پرداخت‌نشدن حق عائله‌مندی به زنان کارمند؛ مسئولیت نفقه برعهده مردان ملازمه فقهی ندارد

بنا به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث اینکه که نفقه بر عهده مرد است، هیچ ملازمه فقهی ندارد که امتیازات حقوقی زنان کارمند از آن‌ها سلب شود.

 پرداخت‌نشدن حق عائله‌مندی به زنان کارمند؛ مسئولیت نفقه برعهده مردان ملازمه فقهی ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم سالروز بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی که امروز با عنوان «رویان برای ایران جوان» برگزار شد، گفت: دیدار مقام معظم رهبری از پژوهشگاه رویان نشان از حکیم و فرزانه بودن ایشان دارد. این‌ مرکز با حمایت ایشان و تلاش‌های دانشمندانی همچون مرحوم کاظمی آشتیانی راه‌اندازی شده است.

وی‌  افزود: فعالیت پژوهشگاه رویان هم‌ علمی و هم فرهنگی است؛ چراکه «رویان» نهاد اثربخش فرهنگی است و باید به این موضوع به خوبی پرداخت. خدا را شاکریم که جهاددانشگاهی با وزارت علوم ادغام نشد. علت موفقیت جهاددانشگاهی این است که مجموعه نخبگانی مردمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تقسیم‌بندی علوم به صورت علوم بنیادی و کاربردی، گفت: امتیازی ‌که جهاددانشگاهی دارد، این‌ است که از بدو تاسیس تاکنون توانسته بین طرح‌های بنیادین و کاربردی هم‌افزایی ایجاد کند. امروز می‌توان از جهاددانشگاهی نظریه مدیریت دانش استخراج کرد.

وی با بیان اینکه نهادهای مختلف نیازمند یک‌ سند راهبری هستند، تصریح کرد: پژوهشگاه رویان نیز باید سند راهبری داشته باشد که مصوب و ابلاغ شود.

خسروپناه در مورد موضوع پرداخت نشدن حق عائله‌مندی به زنان کارمند، گفت: این‌بحث که نفقه بر عهده مرد است، هیچ ملازمه فقهی ندارد که امتیازات حقوقی زنان کارمند از آن‌ها سلب شود. این سؤال مطرح می‌شود که اگر این‌حقوق از بانوان سلب شود، آیا به حقوق زن‌ضرر وارد می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که این ضرر قطعاً وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر حقوق اعتباری اجتماعی از بانوانی ‌که مشغول کار هستند، سلب شود، به شخصیت بانوان و تحکیم خانواده ضرر وارد می‌کند. لذا باید در این رابطه با مبانی فقهی موجود نسبت به رفع مشکلات اقدام‌ کرد. مدیران باید به بانوان شاغل به کار به عنوان رکن خانواده نگاه کنند، نه یک‌ کارمند. باید مدیران را تشویق کنیم که نسبت به بانوان نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

 

منبع: ایسنا
  • لینک کوتاه کپی شد
ارسال نظر

آخرین اخبار