولتی به بیش از ۴۰ نفر، دعوت از بازنشستگان برای تدریس و...

در شرایطی که نمایندگان مجلس در جریان تصویب بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند تا بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد، باید دید با اجرای رتبه‌بندی معلمان، تمایل آنها به تاخیر در بازنشستگی چگونه خواهد بود!

حسین خنیفر؛ رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره راهکار جبران کمبود شدید معلم که مهر امسال باز هم گریبانگیر آموزش و پرورش خواهد بود گفت: طرح "سه به اضافه یک" را در نظر داریم یعنی "دانشجو معلمانی" که سه سال تحصیل کرده‌اند می‌توانند استخدام شده و به عنوان معلم به کلاس درس بروند و یک سال باقی مانده دوران تحصیل خود را در ایام پایانی هفته در کلاس‌های درس دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

وی ادامه داد: طرح "سه به اضافه یک" پیشنهاد شده و در ماه‌های آینده درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد؛ با مرکز منابع انسانی جلسات هماهنگی را برگزار کردیم و مقرر شد این طرح به صورت پروژه در آموزش و پرورش تعریف شود البته برای "دانشجو معلمان" اجباری نیست و افرادی که تمایل دارند بعد از اتمام ۶ ترم می‌توانند وارد مدارس شوند و در کنار آن دو ترم باقی مانده را سپری کنند، این طرح باعث می‌شود که ۲۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش اضافه شوند و دانشگاه فرهنگیان هم ظرفیت خالی برای پذیرش ۲۰ هزار دانشجوی جدید داشته باشد.

با این حال مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع و مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تاکنون درباره این موضوع و راهکارهای احتمالی برای آن سخن نگفته‌اند.

رتبه بندی معلمان

اعلام ملاک های اصلی در اجرای رتبه بندی معلمان

بر اساس قانون رتبه‌بندی، معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌ها را کسب کرده‌اند، هر سه سال یک‌بار مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از همان طرح‌های بلاتکلیف مانده و پر بحث در نظام تعلیم و تربیت است که هرچند در سند بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین در مورد آن صحبت شده است اما از طرح موضوع تا اجرا، مسیری ۱۰ ساله طی شد تا رتبه‌بندی معلمان بعد از توقف در ایستگاه‌های پاستور و بهارستان سرانجام برای معلمان به سرانجام برسد و آنطور که شواهد و اظهارات مسئولان آموزش و پرورش نشان می‌دهد، از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ قابلیت اجرا دارد.

طرحی که بعد از کش و قوس فراوان میان شورای نگهبان و مجلس، سرانجام در اسفند ماه تصویب و به قانون تبدیل شد، بر این اساس ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ این قانون را برای اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد؛ وزارت آموزش و پرورش هم موظف است تا ضمن تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورد.

آموزش وپرورش اخیرا آیین‌نامه نظام رتبه بندی فرهنگیان را تدوین کرده است و عباس نجار سرپرست مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری این وزارتخانه مدعی شد که در تدوین آیین‌نامه مشارکت نمایندگان و معلمان را داشتیم.

ملاک‌های اصلی در رتبه‌بندی معلمان چیست؟

آنطور که آیین‌نامه تدوین شده آموزش و پرورش نشان می‌دهد، معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، رفتار احترام‌آمیز با دانش‌آموزان و اولیا، تعهد سازمانی و...با ۳۰۰ امتیاز تاثیر بسزایی در افزایش رتبه معلمان دارد، بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی با حداکثر ۷۵ امتیاز، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد با حدکثر امتیاز ۳۰، تالیف کتاب و مقاله با حداکثر امتیاز ۲۰ و ... قرار می‌گیرد.

با وجود تمام بحث و بررسی‌هایی که بر سر نحوه، زمان و چگونگی اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان وجود داشت، نسخه نهایی از آیین‌نامه اجرایی رتبه بندی معلمان عوامل موثر در این کار را شامل شایستگی عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه در نظر گرفته است.

هر رتبه بندی معلمان چه امتیازی نیاز دارد؟

با این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شود که برای دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها به جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

البته وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی برای دریافت مدارک و مستندات معلمان هم اقدام کند و داده‌های دریافت شده در این سامانه به طور شفاف قابل رصد باشد.

رتبه‌بندی معلمان فقط مسیر صعودی ندارد

با توجه به قوانین وضع شده برای قانون رتبه‌بندی معلمان، معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون را کسب کرده‌اند، هر سه سال یک‌بار مجددا طبق ضوابط این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش وپرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد.

علاوه بر این موضوع به طور کلی اجرای نظام رتبه‌بندی دو سال بعد از اجرا مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین و تاثیر بر کیفیت نظام تعلیم و تربیت مورد بررسی و در صورت نیاز بازنگری می‌شود.

  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار